Περίληψη : | Με την αύξηση της υπολογιστικής ισχύος των μηχανών η οποία απουσίαζε κατά τις προηγούμενες δεκαετίες (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2018, Blackman, 2022, σελ. 14-15, Anyoha, 2017) μία νέα (ή μήπως όχι τόσο πρόσφατη;) μορφή τεχνολογίας βρίσκεται στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια διευκολύνοντας την καθημερινότητά μας. Ταυτόχρονα, όμως, έθεσε μία σειρά από θεμελιώδη ζητήματα ηθικής, διαφάνειας και λογοδοσίας τα οποία κρίνεται κρίσιμο να αντιμετωπιστούν το συντομότερο δυνατόν σε παγκόσμιο επίπεδο με τον επωφελέστερο τρόπο για την ανθρωπότητα. Η χρήση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης απλοποιεί αλλά ταυτόχρονα επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό τις ανθρώπινες κοινωνίες με απρόβλεπτες συχνά συνέπειες. Είναι, λοιπόν, η Τεχνητή Νοημοσύνη το Ιερό Δισκοπότηρο των καιρών μας; Είναι η επόμενη βιομηχανική επανάσταση, το τέλος της Ιστορίας – για να παραφράσουμε το πασίγνωστο βιβλίο του Αμερικανού πολιτικού επιστήμονα Φράνσις Φουκουγιάμα * – ή η έναρξη μίας νέας ιστορικής περιόδου για τον άνθρωπο με εν πολλοίς άγνωστες ή και απρόβλεπτες συνέπειες και εξελίξεις για το μέλλον; Υπάρχουν λύσεις, τρόποι με τους οποίους μπορούν να αντιμετωπίσουν οι φορείς, οι οργανισμοί, οι επιχειρήσεις, οι κυβερνήσεις τα ζητήματα που προκύπτουν από την ολοένα αυξανόμενη ενσωμάτωσή της στην καθημερινότητά μας; Η πολυπλοκότητα των κοινωνιών οδηγεί αναπόφευκτα και στη συνθετότητα της τεχνολογίας των αλγορίθμων και της τεχνητής νοημοσύνης. Υπάρχουν όντως συγκεκριμένοι κίνδυνοι από τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης ή μήπως πρόκειται απλά για έξυπνους τεχνητούς βοηθούς (Kaspersen και Wallach, 2021) και όχι συστήματα τεχνητής ‘νοημοσύνης’; (Intelligent Artificials αντί για Artificial Intelligence); Τα ηθικά ζητήματα που έχουν προκύψει σε διεθνές επίπεδο, οι κανόνες δεοντολογίας, το θεσμικό πλαίσιο εν γένει αλλά και ο τρόπος ενσωμάτωσης των ‘ηθικών αρχών’ - ως συνώνυμων των ανθρώπινων αξιών – σε αυτά τα αυτοματοποιημένα συστήματα ώστε να μην αποτελούν εκούσιο ή ακούσιο κίνδυνο για τον άνθρωπο, αποτελούν το κύριο αντικείμενο ανάπτυξης της παρούσας εργασίας. With the increase in computing power of machines which was absent in the previous decades (European Commission, 2018; Blackman, 2022, pp. 14-15; Anyoha, 2017) a new (or not so recent?) form of technology has come to the fore in recent years, facilitating our everyday life. At the same time, however, it has raised several fundamental issues of ethics, transparency and accountability which it is critical to address as soon as possible at the global level in the most beneficial way for humanity. The use of artificial intelligence applications simplifies but at the same time significantly affects human societies with often unforeseen consequences. So, is AI the Holy Grail of our times? Is it the next industrial revolution, the end of history - to paraphrase the well-known book by the American political scientist Francis Fukuyama* - or the beginning of a new historical period for man with largely unknown or unforeseeable consequences and developments for the future? Are there solutions, ways in which institutions, organisations, businesses, governments can address the issues arising from its ever-increasing integration into our daily lives? The complexity of societies inevitably leads to the complexity of algorithms and AI technology. Are there indeed specific risks from the use of AI or are they simply intelligent artificial assistants (Kaspersen and Wallach, 2021) rather than artificial 'intelligence' systems (Intelligent Artificials instead of Artificial Intelligence)? The ethical issues that have arisen at the international level, the rules of ethics, the institutional framework in general and the way to incorporate 'ethical principles' - as synonymous with human values - into these automated systems so that they do not pose a deliberate or unintentional risk to humans, are the main developmental focus of this paper.
|
---|