Περίληψη : | Ένας από τους στόχους της εκπαιδευτικής έρευνας είναι ο καθορισμός των αρχών σχεδίασης αποτελεσματικού εκπαιδευτικού υλικού και αποτελεσματικών ηλεκτρονικών περιβαλλόντων μάθησης. Με την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών, οι ερευνητές έχουν στρέψει την προσοχή τους στο πώς αυτές οι τεχνολογίες μπορούν να χρησιμοποιούνται και στο πώς το εκπαιδευτικό υλικό που παρέχουν μπορεί να σχεδιάζεται έτσι ώστε να υποστηρίζεται με βέλτιστο τρόπο η μαθησιακή διαδικασία και να επιτυγχάνεται εις βάθος και ουσιαστική μάθηση. Αντικείμενο της εργασίας αποτελούν τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης της μάθησης με σκοπό την εκπλήρωση των μαθησιακών στόχων. Πρώτος στόχος μας είναι η διεξαγωγή μιας εκτεταμένης βιβλιογραφικής ανασκόπησης των ερευνών που έχουν διεξαχθεί στο χώρο της ηλεκτρονικής μάθησης και των συστημάτων διαχείρισης γνώσης καθώς και η προσπάθεια συνδυασμού των συμπερασμάτων κάποιων βασικών θεωριών μάθησης ενσωματώνοντας παραμέτρους που μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ενός μοντέλου μάθησης. Δεύτερος στόχος είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας των μαθησιακών αντικειμένων (Learning Objects) για την ανάπτυξη συστημάτων ηλεκτρονικής μάθησης με δυνατότητες προσαρμογών στους μαθησιακούς στόχους. Η αξιοποίηση αυτή γίνεται με την αντιστοίχιση των στοιχείων του μοντέλου μας σε συγκεκριμένα μεταδεδομένα των μαθησιακών αντικειμένων και με την παροχή εξατομικευμένου αλληλεπιδραστικού εκπαιδευτικού υλικού μέσα από ένα σύστημα διαχείρισης μάθησης στον Παγκόσμιο Ιστό. Η παρούσα εργασία λοιπόν αποτελείται από 6 κεφάλαια, τα οποία ακολουθούν και τους στόχους που τέθηκαν.Το πρώτο και το δεύτερο κεφάλαιο αποτελούν τμήμα του εισαγωγικού μέρους και επικεντρώνονται στη βιβλιογραφική ανασκόπηση των ερευνών σχετικά με την ανάπτυξη της ηλεκτρονικής μάθησης και των συστημάτων διαχείρισης γνώσης. Συγκεκριμένα, καταγράφονται οι παράγοντες επιτυχίας και βασικές αρχές που μας καθοδηγούν στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των Learning Management Systems (LMS), καθώς επίσης και τα πρότυπα για την περιγραφή του μαθησιακού υλικού όπως και τους λόγους για την ανάπτυξη αυτών των προτύπων. Επιπρόσθετα, αναφέρονται κάποιοι λόγοι υιοθέτησης των LMS και αναλύεται η επιρροή τους στη διδασκαλία και στη μάθηση καθώς και στη σχέση των μαθητών με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα.Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται μια σύντομη αναφορά στους όρους «μαθησιακοί στόχοι» και «εκπαιδευτικά σενάρια» που θα αποτελέσουν τη βάση των συστημάτων μάθησης που θα αναλύσουμε στη συνέχεια.Στη συνέχεια, στο τέταρτο κεφάλαιο της εργασίας μας, παρατίθενται κάποια βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ο χρήστης αλλά και να πληρεί ένα προσαρμοζόμενο σύστημα μάθησης ενώ αναλύεται και η αναδυόμενη χρήση των μαθησιακών αντικειμένων, τα οποία θα αποτελέσουν βασικό συστατικό στο επιθυμητό μας σύστημα διαχείρισης μάθησης. Στο πέμπτο κεφάλαιο γίνεται η διατύπωση του μοντέλου μάθησης, το οποίο, μεταξύ άλλων, βασίζεται στο συνδυασμό συμπερασμάτων της θεωρίας του γνωστικού φορτίου και σε κάποιες νέες παραμέτρους, και παρουσιάζονται οι παράμετροι του μοντέλου.Τέλος, στο έκτο κεφάλαιο, παρουσιάζεται μια προσπάθεια αξιοποίησης της τεχνολογίας των μαθησιακών αντικειμένων για την ανάπτυξη συστημάτων ηλεκτρονικής μάθησης με δυνατότητες προσαρμογής στους μαθησιακούς στόχους. Παρουσιάζονται λοιπόν οι αντιστοιχίσεις των στοιχείων του μοντέλου με συγκεκριμένα μεταδεδομένα των μαθησιακών αντικειμένων και η λογική πίσω από αυτήν την αντιστοίχιση και την εξειδικευμένη παροχή μαθησιακού υλικού στου μαθητές.
|
---|