ΠΥΞΙΔΑ Ιδρυματικό Αποθετήριο
και Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
Συλλογές :

Τίτλος :Αποτίμηση διαλειτουργικότητας για υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Ανάπτυξη πιλοτικής εφαρμογής
Δημιουργός :Ζάμπου, Ελένη
Συντελεστής :Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Πληροφορικής (Degree granting institution)
Τύπος :Text
Φυσική περιγραφή :202σ.
Γλώσσα :el
Περίληψη :Στην παρούσα διπλωματική παρουσιάζουμε μία προσέγγιση για την αποτίμηση του οφέλους της ενσωμάτωσης της διαλειτουργικότητας στην ΗΔ. Αυτή η προσέγγιση βασίζεται στην αναγνώριση, ανάλυση και αποτύπωση των υπαρχουσών διαδικασιών (business process modeling) και στη βασισμένη στις δραστηριότητες κοστολόγηση (activity based costing). Πιο συγκεκριμένα, η προσέγγιση αυτή αφορά την αποτίμηση του οφέλους από την εφαρμογή της διαλειτουργικότητας στις πιστοποιημένες διαδικασίες-υπηρεσίες που τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) προσφέρουν. Τα ΚΕΠ λειτουργούν ως ενδιάμεσοι ανάμεσα στον πολίτη και τις διάφορες δημόσιες υπηρεσίες αναπτύσσοντας μια δίοδο επικοινωνίας ανάμεσα στους πολίτες και τους διάφορους δημόσιους φορείς. O πολίτης αιτείται μία υπηρεσία σε κάποιο ΚΕΠ και στη συνέχεια το ΚΕΠ επικοινωνεί με τους αρμόδιους δημόσιους φορείς για τη διεκπεραίωση της αίτησης/ υπόθεσης του πολίτη. Ωστόσο, ο πολίτης θα πρέπει κατά την υποβολή της αίτησης του να προσκομίζει όλα τα προαπαιτούμενα δικαιολογητικά έτσι ώστε να μπορεί να διεκπεραιωθεί η υπηρεσία που αιτήθηκε. Σε αυτό το σημείο διαφαίνεται έντονα η ανάγκη για την ανάπτυξη διαλειτουργικότητας και την εγκαθίδρυση επικοινωνίας ανάμεσα στους φορείς. Η συγκέντρωση των δικαιολογητικών με διαφανείς προς τον πολίτη διαδικασίες θα επέφερε σημαντική εξοικονόμηση κόστους για τους δημόσιους φορείς και θα είχε ως άμεσο αποτέλεσμα την ικανοποίηση του πολίτη. Για την εκπλήρωση του προαναφερθέντα στόχου θα πρέπει αρχικά να αποτιμήσουμε τις διοικητικές επιβαρύνσεις που επιφέρει η διεκπεραίωση των πιστοποιημένων διαδικασιών στο δημόσιο. Κάποιες προσεγγίσεις που εστιάζουν στην αποτίμηση των διοικητικών επιβαρύνσεων που επιφέρουν οι παρεχόμενες υπηρεσίες στους δημόσιους φορείς και στο σύνολο του δημόσιου τομέα και στο αν η επένδυση σε τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών είναι cost-effective, όπως αναφέρθηκε, είναι η cost-benefit analysis (Lu & Zhang, 2003), το Τυποποιημένο Μοντέλο Κόστους (Organisation of the International Standard Cost Model Network, 2008) και η Βασισμένη στις Δραστηριότητες Κοστολόγηση (Activity Based Costing) (Hadzilias, 2005). Για την αποτίμηση του κόστους θα χρησιμοποιηθεί η Βασισμένη στις Δραστηριότητες Κοστολόγηση (Activity Based Costing) καθώς είναι απλούστερη και γιατί ο στόχος μας είναι να κάνουμε μία πρώτη-γρήγορη εκτίμηση για το χρόνο που δαπανά το δημόσιο να εξυπηρετήσει τους πολίτες λόγω έλλειψης διαλειτουργικότητας και όχι το τι κοστίζει στις επιχειρήσεις ή στους πολίτες να συναλλαχθούν με το δημόσιο και να είναι σύννομοι. Η Βασισμένη στις Δραστηριότητες Κοστολόγηση είναι ένα πρότυπο κοστολόγησης που προσδιορίζει τις δραστηριότητες σε έναν οργανισμό και καθορίζει και αποδίδει το κόστος του κάθε πόρου μιας δραστηριότητας στις υπηρεσίες σύμφωνα με την πραγματική κατανάλωση των πόρων αυτών από κάθε μια υπηρεσία (Brimson, 1991; Ching, et al., 2008; Cooper & Kaplan, 1988; Cooper & Kaplan, 1992; Ellis-Newman, 2003).Για να ακολουθηθεί αυτή η προσέγγιση, είναι απαραίτητη η τεκμηρίωση και η κατανόηση των δραστηριοτήτων προκειμένου να υπολογιστεί το κόστος μιας επιχειρησιακής διαδικασίας, δεδομένου ότι οι δραστηριότητες είναι οι δομικές μονάδες των επιχειρησιακών διαδικασιών. Όταν οι υπάλληλοι καταλαβαίνουν τις δραστηριότητες που εκτελούν, μπορούν καλύτερα να κατανοήσουν τις δαπάνες βασισμένοι στις δραστηριότητες. Έτσι, είναι πρακτικό να μοντελοποιηθούν οι επιχειρησιακές διαδικασίες καθώς με αυτόν τον τρόπο όλες οι μεμονωμένες δραστηριότητες που πραγματοποιούνται σε μια επιχειρησιακή διαδικασία από την αρχή ως το τέλος είναι σαφώς προσδιορισμένες. Η έρευνα θα περιοριστεί σε δείγμα 360 εκ των 1035 πιστοποιημένων διαδικασιών που παρέχονται από τα ΚΕΠ και θα χρησιμοποιηθούν στοιχεία που αφορούν τη συχνότητα υποβολής αιτημάτων για αυτές τις διαδικασίες κατά την περίοδο 2007-Οκτώβριος 2008, όπως αυτά καταγράφονται από τα ΚΕΠ. Η πρώτη φάση της έρευνας περιλαμβάνει την ανάλυση του τρόπου διεκπεραίωσης των πιστοποιημένων διαδικασιών, την εξέταση των επιμέρους βημάτων που τη συνιστούν και τον καθορισμό του ακριβούς πλήθους δραστηριοτήτων που εκτελούνται για τη διεκπεραίωση της. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης των διαδικασιών παρατίθενται στη συνέχεια σε διαγράμματα ροής από τα οποία και υπολογίζεται το ακριβές πλήθος των δραστηριοτήτων. Κατά την εκτέλεση μιας πιστοποιημένης διαδικασίας μπορούν να ισχύουν διαφορετικές συνθήκες και καθώς δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία που να μας δείχνουν τη συχνότητα ισχύος αυτών των συνθηκών κάνουμε την ακόλουθη παραδοχή. Κατά τον υπολογισμό του ακριβούς πλήθους των δραστηριοτήτων θεωρούμε δυο περιπτώσεις τη χειρότερη περίπτωση στην οποία ακολουθείται το μακρύτερο μονοπάτι και την καλύτερη στην οποία ακολουθείται το συντομότερο. Στη δεύτερη φάση, προσδιορίζεται το κόστος κάθε διαδικασίας και στη συνέχεια γίνεται εκτίμηση του συνολικού κόστους. Στο κόστος διεκπεραίωσης των διαδικασιών συμπεριλαμβάνονται μισθοί, έξοδα ανάπτυξης λογισμικού και υλικοτεχνικής υποδομής, μίσθωση τηλεπικοινωνιακών γραμμών κ.ά. Στην συγκεκριμένη μελέτη κυρίως επειδή το κόστος της ανθρωποπροσπάθειας αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή κόστους αλλά και δευτερευόντως για λόγους απλοποίησης, θεωρούμε ως μοναδική πηγή κόστους τους μισθούς των υπαλλήλων και ως οδηγό κόστους τη συχνότητα διεκπεραίωσης των πιστοποιημένων διαδικασιών. το συνολικό κόστος. Το συνολικό κόστος μιας διαδικασίας υπολογίζεται πολλαπλασιάζοντας το κόστος της ανθρωποπροσπάθειας με τη συχνότητα διεκπεραίωσης της. Ολοκληρώνοντας, τις παραπάνω φάσεις προκύπτει μία εκτίμηση του κόστους με το οποίο επιβαρύνεται το δημόσιο για την παροχή των πιστοποιημένων αυτών διαδικασιών στους πολίτες. Επιπρόσθετα, αποτιμώνται το όφελος που επιφέρει η ανάπτυξη διαλειτουργικότητας μεταξύ των δημοσίων φορέων και η πλήρης ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών. Επιπλέον, με βάση την εκτίμηση αυτή διατυπώνεται μια πρόταση που αφορά στη στρατηγική που θα πρέπει να ακολουθηθεί για τη μετάβαση στο διαλειτουργικό περιβάλλον και την ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών. Σε αυτή την πρόταση θα προσδιορίζονται σαφώς οι υπηρεσίες των οποίων η ηλεκτρονικοποίηση θα πρέπει να τεθεί σε προτεραιότητα καθώς και τα οφέλη και η μείωση των δαπανών του δημοσίου που αυτή συνεπάγεται.
Λέξη κλειδί :Ηλεκτρονική διακυβέρνηση
Οργανωσιακή διαλειτουργικότητα
Αποτίμηση κόστους
Ημερομηνία :28-02-2009
Άδεια χρήσης :

Αρχείο: Zampou_2009.pdf

Τύπος: application/pdf