Περίληψη : | Η παρούσα εργασία διαπραγματεύεται τα θέματα που αφορούν τα συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης καθώς και εκείνα των επιπέδων κινδύνου. Το αντικείμενο των συστημάτων έγκαιρης προειδοποίησης και των επιπέδων κινδύνου αποτελεί ένα σύγχρονο και απαιτητικό κεφάλαιο στον τρόπο λειτουργίας των κρατικών οντοτήτων ανά την υφήλιο. Έχοντας οργανώσει τις γνώσεις και τις πληροφορίες που διαθέτουμε για κάθε λογής τομέα της ζωής και του πολιτισμού της ανθρωπότητας, σε συνδυασμό με την ταχύτατα εξελισσόμενη σύγχρονη τεχνολογία, μπορούμε να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες υποδομές για να προφυλάξουμε την ευημερία και την πρόοδο του ανθρώπου από παράγοντες, αντιξοότητες και προβλήματα, τα οποία ενδέχεται να αποβούν μοιραία και σίγουρα καταστροφικά. Αναφερόμαστε βεβαίως σε κράτη, οργανισμούς και κοινωνίες, οι οποίες διαθέτουν την δυνατότητα αυτή και σαφώς έχουν κατακτήσει ένα συγκεκριμένο επίπεδο οργάνωσης, και λειτουργίας για πρόοδο, μελέτη , επενδύσεις και εφαρμογές πάνω στον τομέα αυτό. Ότι δεν μπορεί άμεσα να το αντιμετωπίσει ο άνθρωπος, χρειάζεται να προετοιμαστεί κατάλληλα και να έχει την ανάλογη εμπειρία από αντίστοιχα συμβάντα. Για να είμαστε περισσότερο σαφείς θα αναφερθούμε σε συγκεκριμένα παραδείγματα. Οι φυσικές καταστροφές, οι οποίες δεν γνωρίζουν σύνορα και δημιουργούν τα ίδια προβλήματα σε όλες τις κοινωνίες και τα κράτη. Οι σεισμοί, οι πυρκαγιές, τα ηφαίστεια, οι πλημμύρες, τα γεωλογικά φαινόμενα, οι πτώσεις σωματιδίων ή πετρωμάτων από το διάστημα, η επίδραση του ηλίου, τα μεγάλα κύματα είναι χαρακτηριστικές περιπτώσεις καταστάσεων όπου ο άνθρωπος φαίνεται ανήμπορος να κάνει κάτι για να αποτρέψει την εκδήλωση των φαινομένων αυτών καθευτών. Όμως ανάλογα με την οργάνωση και τις δυνατότητες που διαθέτει το κάθε κράτος σε συνδυασμό με την κινητοποίηση του πληθυσμού του, μπορεί να αντιμετωπίσει με διαφορετικό τρόπο μια δεδομένη φυσική κατάσταση. Ασφαλώς και δεν υπάρχει παντού η ίδια προσπάθεια, οργάνωση και εμπειρία. Άλλοι τα καταφέρνουν ή θα τα καταφέρουν ικανοποιητικά και άλλοι θα αντιμετωπίσουν πολλές δυσκολίες. Καταβλήθηκε προσπάθεια να παρουσιαστούν οι περισσότερες διαδικασίες και ενέργειες που οδηγούν στη σωστή και αποτελεσματική προειδοποίηση για τα φυσικά φαινόμενα καθώς και να δοθεί μια ολοκληρωμένη εικόνα για το είδος των διαδικασιών, που μπαίνουν σε εφαρμογή και τι αλλάζει. Εκτός από τα φυσικά φαινόμενα υπάρχουν και άλλα προβλήματα που σχετίζονται με τις ανθρώπινες δραστηριότητες και τις αρνητικές κυρίως επιδράσεις που έχουν τόσο στο σύνολο του πληθυσμού, όσο και στο ίδιο το περιβάλλον. Παραδείγματα τέτοιων καταστάσεων είναι οι διαρροές πετρελαίου στο περιβάλλον καθώς και άλλων ειδών χημικών ουσιών ή αποβλήτων, τα πυρηνικά ατυχήματα, η αύξηση της μόλυνσης του αέρα σε περιοχές με μεγάλη συγκέντρωση οχημάτων και βιομηχανιών, οι επιδημίες που οφείλονται σε φυσικούς ή τεχνητούς παράγοντες . Ακόμη μια κατηγορία κινδύνων ή καταστάσεων που προκύπτουν από την ανθρώπινη παρουσία και τις παγκόσμιες πολιτικοκοινωνικές εξελίξεις, είναι η προστασία των κρατών και του ανθρωπίνου πληθυσμού, καθώς και των κρισίμων υποδομών κάθε χώρας από επιθέσεις είτε οργανωμένες σε επίπεδο κρατών και συμμαχιών είτε μεμονωμένες. Αναφερόμαστε σε πολεμικές συγκρούσεις, τρομοκρατικές επιθέσεις, τοπικές συρράξεις και γενικότερα σε οτιδήποτε προκαλεί καταστροφές σε μεγάλη κλίμακα, επιδρά με σοβαρό τρόπο στον ανθρώπινο πληθυσμό και καταστρέφει το φυσικό περιβάλλον. Οι σημερινές δυνατότητες των περισσοτέρων χωρών αλλά και συμμαχιών σε στρατιωτικό, πολιτικό ή και οικονομικό επίπεδο σε συνδυασμό με την τεχνολογική εξέλιξη, την οργάνωση και τις επιδιώξεις κάθε κράτους, διαμορφώνουν ένα πλαίσιο μελέτης το οποίο παράγει κατά κάποιον τρόπο, τα κριτήρια μελέτης, σύγκρισης και εξαγωγής των συμπερασμάτων για τα καλύτερα αποτελέσματα των συστημάτων έγκαιρης προειδοποίησης. Για να είμαστε σε θέση να μελετήσουμε τις δυνατότητες, τα μειονεκτήματα και τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι σύγχρονες δομές ασφαλείας και αντιμετώπισης εκτάκτων γεγονότων, λαμβάνουμε υπόψη τις δυνατότητες ορισμένων χωρών και οργανισμών που έχουν δείξει πρωτοποριακή προσπάθεια και σε συνάρτηση με το μέγεθος και την ισχύ τους αποτελούν σημεία αναφοράς και πρότυπα για μελέτη και σύγκριση. Εκτιμάται ότι ορισμένοι διεθνείς οργανισμοί, όπως ο Ο.Η.Ε., το Ν.Α.Τ.Ο., η Ευρωπαϊκή Ένωση, και χώρες με μεγάλη επιρροή στις παγκόσμιες εξελίξεις σε διάφορους τομείς, θα πρέπει να παρουσιασθούν οι υποδομές, τα συστήματα που διαθέτουν και η πολιτική που ακολουθούν στον τομέα της πρόληψης και της αποδοτικής αντιμετώπισης των κινδύνων. Σύμφωνα με τα προαναφερόμενα η παρουσίαση του περιεχομένου έχει ως ακολούθως:Στο 1ο Κεφάλαιο παρουσιάζονται όλα τα φυσικά φαινόμενα, τα οποία δημιουργούν μεγάλα προβλήματα και καταστροφές στις ανθρώπινες κοινωνίες ανά την υφήλιο. Η επικινδυνότητα αυτή είναι και ο λόγος της ύπαρξης της προετοιμασίας και της έγκαιρης προειδοποίησης με τη χρήση όλων των τεχνολογικών επιτευγμάτων. Ακόμη και οι ανθρώπινες παρεμβάσεις και τα λάθη που οδηγούν σε συμφορές και δεινά για τους πληθυσμούς είναι αντικείμενο μελέτης και εκδήλωσης προνοητικότητας για κάποιους άλλους.Το 2ο Κεφάλαιο είναι η αναφορά των βασικών χαρακτηριστικών στοιχείων ενός συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης και επιπέδων κινδύνου. Υπάρχουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά και οι λεπτομέρειες που απαρτίζουν ένα σύστημα και οι τρόποι που λειτουργεί για τη συλλογή, την επεξεργασία, την ανάλυση των δεδομένων και την εξαγωγή του αποτελέσματος για την αξιολόγηση από τους εξειδικευμένους μιας δεδομένης κατάστασης. Κατόπιν με την κατάλληλη μεθοδολογία και χρήση αλγορίθμου, προκύπτει η απόφαση για την ενεργοποίηση της έγκαιρης προειδοποίησης και την κατηγοριοποίηση του κινδύνου. Η σημαντικότερη παράμετρος του θέματος είναι η προστασία των κρισίμων υποδομών, οι οποίες παρουσιάζονται όπως έχουν χαρακτηρισθεί από χώρες που λόγω μεγέθους, σπουδαιότητας και έκτασης χρήσης των πληροφοριακών συστημάτων προσέδωσαν σημασία στην ασφάλεια αυτού του είδους των εγκαταστάσεων. Συναφές αντικείμενο με τα θέματα των πληροφοριακών συστημάτων είναι η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και οι προκλήσεις που προκύπτουν από τις κυβερνοαπειλές (cyberthreats) και τις κυβερνοεπιθέσεις (cyberattacks). O κυβερνοχώρος αποτελεί την σημερινή πραγματικότητα σε όλες τις μορφές δραστηριοτήτων είτε αναφερόμαστε σε κράτη είτε σε ανθρώπους. Τα πάντα λειτουργούν με τη χρήση των δικτύων και των επικοινωνιών. Συνεπώς οι ευπάθειες, τα προβλήματα, τα είδη των κινδύνων και οι τρόποι διαχείρισής τους αναφέρονται μαζί με τις τεχνολογίες και τεχνικές που πρέπει να εφαρμόζονται για την σωστή αντιμετώπιση τους και την προστασία των υποδομών για την ύπαρξη ενός αποτελεσματικού ελέγχου.Συνεχίζοντας στο 3ο Κεφάλαιο, υλοποιείται μια παγκόσμια περιδιάβαση στα σημαντικότερα σημεία και χώρες όπου η τεχνολογική εξέλιξη και η οργάνωση, μαζί με τις εμπειρίες είναι σε θέση να παρουσιάσουν το "πρότυπο" που θα μπορούσε κάποιος να ακολουθήσει.Αναφερόμαστε σε πολιτικοστρατιωτικές συμμαχίες χωρών όπως το ΝΑΤΟ και η Ευρωπαϊκή Ένωση για τον δυτικό κόσμο, όπου εστιάζουμε στις δυνατότητες της προστασίας και της αντίδρασης στα θέματα κυβερνοπολέμου, που είναι και το ζήτημα που θα απασχολεί και τους περισσότερους σήμερα.Ακολούθως παρουσιάζονται, συνοπτικά, οι προσεγγίσεις στο ζήτημα της ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων και του κυβερνοχώρου σε μια σειρά απο χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς, η Βρετανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιαπωνία, η Αυστραλία, η Κίνα και η Ρωσία.Ανάλογη αναφορά γίνεται στο επόμενο κεφάλαιο, το 4ο, στην κατάσταση που υπάρχει σήμερα στην Ελλάδα, τόσο στα συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης και τις δημόσιες υπηρεσίες και φορείς που συνδράμουν στην υλοποίησή τους όσο και στα ερευνητικά και επιστημονικά ιδρύματα που εργάζονται στην κατεύθυνση της βελτίωσης των γνώσεων του ακροατηρίου που απευθύνονται, σε θέματα προστασίας κρισίμων υποδομών και κυβερνοεπιθέσεων.Στην επόμενη ενότητα, προχωρούμε σε μία αντιπαραβολή των όσων έχουμε συναντήσει και το πως λειτουργούν στις άλλες χώρες και οργανισμούς και το τί γίνεται στη δική μας περίπτωση. Προσπαθούμε να εντοπίσουμε τα θετικά και να εξετάσουμε γιατί υπάρχουν τα αρνητικά και πως παρεμποδίζουν την ουσιαστική βελτίωση.Κλείνοντας, θα ήταν καλό να προσπαθήσουμε την διατύπωση προτάσεων, οι οποίες κεφαλαιοποιημένες αναδεικνύουν το επιθυμητό και τους στόχους που πρέπει να θέσουμε για να αλλάξουμε προς κάτι καλύτερο, αξιοποιώντας τις δυνατότητες και τα ισχυρά σημεία των συμμάχων, εταίρων και συνεργατών και να δώσουμε με τη σειρά μας τον δικό μας καλό εαυτό.Είναι γεγονός ότι χωρίς σωστή αξιοποίηση των γνώσεων, της συνεργασίας και την καλύτερη οργάνωση δεν είναι εφικτό να σταθούμε αξιοπρεπώς στο απαιτητικό και ανταγωνιστικό νέο περιβάλλον. This work negotiates issues early warning systems as well as those risk levels. The purpose of early warning systems and risk levels is a modern and challenging chapter in the way the government entities worldwide. Having the knowledge and organize the information available for all sorts of walks of life and civilization of mankind, combined with the rapidly evolving technology, we can create the appropriate infrastructure to safeguard the welfare and progress of human factors adversity and problems, which may be fatal, and certainly devastating. We refer of course to countries, organizations and societies, which have the possibility and clearly have reached a certain level of organization and operation for advancement, study, invest and applications over the field. That can not be directly deal with the man, we need to prepare properly and have the relevant experience from similar incidents. To be more precise we will refer to specific examples. The natural disasters that know no borders and create the same problems in all societies and nations. Earthquakes, fires, volcanoes, floods, geological phenomena, falls or rock particles from space, the effect of the sun, big waves are typical cases of situations where man seems powerless to do anything to prevent the onset these phenomena kathefton. But depending on the organization and the opportunities available to each state in order to mobilize the population, may face a different way a given physical situation. Certainly there is everywhere the same effort, organization and experience. Others are doing or will manage well and others will face many difficulties. An effort was made to present the most procedures and actions that lead to the proper and effective warning of natural phenomena and to provide a complete picture of the types of procedures that come into effect and what is changing. Apart from the physical effects, there are other problems associated with human activity and the adverse effects are mainly both in the total population, and the environment itself. Examples of such statements are the oil spills on the environment and other types of chemicals or waste, nuclear accidents, increase air pollution in areas with a large concentration of vehicles and industries, epidemics caused by natural or artificial agents. Another type of risk or situations resulting from human presence and global sociopolitical developments, the protection of states and the human population, and critical infrastructure from any country or attacks organized by Member States and alliances or individual. We refer to warfare, terrorist attacks, local conflicts and generally anything that causes large-scale disasters, acts in a serious way in the human population and destroying the natural environment. The current capabilities of most countries and military alliances, political or economic level combined with technological development, organization and objectives of each country, form a framework for the study produces somehow the design criteria, comparison and export conclusions for the best results of early warning systems. To be able to study the features, the drawbacks and challenges faced by modern security structures and emergency events, taking into account the capacities of some countries and organizations have shown pioneering effort and depending on the size and strength are the benchmarks and standards for study and comparison. It is estimated that some international organizations like the UN, NATO do in the European Union, and countries with great influence on world developments in various fields, will be presented as infrastructure, systems and with the policy pursued in the field of prevention and effective management of risks. According to the above presentation of the contents is as follows:In the first Chapter presents all natural phenomena, which create big problems and disasters in human societies across the globe. The danger is the reason for the existence of the preparation and early warning using all technological achievements. Even human intervention and errors that lead to suffering and hardship for the people is studied and expressions of anticipation for others.The second Chapter of the report is the basic characteristic features of an early warning system and levels kindynou.Yparchoun technical features and details that make up a system and how that works for the collection, processing, analysis of data and export of results for evaluation by specialists in a given situation. Then with the use of appropriate methodology and algorithm, the resulting decision to activate the alert and categorization of risk.The most important aspect of the issue is the protection of critical infrastructures, which are presented as classified by countries due to size, importance and extent of use of information systems gave importance to the safety of such installations.Relevant subject with the issues of information systems is the cyber security and the challenges posed by cyber (cyberthreats) and cyber (cyberattacks). O cyberspace is the current reality in all forms of activities or states or talking to people. Everything works with the use of networks and communications. Therefore vulnerabilities, problems, types of risks and the management rules mentioned along with the technologies and techniques to be applied for the proper treatment and protection of infrastructure for an effective control.Moving on to the third chapter, implemented a global journey through the most important points and countries where technological evolution and organization, along with experiences are able to present the "standard" that anyone could follow.We refer to Politico alliances like NATO countries and the European Union to the Western world, where we focus on the possibilities of protection and response to cyber issues, which is the issue that worries them most today.Then presented briefly, the approaches to IT security and cyber in a number of countries such as the United States, Canada, Britain, France, Germany, Japan, Australia, China and Russia.A similar reference is made in the next chapter, the 4th, the current situation in Greece as early warning systems and public agencies and organizations to assist in their implementation and in research and scientific institutions working towards improving the knowledge of audience targeting, for the protection of critical infrastructure and cyber attacks.In the next section, we proceed to a comparison of what we have come and how it works in other countries and organizations and what happens in our case. We try to find the positives and look at why there are negative and that hinder the effective improvement.Finally, it would be good to try to make proposals, which capitalized highlight the desired goals and we need to ask to change to something better, utilizing the capabilities and strengths of allies, partners and collaborators, and we in turn us our own good self.The fact is that without proper use of knowledge, collaboration and the best organization is not possible to stand decently demanding and competitive in the new environment.
|
---|