Παπασπύρου, Νεφέλη-Ελένη2025-04-082025-04-082025-04-07https://pyxida.aueb.gr/handle/123456789/11798https://doi.org/10.26219/heal.aueb.7126Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει την αυξημένη ανάγκη για δράση έναντι της κλιματικής αλλαγής και την προώθηση της ενεργειακής μετάβασης με σκοπό την δημιουργία μιας νέας Ευρώπης πιο «βιώσιμης» και πιο «πράσινης». Στο πλαίσιο αυτό δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην χάραξη και στην εφαρμογή των πολιτικών αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης, εστιάζοντας ιδιαίτερα στην κορωνίδα των μεταρρυθμίσεων, την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Αναλύεται η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και ο Ευρωπαϊκός Νόμος για το Κλίμα, κορυφαίες ενωσιακές νομοθετικές ρυθμίσεις, οι οποίες καθορίζουν τις βασικές δεσμεύσεις της Ε.Ε. για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και συνακόλουθα της επίτευξης μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα έως το 2050. Επιπλέον, η εργασία εστιάζει στους τρόπους μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Αναλύονται οι διάφοροι τύποι εναλλακτικών καυσίμων, όπως τα βιοκαύσιμα, η αμμωνία και το υδρογόνο, καθώς και η χρήση τους σε διάφορους τομείς των μεταφορών, αναφέροντας παράλληλα τις επιφυλάξεις που έχουν εκφραστεί ως προς την χρήση τους. Ειδική έμφαση δίνεται στην υιοθέτηση της χρήσης των εναλλακτικών καυσίμων στα αεροπλάνα, αναλύοντας τις κεφαλαιουχικές και λειτουργικές δαπάνες, έτσι όπως θα προκύψουν από την «πράσινη» μετάβαση. Η μελέτη εστιάζει στον τομέα των μεταφορών αναλύοντας τη σύνδεσή του με την κατανάλωση ενέργειας και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Τέλος, παρατίθενται τα ευρήματα του ερωτηματολογίου στο οποίο αποτυπώνονται οι απόψεις των επαγγελματιών του κλάδου και συγκεκριμένα της αεροπορικής εταιρείας μεταφοράς εμπορευμάτων «Swiftair Hellas A.E.» αναφορικά με την διαδικασία της «πράσινης» μετάβασης.This thesis examines the growing need for action against climate change and the promotion of the energy transition with the aim of creating a new Europe that is more "sustainable" and "greener." In this context, special emphasis is placed on the formulation and implementation of policies to address the climate crisis, focusing particularly on the cornerstone of these reforms—the European Green Deal. The European Green Deal and the European Climate Law are analyzed as key legislative frameworks of the EU, which establish the Union's fundamental commitments to reducing carbon dioxide emissions and ultimately achieving net-zero carbon emissions by 2050. Furthermore, the thesis focuses on the means of reducing greenhouse gas emissions. Various types of alternative fuels—such as biofuels, ammonia, and hydrogen—are analyzed, including their application across different transport sectors, while also addressing the reservations that have been expressed regarding their use. Special attention is given to the adoption of alternative fuels in aviation, with an analysis of both capital and operational expenditures expected to result from the “green” transition. The study focuses on the transport sector, examining its connection to energy consumption and greenhouse gas emissions. Finally, the findings of a questionnaire are presented, capturing the views of industry professionals—specifically those from the air cargo company "Swiftair Hellas S.A."—regarding the “green” transition process.σελίδες 129CC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/Climate changeSustainable transportAviation sectorSustainable air transportΚλιματική αλλαγήΒιώσιμες μεταφορέςΤομέας αερομεταφορώνΒιώσιμες αεροπορικές μεταφορέςΒιώσιμες μεταφορές: τομέας αεροπορικών μεταφορώνSustainable transport: aviation sectorTextΧατζησταμούλου, Νικόλαος