Περίληψη : | Το πρόγραμμα Erasmus+ αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα χρηματοδοτούμενα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ένας από τους στόχους του είναι η ενεργή συμμετοχή των πολιτών και η ανάπτυξη της ευρωπαϊκής ταυτότητας. Η παρούσα έρευνα εξετάζει κατά πόσο το πρόγραμμα Erasmus+ έχει πετύχει τον στόχο του όσον αφορά την ανάπτυξη ευρωπαϊκής ταυτότητας στους νέους που έχουν μετακινηθεί για σπουδές στο εξωτερικό. Στο παραπάνω πλαίσιο πραγματοποιήθηκε πρωτογενής ποσοτική έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου έρευνας σε δείγμα 157 ατόμων από διαφορετικές χώρες (εντός και εκτός ΕΕ) που έχουν ή όχι συμμετάσχει σε πρόγραμμα κινητικότητας Erasmus+ νεαρής ηλικίας, κυρίως από 18 εώς 35 ετών, ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα για την επίδραση που είχε η συγκεκριμένη κινητικότητα στις αντιλήψεις τους. Παράλληλα, διεξήχθη ποιοτική έρευνα μέσω ανασκόπησης της υπάρχουσας βιβλιογραφίας. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι υπάρχει διαφορά στις αντιλήψεις για την Ευρώπη μεταξύ όσων έχουν πραγματοποιήσει κινητικότητα για σπουδές μέσω του προγράμματος Erasmus+ και όσων δεν έχουν μετακινηθεί με εμφανή την επίδραση του προγράμματος στη διαμόρφωση μιας θετικής εικόνας για την Ε.Ε. Συγκεκριμένα, η σημαντικότερη σχέση βρέθηκε σε επίπεδο επιμέρους στοιχείων της ευρωπαϊκής ταυτότητας που αφορούν στοιχεία ιστορίας και κουλτούρας. Erasmus+ is one of the most successful EU-funded programmes. One of its objectives is to promote active citizenship and the development of a European identity. This research examines whether the Erasmus+ programme has achieved its objective of developing a European identity among young people who have moved abroad to study. In this context, a primary quantitative survey was carried out using a survey questionnaire with a sample of 157 people from different countries (inside and outside of the EU) who have or have not participated in an Erasmus+ mobility programme and who are of a young age, mostly 18-35 years old, in order to draw conclusions about the impact that this mobility has had on their perceptions. In parallel, a qualitative research was conducted through a review of existing literature. The results of the research showed that there is a difference in perceptions of Europe between those who have undertaken mobility for studies through Erasmus+ and those who have not with an apparent impact from the program in shaping a positive image for the EU. In particular, the most significant relationship was found at the level of individual elements of European identity relating to elements of history and culture.
|
---|