Abstract : | Στη σημερινή εποχή εν έτη 2024 δε θα έπρεπε να μιλάμε για τα επιτεύγματα μιας γυναίκας. Θα έπρεπε να θεωρείτο δεδομένο ότι όπως όλοι οι άνδρες έτσι και όλες οι γυναίκες λαμβάνουν τις ίδιες ευκαιρίες, τις ίδιες αμοιβές, την ίδια αναγνώριση για τα επιτεύγματα τους. Αντ. αυτού, ζούμε σε μια καθημερινότητα στην οποία μια φορά το χρόνο γιορτάζουμε την ημέρα της Γυναίκας (08 Μαρτίου) και όπου επιβραβεύουμε τη σπάνια εμφάνιση γυναικών στις ανώτατες διοικητικές θέσεις. Σε παγκόσμιο επίπεδο, μόλις το 2020 οι Emmanuelle Charpentier και Jennifer Doudna γράφουν ιστορία καθώς κέρδισαν το βραβείο Νόμπελ Χημείας. Tο 2020, 200 περίπου χρόνια μετά την Ελληνική Επανάσταση έχουμε την εκλογή της πρώτης γυναίκας προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας. Το 2021 έχουμε την ψήφιση του ΙΜΟ για τη θέσπιση της εορτασμού της ημέρας της γυναίκας στη ναυτιλία κάθε χρόνο στις 18 Μαΐου. Μόλις το 2022 ψηφίστηκε η Μελίνα Τραυλού η πρώτη γυναίκα πρόεδρος των Ελλήνων Εφοπλιστών. Σύμφωνα με έρευνα του ΟΗΕ ύστερα από 130 χρόνια περίπου θα φτάσουμε στην πλήρη ισότητα των δύο φύλων. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Παγκόσμιας Τράπεζας, το 2022, οι γυναίκες απολάμβαναν μόλις το 77% των νομικών δικαιωμάτων που έχουν κατοχυρωμένα οι άνδρες ενώ περίπου 2,4 δισεκατομμύρια γυναίκες στερούνται των δικαιωμάτων εργασίας. Αρκετοί ερευνητές και αρθρογράφοι έχουν μελετήσει και αναφερθεί περί ισότητας των δυο φύλων. Παρόλα αυτά το πλέον σίγουρο είναι ότι ακόμα και σήμερα, στον εικοστό πρώτο αιώνα, ένα αιώνα μετά την κατοχύρωση του δικαιώματος ψήφου των γυναικών, υπάρχουν ακόμα ανισότητες μεταξύ γυναικών και ανδρών τόσο σε κοινωνικό όσο σε επαγγελματικό επίπεδο παγκοσμίως. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να μελετήσει και να παρουσιάσει την ύπαρξη ή μη ισότητας των φύλων στον εργασιακό χώρο και κατ’ επέκταση την ύπαρξη ή όχι γυναικείας συμμετοχής στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων της επιχείρησης. Η παρούσα έρευνα έχει εστιάσει σε ένα από τους μεγαλύτερους κλάδους παγκοσμίως αλλά και μια από τις κύριες πηγές εσόδων του ελληνικού κράτους, το ναυτιλιακό. Μέσα από τη μελέτη του εκάστοτε τομέα, στόχος μας είναι να ερευνήσουμε την ύπαρξη ανισοτήτων ή μη μέσα στα υπάρχοντα τμήματα μιας ναυτιλιακής επιχείρησης.Η εν λόγω εργασία αποτελείται από πέντε κεφάλαια. Στο πρώτο και δεύτερο κεφάλαιο γίνεται η θεωρητική παρουσίαση του θέματος της ισότητας των φύλων και της γυναικείας συμμετοχής στον εργασιακό χώρο και κατ’ επέκταση στο ναυτιλιακό τομέα. Στο δεύτερο κεφάλαιο πέρα από τη θεωρητική προσέγγιση της θέσης της γυναικάς στην ναυτιλία, γίνεται παρουσίαση των τμημάτων μιας ναυτιλιακής επιχείρησης. Στο τρίτο κεφάλαιο αναφέρονται η ερευνητική μεθοδολογία που περιλαμβάνει τα ερευνητικά εργαλεία. Επίσης, παρουσιάζονται τα δημογραφικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης έρευνας. Στο τέταρτο κεφάλαιο αναλύονται τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας και αναδεικνύονται ευρήματα σχετικά με την τοποθέτηση της αγοράς ως προς τη γυναικεία παρουσία στον κλάδο. Αρκετά σημαντική είναι και η προσθήκη των συνεντεύξεων που πραγματοποιήσαμε με σκοπό την αντικειμενικότερη βελτιστοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας μας. Τέλος, στο πέμπτο κεφάλαιο προβήκαμε σε συμπεράσματα στα οποία μας οδήγησαν τα ευρήματα μας αναφορικά με τη σημερινή κατάσταση που επικρατεί στην ελληνική ναυτιλιακή σκηνή, παρουσιάσαμε τις εφαρμογές αυτής και θέσαμε τους περιορισμούς μας προς βελτίωση των μελλοντικών αντίστοιχων ερευνών. Nowadays, we commonly discuss about women and their achievements. However, this should be taken as granted. As in the case of men, women should receive the same work opportunities, equal payment rights and recognition for their achievements. However, we are living in an era where Women’s Day is celebrated one day per year (08 March) and we are gathering to celebrate the accomplishments of a minority of them. In 2020, two women were the first to ever win the Nobel Prize in Chemistry whereas in 2021 the first female president was elected in Greece. In 2021, IMO announced that every year on the 18th of May, the International Day for Women in Maritime shall be celebrated. In 2022, Melina Travlos is the first woman president to be elected in the Union of Greek Shipowners. According to a recent IMO research, it seems that over 100 years are required prior reaching the gender equality while there is imminent danger that those years to be prolonged given the current situation in many countries (f.i. war, inequality etc.). Women are only the 1/5 of the total engineers working in AI technology. Meanwhile, 2, 4 billions of women are not allowed to work. While many have studied and discussed about the case of gender equality, one thing is for sure, there are still many actions to be taken in order to eliminate the inequality, not only by its social aspect but by its work/ economical aspect. The main purpose of this thesis is to study and present the existence of gender equality and at what extent there is in the workplace, as well as, whether there is female participation in the company’s decision-making process. The above are to be studied in the Greek Maritime industry environment. Through our research we will investigate further the source of inequality inside the departments of shipping companies. The subject thesis is divided in five chapters. The first and second one are all about gender equality and female presence in the maritime industry while in the second one, there is a presentation of some of the key departments surrounding a maritime company. The third chapter analyzes the research method used while there also the demographics analysis of the questionnaire conducted for subject study. The fourth one, contains all the results of current survey while its findings are highlighted regarding the market positioning in terms of the female presence in the industry. Another highlight of the research were the interviews taken in order to re-confirm the results of the questionnaire. Finally, in the fifth chapter, based on our findings, we conducted the conclusions of the findings above whereas the applications and limitations of current study were presented.
|
---|