ΠΥΞΙΔΑ Ιδρυματικό Αποθετήριο
και Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
Συλλογές :

Τίτλος :Η επίδραση της συναισθηματικής νοημοσύνης στην άσκηση ηγεσίας και η σχέση της με την ικανοποίηση και τη δέσμευση των εργαζομένων
Εναλλακτικός τίτλος :The impact of emotional intelligence on leadership and its relationship with employee satisfaction and engagement
Δημιουργός :Μπάρδης, Δημήτριος
Συντελεστής :Ιορδάνογλου, Δήμητρα (Επιβλέπων καθηγητής)
Νικάνδρου, Ειρήνη (Εξεταστής)
Τσώνη, Ευδοκία (Εξεταστής)
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Degree granting institution)
Τύπος :Text
Φυσική περιγραφή :121σ.
Γλώσσα :el
Αναγνωριστικό :https://www.pyxida.aueb.gr/index.php?op=view_object&object_id=11144
Περίληψη :Στην παρούσα διπλωματική εργασία μελετάται η σχέση της συναισθηματικής νοημοσύνης, της μετασχηματιστικής ηγεσίας, της εργασιακής ικανοποίησης και της εργασιακής δέσμευσης. Στόχος της μελέτης είναι να εξεταστεί η επίδραση της συναισθηματικής νοημοσύνης στην μετασχηματιστική ηγεσία, την εργασιακή ικανοποίηση και την εργασιακή δέσμευση των ατόμων, καθώς και η επίδραση της μετασχηματιστικής ηγεσίας στην εργασιακή ικανοποίηση και την εργασιακή δέσμευση των ατόμων. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 182 συμμετέχοντες, από διαφορετικούς τομείς απασχόλησης, εκ των οποίων 60 διοικούν σήμερα ομάδα, 43 έχουν διοικήσει ομάδα στο παρελθόν και 79 δεν διαθέτουν εμπειρία στην διοίκηση ομάδων. Αξιολογήθηκε η συναισθηματική νοημοσύνη, η αντιλαμβανόμενη μετασχηματιστική ηγεσία, η εργασιακή ικανοποίηση και η εργασιακή δέσμευση των ατόμων με τη χρήση εργαλείων μέτρησης. Για την αξιολόγηση της συναισθηματικής νοημοσύνης χορηγήθηκε στους συμμετέχοντες η κλίμακα μέτρησης “Trait Emotional Intelligence Questionnaire – Short Form (TEIQue-SF)” (Petrides & Furnham, 2006), για την αξιολόγηση της μετασχηματιστικής ηγεσίας η κλίμακα μέτρησης “Multifactor Leadership Questionnaire (short version)” (Bass & Avolio, 1995), για τη μελέτη της εργασιακής ικανοποίησης η κλίμακα “Job Satisfaction Survey” (Spector, 1985) και τέλος για την αξιολόγηση της εργασιακής δέσμευσης η κλίμακα “The Utrecht Work Engagement Scale” (Schaufeli & Bakker, 2003). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι τέσσερις μεταβλητές συσχετίζονται θετικά μεταξύ τους και ότι τα υψηλότερα επίπεδα συναισθηματικής νοημοσύνης συμβάλουν σημαντικά στην πρόβλεψη της αντιλαμβανόμενης μετασχηματιστικής ηγεσίας, της εργασιακής ικανοποίησης και της εργασιακής δέσμευσης. Επιπλέον, βρέθηκε ότι τα υψηλότερα επίπεδα μετασχηματιστικής ηγεσίας συμβάλουν σημαντικά στην πρόβλεψη της εργασιακής ικανοποίησης και της εργασιακής δέσμευσης. Βάσει των παραπάνω ευρημάτων εξάγεται το συμπέρασμα ότι η συναισθηματική νοημοσύνη επιδρά θετικά στην μετασχηματιστική ηγεσία, την εργασιακή ικανοποίηση και την εργασιακή δέσμευση των ατόμων, όπως επίσης ότι η μετασχηματιστική ηγεσία επιδρά θετικά στην εργασιακή ικανοποίηση και την εργασιακή δέσμευση των ατόμων. Τα συγκεκριμένα ευρήματα συμφωνούν με την υπάρχουσα βιβλιογραφία. Τέλος, βρέθηκε ότι το φύλο δεν επιδρά στην συναισθηματική νοημοσύνη, την εργασιακή ικανοποίηση και την εργασιακή δέσμευση των ατόμων, καθώς και ότι η ηλικία δεν επιδρά στην συναισθηματική νοημοσύνη των ατόμων, ευρήματα τα οποία διαφωνούν με την υπάρχουσα βιβλιογραφία. Εντοπίστηκε, ωστόσο, ότι η ηλικία επιδρά στην εργασιακή ικανοποίηση και την εργασιακή δέσμευση των ατόμων. Τα αποτελέσματα μπορούν να αξιοποιηθούν από τους επαγγελματίες της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού για τη στελέχωση οργανισμών με εργαζομένους που διαθέτουν ικανότητα συναισθηματικής νοημοσύνης και με στελέχη που χαρακτηρίζονται από μετασχηματιστικό στυλ ηγεσίας, με σκοπό την ύπαρξη εργασιακά ικανοποιημένου και δεσμευμένου ανθρώπινου δυναμικού.
This thesis studies the relationship between emotional intelligence, transformational leadership, job satisfaction and work engagement. The aim of the study is to clarify the effect of emotional intelligence on transformational leadership, job satisfaction and work engagement of individuals, and to clarify the effect of transformational leadership on job satisfaction and work engagement of individuals. The sample consisted of 182 participants from various employment sectors. Of these, 60 are currently managing a team, 43 have managed a team in the past, and 79 have no experience in team management. Emotional intelligence, perceived transformational leadership, job satisfaction and work engagement of individuals were assessed using measurement tools. For the assessment of emotional intelligence the participants were administered the “Trait Emotional Intelligence Questionnaire - Short Form (TEIQueSF)” (Petrides & Furnham, 2006), for the assessment of transformational leadership the “Multifactor Leadership Questionnaire (short version)” (Bass & Avolio, 1995), for the study of job satisfaction the “Job Satisfaction Survey” (Spector, 1985) and finally, for the assessment of work engagement “The Utrecht Work Engagement Scale” (Schaufeli & Bakker, 2003). It was found that the four variables are positively correlated with each other and that higher levels of emotional intelligence significantly contribute to predicting transformational leadership, job satisfaction and work engagement. In addition, higher levels of transformational leadership were found to contribute significantly to predicting job satisfaction and work engagement. Based on the above findings, it is concluded that emotional intelligence has a positive effect on perceived transformational leadership, job satisfaction and work engagement of individuals, as well as that transformational leadership has a positive effect on job satisfaction and work engagement of individuals. These findings are consistent with the literature review. Finally, it was found that gender does not affect individuals' emotional intelligence, job satisfaction and work engagement, and that age does not affect individuals' emotional intelligence, findings that disagrees with the literature. However, it was identified that age does affect individuals' job satisfaction and work engagement. The results can be used by Human Resource Management professionals to staff organizations with employees who possess emotional intelligence skills and with executives who are characterized by a transformational leadership style, in order to have a job-satisfied and engaged workforce.
Λέξη κλειδί :Συναισθηματική νοημοσύνη
Μετασχηματιστική ηγεσία
Εργασιακή ικανοποίηση
Εργασιακή δέσμευση
Emotional intelligence
Transformational leadership
Job satisfaction
Work engagement
Ημερομηνία έκδοσης :26-02-2024
Ημερομηνία κατάθεσης :21-03-2024
Ημερομηνία αποδοχής :21-03-2024
Άδεια χρήσης :

Αρχείο: Bardis_2024.pdf

Τύπος: application/pdf