ΠΥΞΙΔΑ Ιδρυματικό Αποθετήριο
και Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
Συλλογές :

Τίτλος :Πολυεθνικές επιχειρήσεις και διεθνές εμπόριο
Δημιουργός :Ανδρεάδη, Ειρήνη
Συντελεστής :Γάτσιος, Κωνσταντίνος (Επιβλέπων καθηγητής)
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης (Degree granting institution)
Τύπος :Text
Φυσική περιγραφή :106σ.
Γλώσσα :el
Περίληψη :Στη συγκεκριμένη μελέτη που πραγματοποιείται αναλύονται τα πιο γνωστά υποδείγματα διεθνούς εμπορίου και οι λόγοι εμφάνισης των πολυεθνικών επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα αναφέρονται ενδεικτικά κάποιες αιτίες για τις οποίες έκαναν την εμφάνισή τους οι πολυεθνικές επιχειρήσεις και γίνεται μια επισήμανση στον τρόπο με τον οποίο γενικά οι επιχειρήσεις επιλέγουν να επεκταθούν σε μια ξένη αγορά. Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι το βασικό κίνητρο των επιχειρήσεων που επιθυμούν να γίνουν πολυεθνικές και συνεπώς να επεκτείνουν την παραγωγή τους και σε άλλες χώρες είναι η μείωση του κόστους και αύξηση των κερδών. Αυτό μπορεί να γίνει εύκολα με επενδύσεις σε παραγωγικές μονάδες σε τοποθεσίες διαφορετικές από εκείνη όπου εδρεύει η επιχείρηση. Στη συνέχεια αναλύονται διάφορα υποδείγματα που σκοπό έχουν να εξηγήσουν τη λειτουργία των πολυεθνικών επιχειρήσεων υπό διαφορετικές συνθήκες και να δώσουν κάποιες προβλέψεις όσων αφορά τη δομή παραγωγής του εμπορίου και τον όγκο του. Στην ανάλυση που γίνεται τα υποδείγματα χωρίζονται σε αυτά που μελετούν κάθετα και σε αυτά που μελετούν οριζόντια ολοκληρωμένες πολυεθνικές επιχειρήσεις. Εξάγεται το συμπέρασμα ότι τελικά ο όγκος του εμπορίου και του μεριδίου του ενδοεπιχειρησιακού εμπορίου αυξάνεται όσο πιο διαφορετικές είναι οι δύο χώρες ως προς το μέγεθος και τους σχετικούς συντελεστές παραγωγής. Η επέκταση της θεωρίας των οριζόντια ολοκληρωμένων επιχειρήσεων γίνεται με την ανάλυση του υποδείγματος Γνώσης – Κεφαλαίου (Markusen, 2002). Στην προσέγγιση αυτή οι πολυεθνικές επιχειρήσεις εκτός του ότι παράγουν όμοια προϊόντα και υπηρεσίες έχουν τη δυνατότητα να επεκτείνουν την παραγωγική τους δραστηριότητα και σε άλλες χώρες, κάτι που οδηγεί σε ταυτόχρονη ύπαρξη οριζόντια και κάθετα ολοκληρωμένων πολυεθνικών επιχειρήσεων. Μάλιστα χρησιμοποιούνται υπηρεσίες των περιουσιακών στοιχείων της γνώσης που έχουν το χαρακτήρα των δημόσιων αγαθών με συνέπεια η αποτελεσματικότητα τους να παραμένει σταθερή ανεξαρτήτως του αριθμού των παραγωγικών μονάδων που θα τις χρησιμοποιήσει. Το συμπέρασμα είναι ότι τελικά υπάρχει μεγαλύτερη δραστηριότητα από τις πολυεθνικές επιχειρήσεις λόγω της παρουσίας των κάθετα ολοκληρωμένων επιχειρήσεων.Στη συνέχεια η μελέτη επικεντρώνεται σ’ ένα μοντέλο όπου εξετάζεται η σημαντικότητα των δραστηριοτήτων των πολυεθνικών επιχειρήσεων σαν αποτέλεσμα διάφορων χαρακτηριστικών όπως το μέγεθος των χωρών που συμμετέχουν στη δραστηριότητα, διαφορές στο μέγεθος, διαφορές σε σχετικούς συντελεστές παραγωγής και κάποιες αλληλεπιδράσεις μεταξύ των μεταβλητών αυτών. Το συμπέρασμα στην προσέγγιση αυτή είναι ότι τελικά οι δραστηριότητες των πολυεθνικών από τη μια χώρα στην αλλοδαπή αυξάνονται όσο πιο όμοιες είναι οι δυο χώρες ως προς το μέγεθος και όσο περισσότερο έντασης εξειδικευμένης εργασίας είναι η μητρική χώρα. Επιπλέον άλλη μια σημαντική μεταβλητή είναι η αλληλεπίδραση του μεγέθους και των διαφορών σε σχετικούς συντελεστές παραγωγής. Σε παρόμοια αποτελέσματα είχαν καταλήξει νωρίτερα οι Βrainard (1997) και Ekholm (1997).Στο κεφάλαιο 6 γίνεται ανάλυση του υποδείγματος των Horstmann και Markusen (1992) όπου μελετάται ο τρόπος με τον οποίο επιδρούν τα κόστη της επιχείρησης στη διαμόρφωση της τελικής μορφής της αγοράς. Εξάγεται το συμπέρασμα ότι στην ισορροπία, δεδομένου ότι τα σταθερά κόστη ειδικευμένα σε επίπεδο παραγωγικής μονάδας είναι μεγάλα σε σχέση με τα αντίστοιχα κόστη σε επίπεδο επιχείρησης, η μορφή αγοράς που θα επικρατήσει είναι το δυοπώλιο. Έτσι, κάθε επιχείρηση εξυπηρετεί και τις δυο χώρες μέσω των εξαγωγών που κάνει λειτουργώντας μια παραγωγική μονάδα στη μητρική της χώρα. Τέλος, στο κεφάλαιο 7 γίνεται μια παρουσίαση των υποδειγμάτων όπου εξετάζονται οι συνθήκες κάτω από τις οποίες μια επιχείρηση επιλέγει τον τρόπο εισόδου της στην αγορά μεταξύ του να κάνει άμεση επένδυση και να συνάψει συμβόλαιο με τοπικό αντιπρόσωπο.
Λέξη κλειδί :Πολυεθνικές επιχειρήσεις
Διεθνές εμπόριο
Υπόδειγμα των Horstmann και Markusen
Ημερομηνία :30-01-2009
Άδεια χρήσης :

Αρχείο: Andreadi_2009.pdf

Τύπος: application/pdf