PYXIDA Institutional Repository
and Digital Library
 Home
Collections :

Title :Συγκριτική μελέτη ανάμεσα στην τεχνητή νοημοσύνη και στον ανθρώπινο παράγοντα για τη διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν τις αντιδράσεις των υποψηφίων σε διαδικασίες προσέλκυσης και επιλογής
Alternative Title :Comparative study between artificial intelligence and human factor to investigate the factors influencing candidates
Creator :Κούλα, Ανθούλα
Contributor :Νικολάου, Ιωάννης (Επιβλέπων καθηγητής)
Νικάνδρου, Ειρήνη (Εξεταστής)
Λαζανάκη, Βέρα (Εξεταστής)
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Degree granting institution)
Type :Text
Extent :117σ.
Language :el
Identifier :http://www.pyxida.aueb.gr/index.php?op=view_object&object_id=11129
Abstract :Η παρούσα έρευνα διερευνά τις αντιδράσεις των υποψηφίων στα στάδια προσέλκυσης και επιλογής υποψηφίων σε δύο συνθήκες: στην μία έχοντας ως αξιολογητικό στοιχείο τον ανθρώπινο παράγοντα και στην άλλη τον αλγόριθμο της ΤΝ, υπό τη διερεύνηση τριών πιθανών προβλεπτικών παραγόντων, της αντιλαμβανόμενης καινοτομίας, της αντιλαμβανόμενης δικαιοσύνης και των αναμενόμενων, ενδογενών κινήτρων καθώς και την εκτίμηση της δεκτικότητας του ελληνικού πληθυσμού απέναντι στον αλγόριθμο της ΤΝ υπό το πρίσμα του μοντέλου Technology Acceptance Model (TAM). Για τις απαιτήσεις της έρευνας διεξήχθη ποσοτική έρευνα με τη χρήση ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου υποθετικών σεναρίων, με το τελικό δείγμα να απαρτίζεται από 197 προπτυχιακούς φοιτητές, άτομα που αναζητούν ενεργά εργασία και εργαζομένους. Για τις αναλύσεις των δεδομένων αξιοποιήθηκαν μοντέλα απλής ανάλυσης παλινδρόμησης, σύγκρισης μέσων για εξαρτημένα δείγματα και αναλύσεις διαμεσολάβησης. Τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης υποδεικνύουν ότι οι διαστάσεις της αντιλαμβανόμενης χρησιμότητας και της αντιλαμβανόμενης ευκολίας χρήσης αποτελούν θετικό προβλεπτικό δείκτη για την πρόθεση χρήσης/ συμμετοχής σε διαδικασίες προσέλκυσης και επιλογής με την παρουσία του αλγορίθμου. Μάλιστα, η αντιλαμβανόμενη χρησιμότητα εκτιμήθηκε ως πρωταρχικής σημασίας για τους ερωτώμενους της έρευνας σε σύγκριση με την αντιλαμβανόμενη ευκολία χρήσης, με την πρώτη να διαθέτει στατιστικά σημαντική διαμεσολαβητική σχέση ανάμεσα στην αντιλαμβανόμενη ευκολία χρήσης και την πρόθεση χρήσης της ΤΝ, καταδεικνύοντας τη σημαντικότητα που έχει για τους ερωτώμενους η αντιλαμβανόμενη χρησιμότητα του αλγορίθμου. Στην έρευνα, παρόλο που η αντιλαμβανόμενη καινοτομία δεν κατέδειξε στατιστικά σημαντική υπεροχή της ΤΝ συγκριτικά με τον ανθρώπινο παράγοντα, είχε στατιστικά σημαντική διαμεσολαβητική σχέση ανάμεσα στα ενδογενή κίνητρα και την οργανωσιακή ελκυστικότητα οργανισμών που υιοθετούν τον αλγόριθμο της ΤΝ. Ταυτόχρονα, δεν εντοπίστηκε στατιστικά μη σημαντική υπεροχή της αντιλαμβανόμενης δικαιοσύνης των διαδικασιών προσέλκυσης και επιλογής που στηρίζονται στον ανθρώπινο παράγοντα σε σύγκριση με τον αλγόριθμο. Από την άλλη, τα ενδογενή κίνητρα απέδειξαν μία στατιστικά σημαντική υπεροχή του ανθρώπινου παράγοντα από αυτή του αλγορίθμου της ΤΝ, ενώ σημαντική κρίθηκε η διαμεσολάβηση της αντιλαμβανόμενης χρησιμότητας ανάμεσα στα ενδογενή κίνητρα και την οργανωσιακή ελκυστικότητα οργανισμών που υιοθετούν τον αλγόριθμο στις διαδικασίες προσέλκυσης και επιλογής. Τα παραπάνω ευρήματα αναδεικνύουν ορισμένα στοιχεία που αξίζει να ληφθούν υπόψη από οργανισμούς που εφαρμόζουν τον αλγόριθμο της Τεχνητής Νοημοσύνης σε διαδικασίες προσέλκυσης και επιλογής υποψηφίων. Αυτά τα στοιχεία δύναται να αξιοποιηθούν ως κατευθυντήριες γραμμές για τους επαγγελματίες, προκειμένου να υποστηρίξουν την αποτελεσματική, δυναμική προσέλκυση και ομαλή ενσωμάτωση συμβατών υποψηφίων στους οργανισμούς τους.
The present study investigates applicants’ reactions at the stages of selection and recruitment under two conditions: one using the human factor as an evaluative element, and the other using the AI algorithm. Three potential factors were investigated: perceived innovativeness, perceived justice, and anticipated intrinsic rewards. Furthermore, the Technology Acceptance Model (TAM) was applied in order to estimate the acceptance of the Greek population towards the AI algorithm. A quantitative vignette research approach was conducted, using an electronic questionnaire, that gathered a final sample of 197 undergraduate students, active job seekers, and employees. Data analyses involved simple regression analysis, t-test for dependent samples and mediation analyses. The results of this study indicate that the dimensions of perceived usefulness and perceived ease of use are positive predictors of the intention to use /participate in selection and recruitment processes that use the AI algorithm. Moreover, perceived usefulness was considered of primary importance compared to the perceived ease of use, with the former one exhibiting a statistically significant mediating relationship between perceived ease of use and the intention to use AI, highlighting the importance that perceived usefulness of AI has for the respondents. In the present study, although perceived innovativeness did not show statistically significant superiority of AI compared to the human factor, it had a statistically significant mediating relationship between anticipated intrinsic rewards and the organizational attractiveness of organizations, which adopt the AI algorithm. Simultaneously, statistically non-significant superiority of perceived justice in selection and recruitment processes based on the human factor compared to the algorithm was identified. On the other hand, anticipated intrinsic rewards demonstrated a statistically significant superiority of the human factor over the AI algorithm, with the mediating role of perceived usefulness being considered as significant between intrinsic motivations and the organizational attractiveness of organizations which adopt the algorithm in selection and recruitment processes. The aforementioned findings highlight certain points that are worth take into consideration by Human Resources Management professionals who use the AI algorithm in the selection and recruitment processes. In that manner, AI could work as a helpful tool in attracting compatible candidates and talents to these organizations.
Subject :Τεχνητή νοημοσύνη
Ανθρώπινος παράγοντας
Συγκριτική μελέτη
Οργανωσιακή ελκυστικότητα
Artificial Intelligence (AI)
Human factor
Comparative study
Organizational attractiveness
Date Available :2024-03-19 19:48:20
Date Issued :12-03-2024
Date Submitted :2024-03-19 19:48:20
Access Rights :Free access
Licence :

File: Koula_2024.pdf

Type: application/pdf