Περίληψη : | Η παρούσα εργασία ασχολείται διερευνητικά με τις αλλαγές και τις "μεταμορφώσεις" των αρχαίων μνημείων της Αθήνας, όπως αυτές εντοπίζονται σε ιστορικές φωτογραφίες και εικόνες. Ως περίπτωση μελέτης έχει επιλεγεί μια ‘ομάδα φίλων’ ("Παλιές φωτογραφίες της Αθήνας, Αττική - Old photos of Athens, Attiki") στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης του Facebook. Αυτή εστιάζει στην ιστορία της πόλης μέσω της δημοσίευσης αρχειακού υλικού, το οποίο στη συνέχεια σχολιάζεται και εμπλουτίζεται από τα εγγεγραμμένα μέλη. Για την ανάδειξη του περιεχομένου ενός εκ των αρχειοθετημένων άλμπουμ που αφορά στην Ακρόπολη και τον περίγυρο της, καθώς και για τον εντοπισμό των αλλαγών στα μνημεία και τον περιβάλλοντα χώρο, γίνεται χρήση των μεθόδων της γεωσήμανσης και της επαναληπτικής φωτογράφισης. Μέσω της γεωσήμανσης πραγματοποιείται η χωρική τοποθέτηση του υλικού σε χαρτογραφικό υπόβαθρο της πόλης, με τη χρήση του Συστήματος Γεωγραφικών Πληροφοριών (G.I.S.) ESRI ArcMap. Η επαναληπτική φωτογράφιση, με την αναπαραγωγή παρελθοντικών λήψεων στο παρόν, προβάλλει οπτικά τις μετατροπές των αρχαιοτήτων και του χώρου που τις περιβάλλει, ενώ ταυτόχρονα φωτίζει πτυχές της πρόσληψης τους από τους ανθρώπους, σε βάθος χρόνου. Η γενικότερη συζήτηση περιλαμβάνει την εξέταση άτυπων μορφών πολιτισμικής διαχείρισης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως ιδιαίτερης σημασίας πηγές για την ενίσχυση της συλλογικής μνήμης και τη δημιουργία ενός συμμετοχικού τοπίου σχετικά με την υλική και άυλη πολιτιστική κληρονομιά. The present master thesis focuses on the changes and the transformation of the ancient monuments of Athens, as they appear in historical photographs and images. The case study revolves around a group of friends ("Παλιές φωτογραφίες της Αθήνας, Αττική-Old photos of Athens, Attiki") on Facebook. The group focuses on the history of the city through the publication of archival material, which later gets commented and enriched by the inscribed members. The methods of georeferencing and repeat photography are used to bring out the content of one of the group’s albums that centres on the Athenian Acropolis and its surrounding area, and to trace down the changes of the monuments and their ambient. The first locates spatially the material into a cartographic background of the city, using the Geographical Information System ArcMap. Repeat photography, by reproducing past shots in the present, highlights visually the transformations of antiquities and the space around them, while illuminating aspects of their uptake by people over time. The broader debate involves the examination of informal types of cultural management in social media as important sources for enhancing collective memory and creating a participatory ambience of tangible and intangible cultural heritage.
|
---|