Συλλογές
Τίτλος Ο ανταγωνισμός και η προστασία του καταναλωτή στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας
Εναλλακτικός τίτλος Competition and consumer's protection in the retail electricity market
Δημιουργός Πλακιά, Στεφανία
Συντελεστής Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών
Αναγνωσταράς, Γεώργιος
Πλιάκος, Αστέριος
Καρύδης Γεώργιος
Τύπος Text
Φυσική περιγραφή 130σ.
Γλώσσα el
Αναγνωριστικό http://www.pyxida.aueb.gr/index.php?op=view_object&object_id=11269
Περίληψη Modern life is intrinsically related to affordable and sustainable electrical energy access. The electricity market is traditionally characterized by the presence of monopolistic structures, usually being in the form of vertically integrated companies, especially in network infrastructure (transmission and distribution). At retail level, i.e.: in the supply of the end-consumer with electricity, market liberalization is closely related to competition law. The promotion of competition at a level of effective separation of vertically integrated companies’ activities, along with the access of more companies on equal terms to the transmission and distribution networks, as well as the assessment of consumer needs and the provision of tools to simplify the reading and understanding of electricity bills, engender significant improvements in the supply market, realizing the objective of the European Union's competition policy, which is none other than ensuring fair access for all participants, while, at the same time, achieving high level protection of consumers. The consumer develops into an "active customer" and fully participates in the energy transition and the creation of a single market open to competition. The aim of this paper is to study competition in the electric energy market, with an emphasis on the supply market in Greece and the emerging framework of consumer protection both at national and EU level. This process is based on a brief overview of the energy sector’s aspects, the course of market liberalization, the consumer protection regulations and the assessment of their position, thus reaching the conclusion that liberalization of the energy market depends on its regulation, giving consideration to everyone’s right of access to affordable, sustainable and competitive electricity, exercising supervision correctly, as well as any state interventions, in order to achieve balance between freedom-private autonomy and control-protective interventionism, for the benefit of the end-consumer.
Η σύγχρονη ζωή είναι αδιάρρηκτα συνδεδεμένη με την πρόσβαση σε προσιτή και βιώσιμη ηλεκτρική ενέργεια. Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας χαρακτηρίζεται παραδοσιακά από την παρουσία μονοπωλιακών δομών, με την μορφή συνήθως της κάθετα ολοκληρωμένης επιχείρησης, ιδίως στις υποδομές δικτύου (μεταφορά και διανομή). Σε επίπεδο λιανικής, στην προμήθεια δηλαδή του τελικού πελάτη με ηλεκτρική ενέργεια, η απελευθέρωση της αγοράς τυγχάνει στενά συνδεδεμένη με το δίκαιο του ανταγωνισμού. Η προώθηση του ανταγωνισμού σε επίπεδο αποτελεσματικού διαχωρισμού των δραστηριοτήτων των κάθετα ολοκληρωμένων επιχειρήσεων, και με την πρόσβαση περισσότερων επιχειρήσεων με ίσους όρους στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής, καθώς και η αξιολόγηση των καταναλωτικών αναγκών και η παροχή εργαλείων απλούστευσης της ανάγνωσης και κατανόησης των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, επιφέρουν αξιοσημείωτες βελτιώσεις στην αγορά προμήθειας, πραγματώνοντας τον στόχο της πολιτικής ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που δεν είναι άλλος, από την εξασφάλιση δίκαιης πρόσβασης σε όλους τους συμμετέχοντες, με ταυτόχρονη επίτευξη υψηλού επιπέδου προστασίας των καταναλωτών. Ο καταναλωτής εξελίσσεται σε «ενεργό πελάτη» και συμμετέχει πλήρως στην ενεργειακή μετάβαση και στη δημιουργία ενιαίας ανοικτής στον ανταγωνισμό αγοράς. Στόχο της παρούσας εργασίας αποτελεί η μελέτη του ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με έμφαση στην αγορά προμήθειας στην Ελλάδα και στο διαμορφούμενο πλαίσιο της προστασίας των καταναλωτών σε εθνικό και ενωσιακό επίπεδο. Η διαδικασία αυτή διέρχεται από τη συνοπτική επισκόπηση του τομέα της ενέργειας, την πορεία απελευθέρωσης της αγοράς, τις ρυθμίσεις για την προστασία των καταναλωτών και την αποτίμηση της θέσης τους, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας διέρχεται μέσα από τη ρύθμισή της, με γνώμονα το δικαίωμα πρόσβασης όλων σε προσιτή, βιώσιμη και ανταγωνιστική ηλεκτρική ενέργεια, με τη σωστή «δοσολογία» στην άσκηση εποπτείας και στις τυχόν κρατικές παρεμβάσεις, προκειμένου να επέλθει η ισορροπία μεταξύ ελευθερίας-ιδιωτικής αυτονομίας και ελέγχου-προστατευτικού παρεμβατισμού, προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
Λέξη κλειδί Ανταγωνισμός
Καταναλωτής
Αγορά ηλεκτρικής ενέργειας
Μετάβαση
Competition
Consumer
Electricity market
Transition
Διαθέσιμο από 2024-04-08 16:00:23
Ημερομηνία έκδοσης 26-03-2024
Ημερομηνία κατάθεσης 2024-04-08 16:00:23
Δικαιώματα χρήσης Free access
Άδεια χρήσης https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/