Συλλογές | |
---|---|
Τίτλος |
Δημιουργώντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην εκπαίδευση του ψηφιακού μετασχηματισμού: η ανάλυση των υφιστάμενων προγραμμάτων κατάρτισης και η διερεύνηση του κενού στην αγορά |
Εναλλακτικός τίτλος |
Creating competitive advantage in digital transformation education: analyzing existing training programs and exploring the gap in the market |
Δημιουργός |
Μούγιου, Μαρία-Παρασκευή |
Συντελεστής |
Καραντινού, Καλυψώ Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας Μπάλτας, Γεώργιος Θάνος, Ιωάννης |
Τύπος |
Text |
Φυσική περιγραφή |
251σ. |
Γλώσσα |
el |
Αναγνωριστικό |
http://www.pyxida.aueb.gr/index.php?op=view_object&object_id=9516 |
Περίληψη |
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός μπορεί να οριστεί ως μια διαδικασία που προκαλεί θεμελιώδεις αλλαγές, η οποία προέρχεται από την καινοτόμο χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών σε συνδυασμό με την στρατηγική εκμετάλλευση βασικών πόρων και δυνατοτήτων και έχει ως σκοπό την ριζική βελτίωση μιας επιχείρησης. Υπάρχουν εσωτερικά και εξωτερικά κίνητρα που οδηγούν τις επιχειρήσεις να μετασχηματιστούν ψηφιακά προκειμένου να αποκομίσουν τα οφέλη αυτής της αλλαγής, να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να παραμείνουν στο ανταγωνιστικό τοπίο. Καθοριστικός παράγοντας της διαδικασίας αυτής είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο του κάθε οργανισμού το οποίο πρέπει να διαθέτει τις κατάλληλες δεξιότητες οι οποίες είναι απαραίτητες στην ψηφιακή εποχή. Έτσι, τα άτομα αναζητούν προγράμματα κατάρτισης που θα τους επιτρέψουν να εξοπλιστούν με τις κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες για να διοικήσουν τις αλλαγές που επιφέρει ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός. Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματοποιείται στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου του ΟΠΑ, υπό την αιγίδα του Erasmus+, το οποίο στοχεύει στην δημιουργία ενός επιμορφωτικού προγράμματος στην Διοίκηση του Ψηφιακού Μετασχηματισμού. Το πρόγραμμα αυτό πρόκειται να είναι διαδικτυακό και να ανήκει στην κατηγορία των MOOCs που οδηγούν στην απόκτηση πιστοποίησης επιμόρφωσης. Το πρόγραμμα θα σχεδιαστεί για φοιτητές και επαγγελματίες και θα καθιστά τους εκπαιδευόμενους ικανούς να εισέλθουν στο εργατικό δυναμικό της Διοίκησης του Ψηφιακού Μετασχηματισμού. Επομένως σκοπός της εργασίας αυτής είναι να διερευνήσει το κενό που δημιουργείται στην κατάρτιση του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά και τις προτιμήσεις των δυνητικών συμμετεχόντων ενός τέτοιου προγράμματος ως προς το περιεχόμενο και τη δομή του. Για τους παραπάνω σκοπούς πραγματοποιήθηκαν τρεις διαφορετικές μελέτες ώστε να απαντηθούν τα επιμέρους ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν. Η πρώτη είναι μια περιγραφική μελέτη που έγινε με ανάλυση περιεχομένου. Συγκεκριμένα έπειτα από αναζήτηση συγκεντρώθηκαν όλα τα MOOCs που αφορούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό αλλά και κάποια που το περιεχόμενό τους σχετίζεται με ψηφιακά επιχειρηματικά μοντέλα ή την μετατροπή των παραδοσιακών σε ψηφιακών. Αφού έγινε ανάλυση του περιεχομένου τους και της δομής τους, η μελέτη αυτή απάντησε στο πρώτο ερευνητικό ερώτημα που αφορά στο αν υπάρχουν διαδικτυακά προγράμματα κατάρτισης σχετικά με την Διοίκηση του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, ποιο είναι το περιεχόμενο διδασκαλίας και ποια είναι τα χαρακτηριστικά και η δομή τους. Στην συνέχεια ακολούθησε τόσο ποιοτική όσο και ποσοτική έρευνα. Η ποιοτική έρευνα διεξήχθη με τη διενέργεια συνεντεύξεων που έγιναν σε πρόσφατους απόφοιτους, εργαζόμενους και στελέχη, με σκοπό να διερευνηθούν οι προτιμήσεις τους γύρω από το ιδανικό πρόγραμμα σπουδών. Οι συμμετέχοντες είτε είχαν υπόβαθρο σχετικό με τις νέες τεχνολογίες, είτε προέρχονταν από τμήματα του ανθρώπινου δυναμικού και ήταν έτσι σε θέση να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με τις αναγκαίες δεξιότητες στην ψηφιακή εποχή. Επίσης η ποιοτική συνέβαλε και στην ποσοτική έρευνα, στην τελική διαμόρφωση του ερωτηματολογίου. Η ποσοτική έρευνα διεξήχθη με την προώθηση ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου στις ίδιες τρεις ομάδες συμμετεχόντων στις οποίες επικεντρώθηκε και η ποιοτική. Σκοπός της ήταν να συλλεχθούν περισσότερα δεδομένα και μέσω στατιστικών αναλύσεων να προκύψουν απαντήσεις σχετικά με τις προτιμήσεις των δυνητικών συμμετεχόντων για ένα πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού. Συγκεκριμένα τα αποτελέσματα της ποιοτικής και της ποσοτικής έρευνας συνδυάστηκαν ώστε να απαντηθεί το δεύτερο ερευνητικό ερώτημα: Ποιο είναι το ιδανικό MOOC για την κατάρτιση του ψηφιακού μετασχηματισμού σύμφωνα με τις προτιμήσεις των αποφοίτων, των εργαζόμενων και των στελεχών; Ποιες είναι οι προτιμήσεις τους όσον αφορά το περιεχόμενο διδασκαλίας; Ποια είναι η δομή και τα χαρακτηριστικά του ιδανικού προγράμματος; Τέλος το τρίτο ερευνητικό ερώτημα, που είναι και το πιο σημαντικό, απαντήθηκε συνδυαστικά από τα συμπεράσματα που εξήχθησαν και από τις τρεις παραπάνω έρευνες. Ποιο είναι το κενό που δημιουργείται στην προσφορά των ΜΟΟCs για τον ψηφιακό μετασχηματισμό; Τι δεν καλύπτουν τα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών σε σχέση με τις προτιμήσεις των δυνητικών συμμετεχόντων; Τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν ένα πολύ σημαντικό κενό στο περιεχόμενο των υπαρχόντων MOOCs. Συγκεκριμένα, δεν υπάρχει κανένα πρόγραμμα που στο περιεχόμενο του να προσφέρει γνώσεις τόσο σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό, όσο και με τα επιχειρηματικά μοντέλα. Επιπλέον, τα άτομα ενδιαφέρονται όχι μόνο να διδάσκονται τεχνικές γνώσεις, αλλά απαραιτήτως να καλλιεργούνται και μη τεχνικές δεξιότητες μέσα από ένα πρόγραμμα. Όσον αφορά τις προτιμήσεις τους σχετικά με τα χαρακτηριστικά του προγράμματος ως προς τις μεθόδους διδασκαλίας, θα ήθελαν να έχει τα κλασικά χαρακτηριστικά των MOOCs αλλά και νέες διαφορετικές μεθόδους που θα το κάνουν πιο διαδραστικό. Αξιοσημείωτη είναι η συμβολή της παρούσας εργασίας στην ακαδημαϊκή έρευνα, καθώς είναι η πρώτη που διερεύνησε τα MOOCs που αφορούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τα επιχειρηματικά μοντέλα και εξήγαγε σημαντικά συμπεράσματα ως προς τη δομή, το περιεχόμενο και τα χαρακτηριστικά αυτών. Επιπρόσθετα, αποτελεί την πρώτη έρευνα που εντόπισε και ανέλυσε, το κενό που υπάρχει στο περιεχόμενο που διδάσκεται από τα υπάρχοντα MOOCs για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά και η πρώτη που διερεύνησε τις προτιμήσεις των δυνητικών συμμετεχόντων σε ένα τέτοιο πρόγραμμα ως προς το περιεχόμενο και τη δομή τους. Digital transformation can be defined as a process that causes fundamental changes, which comes from the innovative use of digital technologies combined with the strategic exploitation of key resources and capabilities and aims to radically improve a business. There are internal and external incentives for businesses to transform digitally in order to reap the benefits of this change, adapt to the new data and remain in the competitive landscape. A key factor in this process is the human capital of each organisation, which must have the appropriate skills that are essential in the digital age. Thus, individuals are looking for training programmes that will enable them to equip themselves with the appropriate knowledge and skills to manage the changes brought about by Digital Transformation. This thesis is carried out in the framework of a European research project of the AUEB, under the Erasmus+ organization, which aims to create a training programme in Digital Transformation Management. This programme is to be online and belong to the category of MOOCs leading to the acquisition of a training certification. The programme will be designed for students and professionals and will enable learners to enter the Digital Transformation Management workforce. Therefore, the purpose of this paper is to explore the gap in digital transformation training and the preferences of potential participants of such a programme in terms of its content and structure. For these purposes, three different studies were conducted to answer the individual research questions posed. The first is a descriptive study conducted by benchmarking analysis. Specifically, after a search, all MOOCs related to digital transformation and some whose content is related to digital business models or the transformation of traditional to digital were collected. After analyzing their content and structure, this study answered the first research question, which is whether there are online training programs related to Digital Transformation Management, what is the teaching content and what are their characteristics and structure.This was followed by both qualitative and quantitative research. The qualitative research was carried out by conducting interviews with recent graduates, employees and executives to explore their preferences around the ideal curriculum. Participants either had a background related to new technologies or came from HR departments and were thus able to answer questions about the skills needed in the digital age. Qualitative also contributed to the quantitative research in the final formulation of the questionnaire. The quantitative research was conducted by administering an electronic questionnaire to the same three groups of participants on which the qualitative research focused. Its purpose was to collect more data and through statistical analyses to obtain answers about potential participants' preferences for a digital transformation programme. Specifically, the results of the qualitative and quantitative research were combined to answer the second research question: What is the ideal MOOC for digital transformation training according to the preferences of alumni, employees and executives? What are their preferences in terms of teaching content? What are the structure and characteristics of the ideal program?Finally, the third research question, which is the most important, was answered by combining the conclusions drawn from all three of the above surveys. What is the gap in the offer of MOOCs for digital transformation? What are existing curricula not covering in relation to the preferences of potential participants? The survey results showed a very significant gap in the content of existing MOOCs. In particular, there is no programme that in its content offers knowledge both about digital transformation and business models. Moreover, individuals are not only interested in being taught technical knowledge, but necessarily non-technical skills are also cultivated through a program. Regarding their preferences on the characteristics of the program in terms of teaching methods, they would like it to have the classic features of MOOCs but also new different methods to make it more interactive.The contribution of this paper to academic research is remarkable, as it is the first to investigate MOOCs related to digital transformation and business models and draw important conclusions regarding their structure, content and characteristics. In addition, it is the first research to identify and analyse, the gap in the content taught by existing MOOCs on digital transformation, and the first to investigate the preferences of potential participants in such a programme in terms of content and structure. |
Λέξη κλειδί |
Online courses Training certification Business model Digital transformation MOOCs Πιστοποίηση επιμόρφωσης Επιχειρηματικά μοντέλα Διαδικτυακά προγράμματα κατάρτισης Ψηφιακός μετασχηματισμός |
Διαθέσιμο από |
2022 |
Ημερομηνία κατάθεσης |
2022-05-27 16:01 |
Ημερομηνία αποδοχής |
2022-05-30 11:46:49 |
Δικαιώματα χρήσης |
Free access |
Άδεια χρήσης |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |