Περίληψη : | Τα κυκλοφοριακά προβλήματα στις σύγχρονες πόλεις έχουν δημιουργήσει την ανάγκη εξεύρεσης λύσεων για τη διαχείριση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και τη βελτιστοποίηση της χρήσης των οδικών δικτύων. Τα τελευταία χρόνια η ανάγκη αυτή ενισχύεται από τις έντονες περιβαλλοντικές ανησυχίες των πολιτών. Μια λύση που ανταποκρίνεται στα προβλήματα αυτά είναι η χρήση των συστημάτων οδικής τιμολόγησης. Τα συστήματα αυτά χρησιμοποιούνται από τη δεκαετία του 70 σε μεμονωμένες περιπτώσεις. Η τεχνολογική πρόοδος των τελευταίων ετών στους τομείς της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών μπόρεσε να αντιμετωπίσει επιτυχώς τα προβλήματα της αυτοματοποίησης των συστημάτων οδικής τιμολόγησης και της εξατομίκευσης της τιμολόγησης για κάθε όχημα. Παρόλη την τεχνολογική πρόοδο τα συστήματα αυτά παραμένουν λίγα σε αριθμό, λόγω της μικρής κοινωνικής αποδοχής της τιμολόγησης και της έλλειψης ενός κοινωνικά δίκαιου σχήματος τιμολόγησης. Ο στόχος αυτής της διπλωματικής εργασίας είναι να αντιμετωπίσει τα παραπάνω προβλήματα με τη δημιουργία ενός καινοτόμου σχήματος τιμολόγησης και του Πληροφοριακού Συστήματος το οποίο θα υποστηρίζει το σχήμα αυτό. Μελετώντας τα υπάρχοντα σχήματα τιμολόγησης και αφουγκραζόμενοι τις σύγχρονες ανάγκες, προτείνουμε ένα δυναμικό σχήμα τιμολόγησης το οποίο λαμβάνει υπόψη του παράγοντες που αφορούν το κάθε όχημα (τύπος, μέση εκπομπή ρύπων) και παράγοντες που αφορούν το οδικό δίκτυο (συμφόρηση, κλιματικές συνθήκες). Παράλληλα προτείνουμε ένα γενικό τύπο τιμολόγησης, ο οποίος μπορεί να καλύψει πολλές εφαρμογές. Στη συνέχεια αναλύσαμε τις απαιτήσεις ενός συστήματος οδικής τιμολόγησης μέσα από τις βέλτιστες πρακτικές, και με βάση τις απαιτήσεις αυτές αναπτύξαμε σε όλες του τις φάσεις το Πληροφοριακό Σύστημα για το σχήμα τιμολόγησης που προτείνουμε. Έτσι καταλήξαμε σε ένα ισχυρά δομημένο, ελέγξιμο και συντηρήσιμο Σύστημα, το οποίο χρησιμοποιεί τεχνολογίες αιχμής όπως η ταυτοποίηση μέσω ραδιοσυχνοτήτων (RFID) και είναι συμβατό με τα πρότυπα του τομέα του. Στα πλαίσια της διπλωματικής εργασίας διεξήχθη ένα ερωτηματολόγιο για την αρχική αποτίμηση του σχήματος τιμολόγησης και του Πληροφοριακού Συστήματος. Από την ανάλυση των απαντήσεων των χρηστών (197) συμπεραίνουμε ότι το Σύστημα σε περίπτωση εφαρμογής του, εκπληρώνει το στόχο της μείωσης της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της εκπομπής αέριων ρύπων. Επιπλέον συμπεραίνουμε ότι το σχήμα τιμολόγησης είναι κατανοητό, κοινωνικά δίκαιο, σύγχρονο και αποδεκτό σε περίπτωση εφαρμογής του. Τέλος από τις απαντήσεις των χρηστών προέκυψαν τα βάρη σημαντικότητας του κάθε παράγοντα τιμολόγησης στον τύπο που προτείνουμε. Traffic problems in modern cities have created the need to find solutions to manage traffic congestion and optimize the use of road networks. In recent years this need was reinforced by citizens’ strong environmental concerns. A solution that responds to these problems is the use of road pricing systems. These systems are being used since the 70s in individual cases. In recent years there have been technological advances in the areas of Informatics and Communications. These advances have been able to successfully address the problem of automation of road pricing systems and the problem of individualized pricing for each vehicle. Despite technological advances, such systems are still few in number given the low social acceptance of the pricing and the lack of a socially fair pricing scheme. The aim of this diploma thesis is to address the above problems by creating an innovative road pricing scheme and an integrated Information System that will support this scheme. For this purpose, we propose a dynamic road pricing scheme by studying the existing schemes and paying attention to the modern needs. This scheme takes account of factors relating to each vehicle (type, average emission of pollutants) and factors relating to the road network (congestion, climatic conditions). At the same time, we propose a generic pricing formula, which can address many applications. Further on, we analyzed the requirements of a road pricing system by studying the best practices. Using these requirements, we developed the Information System for our pricing scheme in all of its phases. As a result, we have built an auditable and supportable system, with a strong structure. This system is using a set of high technologies such as radio frequency identification (RFID) and is compatible with the standards of its field. Moreover, we designed and administered a questionnaire as part of this thesis for an initial assessment of our pricing scheme and our Information System. An analysis of the users’ responses (197) led us to the conclusion that the system, if it were put into practice, would be fulfilling the objective of reducing traffic congestion and the emission of gaseous pollutants. Furthermore, we have concluded that our pricing scheme is understandable, socially fair, modern and acceptable (if it were put into practice). Finally, the users’ responses provided us with the weights of importance of each pricing factor in the formula we proposed.
|
---|