Μπέλτα, Ιωάννα2025-05-272025-05-272025-05-15https://pyxida.aueb.gr/handle/123456789/11989https://doi.org/10.26219/heal.aueb.438Η παρούσα εργασία εξετάζει τη διαμόρφωση των εκπαιδευτικών πολιτικών στην Ελλάδα κατά την περίοδο της Μεταπολίτευσης (1974-2015), μια κρίσιμη ιστορική φάση που σηματοδοτήθηκε από τη μετάβαση από ένα αυταρχικό καθεστώς σε μια σύγχρονη δημοκρατία. Η ανάλυση εστιάζει στις βασικές εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που υλοποιήθηκαν, στην κατανομή των εκπαιδευτικών δαπανών και στον ρόλο που διαδραμάτισε η πολιτική ιδεολογία στη διαμόρφωση των κυβερνητικών αποφάσεων. Η μελέτη καλύπτει τις κυβερνητικές περιόδους από το 1974 έως το 2015, ξεκινώντας από την κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή και φτάνοντας μέχρι την περίοδο της οικονομικής κρίσης και την κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά. Σε κάθε περίπτωση, εξετάζονται οι πολιτικές και οικονομικές συνθήκες που επηρέασαν τις αποφάσεις στον τομέα της εκπαίδευσης, οι κύριες μεταρρυθμίσεις που προωθήθηκαν και οι κοινωνικές αντιδράσεις που προκλήθηκαν. Η έρευνα βασίζεται σε ένα συνδυασμό πρωτογενών και δευτερογενών πηγών, συμπεριλαμβανομένων νομοθετικών κειμένων, οικονομικών στοιχείων, αρχειακού υλικού και επιστημονικής βιβλιογραφίας. Μέσα από την ανάλυση αυτών των πηγών, η εργασία επιδιώκει να συμβάλει στην κατανόηση της πολυπλοκότητας των εκπαιδευτικών πολιτικών στην Ελλάδα και των επιπτώσεών τους στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Επιπλέον, επιχειρείται μια συγκριτική αξιολόγηση των διαφορετικών προσεγγίσεων που υιοθετήθηκαν από τις κυβερνήσεις της Μεταπολίτευσης, καθώς και των αποτελεσμάτων που αυτές είχαν στη διαμόρφωση του σημερινού ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.This paper examines the formation of educational policies in Greece during the Metapolitefsi period (1974-2015), a critical historical phase marked by the transition from an authoritarian regime to a modern democracy. The analysis focuses on the main educational reforms implemented, the allocation of educational expenditure, and the role of political ideology in shaping government decisions. The study covers the governmental periods from 1974 to 2015, starting with the government of Konstantinos Karamanlis and ending with the period of the economic crisis and the government of Antonis Samaras. In each case, the political and economic conditions that influenced decisions in the field of education, the main reforms promot-ed, and the social reactions that were triggered are examined. The research is based on a combination of primary and secondary sources, in-cluding legislative texts, financial data, archival material, and scientific literature. Through the analysis of these sources, the paper aims to contribute to the understanding of the complexity of educational policies in Greece and their impact on the country's social and economic development. Furthermore, it attempts a comparative evaluation of the different approaches adopted by the governments of the Metapolitefsi period, as well as the results they had on the formation of the current Greek educational system.σελίδες 104Attribution-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/Political ideologyEducational policyGovernment policiesMetapolitefsiEducational expenditureReformsEconomic policySocial developmentEconomic developmentGreeceΠολιτική ιδεολογίαΕκπαιδευτική πολιτικήΚυβερνητικές πολιτικέςΜεταπολίτευσηΕκπαιδευτικές δαπάνεςΜεταρρυθμίσειςΟικονομική πολιτικήΚοινωνική ανάπτυξηΟικονομική ανάπτυξηΕλλάδαΙδεολογία κυβέρνησης και οικονομική πολιτική. Διαφέρουν οι αριστερές από τις δεξιές κυβερνήσεις; Μια ανάλυση των εκπαιδευτικών πολιτικών στην Ελλάδα (1974-2015)Government ideology and economic policy: do left-wing and right-wing administrations exhibit differences? An analysis of educational policies in Greece (1974-2015)TextΚαμμάς, Παντελής