Πλοήγηση ανά Επιβλέπων "Tsouknidis, Dimitrios"
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω
Τώρα δείχνει 1 - 20 από 25
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Analysis of second-hand vessel valuation: influence of market variables and term structure of freight rates across the dry bulk and wet bulk segments(19-12-2024) Τιμοθέου, Κωνσταντίνος; Ραγκούσης, Νικόλας; Timotheou, Konstantinos; Ragkousis, Nikolas; Athens University of Economics and Business, Department of Management Science and Technology; Androutsopoulos, Konstantinos; Kavussanos, Emmanouel; Tsouknidis, DimitriosΗ παρούσα έρευνα στοχεύει στη διεξαγωγή μιας ολοκληρωμένης ανάλυσης της εκτίμησης αξίας μεταχειρισμένων πλοίων στους τομείς του ξηρού και υγρού φορτίου, με επίκεντρο τον ρόλο διαφόρων μεταβλητών της αγοράς, συμπεριλαμβανομένης της δομής των ναύλων, όπως αυτή ορίζεται από τις διαφορές μεταξύ των spot TCE, ναύλων χρονοναύλωσης 1 έτους και 3 ετών, καθώς και της αναλογίας βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο. Θα εξεταστεί η υπόθεση ότι η δομή των ναύλων και η μελλοντική προσφορά στόλου μπορούν να επηρεάσουν τις τιμές των πλοίων.Η μελέτη αποσκοπεί στην παροχή κρίσιμων πληροφοριών σε παράγοντες της βιομηχανίας, όπως πλοιοκτήτες, μεσίτες και χρηματοδότες, ώστε να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων. Το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών ενός πλοιοκτήτη είναι δεσμευμένο σε κεφάλαιο και χρηματοδοτικές δαπάνες, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο χρόνος εισόδου στην αγορά μπορεί να έχει σημαντική επίδραση στη μακροπρόθεσμη κερδοφορία μιας ναυτιλιακής επένδυσης. Η αναγνώριση και κατανόηση των αλληλεξαρτήσεων μεταξύ αυτών των παραμέτρων μπορεί να προσφέρει στρατηγικές ευκαιρίες για βελτιωμένη οικονομική απόδοση στη ναυτιλιακή βιομηχανία.Τεκμήριο Analysis of Thetis EU MRV data: financial implications and EU-ETS case study(07-11-2024) Καλδή, Ηλιάννα; Λέκκας, Αριστείδης; Kaldi, Ilianna; Lekkas, Aristeidis; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel G.; Konstantinou, Panagiotis; Tsouknidis, DimitriosΗ παρούσα διατριβή διερευνά εις βάθος τις οικονομικές και λειτουργικές επιπτώσεις του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU ETS) στη ναυτιλιακή βιομηχανία, αξιοποιώντας δεδομένα από την πλατφόρμα EU MRV THETIS για την περίοδο 2018-2022, καθώς και πραγματικά δεδομένα εκπομπών CO₂. Μέσα από μια ολοκληρωμένη ανάλυση, προσφέρει σημαντικές γνώσεις για την επίδραση του EU ETS στις επιχειρήσεις της ναυτιλίας. Στην αρχική φάση, πραγματοποιήθηκε περιγραφική στατιστική ανάλυση, εξετάζοντας βασικούς δείκτες λειτουργίας των πλοίων. Στόχος ήταν να επιτευχθεί μια βαθύτερη κατανόηση της απόδοσης των πλοίων σε συνάρτηση με τους κανονισμούς εκπομπών. Ακολούθως, χρησιμοποιήθηκε ανάλυση παλινδρόμησης για να διερευνηθεί η σχέση μεταξύ λειτουργικών μεταβλητών και τεχνικής απόδοσης, με σκοπό την ανάδειξη των παραγόντων που επηρεάζουν τα επίπεδα εκπομπών. Επιπλέον, εκπονήθηκε μελέτη περίπτωσης για φορτηγό πλοίο τύπου Kamsarmax, που δείχνει την οικονομική επιβάρυνση από το EU ETS έως το 2026. Εκτιμάται αύξηση 471% στο κόστος συμμόρφωσης από το 2024 στο 2026, λόγω της πλήρους εφαρμογής του συστήματος. Αυτό τονίζει την ανάγκη για στρατηγικές μείωσης εκπομπών από τις ναυτιλιακές εταιρείες. Παράλληλα, παρουσιάζεται ένα καινοτόμο εργαλείο υπολογισμού των δικαιωμάτων EU ETS, σχεδιασμένο να εκτιμά το κόστος συμμόρφωσης με βάση πραγματικά δεδομένα λειτουργίας πλοίων. Το εργαλείο αυτό παρέχει πολύτιμη υποστήριξη στους πλοιοκτήτες και διαχειριστές πλοίων, επιτρέποντάς τους να προβλέπουν μελλοντικές οικονομικές υποχρεώσεις και να σχεδιάζουν αποτελεσματικές στρατηγικές για τη διαχείριση των εκπομπών τους. Υπογραμμίζεται η ανάγκη υιοθέτησης εναλλακτικών καυσίμων και τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών ως βιώσιμες λύσεις για την αντιμετώπιση της αύξησης του κόστους και την επίτευξη των παγκόσμιων στόχων απανθρακοποίησης. Παράλληλα, παρέχει χρήσιμες πληροφορίες στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και στα ενδιαφερόμενα μέρη της βιομηχανίας, ενισχύοντας την κατανόηση του ρυθμιστικού πλαισίου και προσφέροντας εργαλεία για την πρόβλεψη της μελλοντικής χρηματοοικονομικής απόδοσης. Συνολικά, η μελέτη συμβάλλει στην κατανόηση των επιπτώσεων του EU ETS στη ναυτιλία, προσφέροντας πρακτικές προτάσεις για την αποτελεσματική προσαρμογή της βιομηχανίας στο νέο κανονιστικό πλαίσιο.Τεκμήριο Bunker fuel hedging and price risk management(05-12-2023) Τσιμπίδη, Ευαγγελία; Κολοκυθά, Παναγιώτα; Tsimpidi, Evangelia; Kolokytha, Panagiota; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanouil; Vlismas, Orestis; Tsouknidis, DimitriosΑυτή η διατριβή διερευνά την ικανότητα αντιστάθμισης κινδύνου των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης πετρελαίου έναντι των τιμών πετρελαίου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο (VLSFO) στα τρία κυριότερα λιμάνια εφοδιασμού— τη Σιγκαπούρη, το Ρότερνταμ και το Χιούστον. Τα ευρήματα της ανάλυσης θα καθορίσουν α) ποιο είναι το καταλληλότερο συμβόλαιο μελλοντικής εκπλήρωσης σε καθένα από τα τρία λιμάνια ανεφοδιασμού, β) ποιό λιμάνι έχει την πιο αποτελεσματική αντιστάθμιση τιμών και γ) τον βαθμό στον οποίο μετριάζεται ο κίνδυνος. Ένα διανυσματικό μοντέλο διόρθωσης σφαλμάτων (VECM) που χρησιμοποιεί τη μέθοδο Johansen, εφαρμόζεται για τη μοντελοποίηση των συνολοκλήρωσης βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων σχέσεων μεταξύ των τιμών άμεσης και μελλοντικής τιμής. Επιπλέον, η μελέτη εξετάζει την αυτοσυσχέτιση της σειράς μέσω των Augmented Dickey and Fuller (1979) και Philipps και Peron (1988). Τέλος, ο βέλτιστος λόγος αντιστάθμισης και ως εκ τούτου η αποτελεσματικότητα αντιστάθμισης εκτιμάται με τη χρήση του μοντέλου Ελαχίστου Τετραγώνου (OLS). H ανάλυση για τα οικονομετρικά μοντέλα πραγματοποιήθηκε μέσω του προγράμματος STATA. Η διατριβή οργανώνεται ως εξής. Η Ενότητα 1 καθορίζει τον κύριο σκοπό της μελέτης, η Ενότητα 2 παρουσιάζει το θεωρητικό πλαίσιο της αγοράς πετρελαίου και του κινδύνου τιμής καυσίμων, καθώς και την υπάρχουσα βιβλιογραφία για την αντιστάθμιση των τιμών πετρελαίου. Η ενότητα 3 περιγράφει τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε. Η ενότητα 4 παρέχει τα δεδομένα που χρησιμοποιήθηκαν, ενώ η ενότητα 5 εστιάζει στα εμπειρικά αποτελέσματα και τους περιορισμούς της ανάλυσης. Τέλος, η ενότητα 6 συνοψίζει τα συνολικά ευρήματα της έρευνας.Τεκμήριο Chartering strategies in the dry-bulk market(30-11-2023) Χατζηγεωργίου, Ελένη-Δόξα; Βαμβακάρης, Μιλτιάδης; Chatzigeorgiou, Eleni-Doxa; Vamvakaris, Miltiadis; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel G.; Androutsopoulos, Konstantinos; Tsouknidis, DimitriosΑυτή η διατριβή είναι μια ανάλυση της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου, με στόχο να βρει πώς οι πλοιοκτήτες, στον στόχο τους να επιτύχουν τα βέλτιστα έσοδα, επιλέγουν μεταξύ διαφορετικών στρατηγικών ναύλωσης και πώς αυτές οι στρατηγικές ναύλωσης ποικίλλουν μεταξύ διαφορετικών μεγεθών πλοίων.Η δομή αποτελείται από δύο κύρια Κεφάλαια, τη Θεωρητική Ανάλυση και την Εμπειρική Ανάλυση.Στο πρώτο Κεφάλαιο παρουσιάζουμε μια εκτενή ανάλυση της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, με σκοπό να δώσουμε όλο το υπόβαθρο και σημαντικές λεπτομέρειες για να κατανοήσουμε τα βασικά χαρακτηριστικά της βιομηχανίας ξηρού χύδην φορτίου και των στρατηγικών ναύλωσης. Αυτό περιλαμβάνει μια οικονομική ανάλυση της αγοράς ξηρού φορτίου χύδην, ενώ δίνεται σημασία στις σχέσεις μεταξύ της χρονοναύλωσης και της αγοράς spot και σε μια πολύ πιο λεπτομερή περιγραφή των χαρακτηριστικών της αγοράς ξηρού χύδην στο σύνολό της.Στο δεύτερο κεφάλαιο, συλλέγουμε πληροφορίες αγοράς και δημιουργούμε γραφικές απεικονίσεις των στρατηγικών ναύλωσης για κάθε μέγεθος πλοίου, ενώ αναλύουμε δεδομένα προκειμένου να εξηγήσουμε γιατί επιλέγονται τέτοιες στρατηγικές από τους πλοιοκτήτες. Τα αποτελέσματα αυτών των δοκιμών εξετάζονται στη συνέχεια προκειμένου να παρασχεθούν χρήσιμα συμπεράσματα και αποτελέσματα στους παράγοντες της αγοράς. Μια συζήτηση για τα αποτελέσματα και τα εμπόδια, καθώς και περαιτέρω σκέψεις σχετικά με αυτό το θέμα προσφέρονται επίσης στο τέλος του κεφαλαίου.Τεκμήριο China's influence on the iron ore market. The demand side perspective(08-12-2022) Ζιγλή, Μαγδαληνή; Τόλη, Ελένη-Μαρία; Zigli, Magdalini; Toli, Eleni-Maria; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel G.; Moutos, Thomas; Tsouknidis, DimitriosΤο σιδηρομετάλλευμα είναι ένα από τα μεγαλύτερα διεθνή εμπορεύματα που μεταφέρονται από ένα λιμάνι της χώρας εξαγωγής σε ένα άλλο σε μια χώρα εισαγωγής. Την τελευταία δεκαετία, η Κίνα προχώρησε σε εισαγωγή τεράστιων ποσοτήτων σιδηρομεταλλεύματος από ορυχεία της Αυστραλίας και της Βραζιλίας, καθώς η συνεχής κλιμάκωση της ζήτησης της χώρας στη βιομηχανία παραγωγής χάλυβα παρότρυνε την κυβέρνηση σε τέτοια μέτρα, μια απαραίτητη κίνηση που παρέχει, πέραν των άλλων, μεγάλα κέρδη. Πριν από περίπου τρία χρόνια, οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος έφτασαν περίπου το 70% των συνολικών παγκόσμιων εισαγωγών, επομένως, η θαλάσσια ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη βιομηχανική παραγωγή της Κίνας.Για να είμαστε πιο ακριβείς, ο κύριος ηγέτης στη διεθνή αγορά σιδηρομεταλλεύματος είναι οι ασιατικές χώρες οι οποίες είναι οι σημαντικότεροι παγκόσμιοι εισαγωγείς σιδηρομεταλλεύματος. Εκτός των άλλων, οι ασιατικές χώρες (δηλαδή η Κίνα μαζί με την Ιαπωνία και την Κορέα) φτάνουν σχεδόν το 85% των συνολικών εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος. Από την άλλη πλευρά, η Αυστραλία και η Βραζιλία είναι οι δύο κύριοι εξαγωγείς, ξεπερνώντας σχεδόν το 73% της παγκόσμιας αγοράς το 2016. Δεδομένου ότι η Αυστραλία είναι γεωγραφικά πιο κοντά στην Ασία, η Αυστραλία κυριαρχεί στις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Ασίας.Σκοπός της διατριβής μας είναι να διερευνήσουμε μέσω στατιστικών δοκιμών πώς η παραγωγή χάλυβα της Κίνας για την οποία το σιδηρομετάλλευμα είναι βασικό συστατικό, επηρεάζεται από διάφορους δείκτες ζήτησης όπως οι αγορές εξαγωγών σιδήρου της Αυστραλίας και της Βραζιλίας. Στην ανάλυσή μας, έχουν συμπεριληφθεί επίσης οι ναύλοι και η τιμή μονάδας του εμπορεύματος σιδηρομεταλλεύματος. Θέλαμε να διερευνήσουμε πώς αυτά τα δύο επηρεάζουν όχι μόνο το ένα το άλλο αλλά κυρίως τη ζήτηση για εμπόρευμα σιδηρομεταλλεύματος που εξηγεί και καθορίζει την παραγωγή χάλυβα της Κίνας.Στη θεωρητική μας ανάλυση, κάνουμε αναφορά στα χύδην εμπορεύματα που μεταφέρονται δια θαλάσσης και ιδιαίτερα στο σιδηρομετάλλευμα. Στη συνέχεια, αναλύουμε τη δομή της αγοράς σιδηρομεταλλεύματος της Κίνας και τα κύρια χαρακτηριστικά της. Τέλος, παρουσιάζονται τα βασικά χαρακτηριστικά των παραγόντων που επηρεάζουν τη ζήτηση του εμπορεύματος σιδηρομεταλλεύματος. Τα δεδομένα αυτών των παραγόντων συλλέγονται και χρησιμοποιούνται στην εμπειρική μας ανάλυση.Τεκμήριο The determinants of tanker vessels demolitions(31-10-2022) Παντούλα, Ευαγγελία-Ειρήνη; Εγγλέζου, Ιωάννα; Pantoula, Evangelia-Eirini; Englezou, Ioanna; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel G.; Androutsopoulos, Konstantinos; Tsouknidis, DimitriosΌπως πολλοί κλάδοι, έτσι και ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, επομένως η απόφαση διάλυσης ενός πλοίου μπορεί να οφείλεται είτε σε οικονομική είτε σε τεχνική απαξίωση. Αυτή η εργασία διερευνά τους καθοριστικούς παράγοντες της διάλυσης των δεξαμενόπλοιων VLCC, Suezmax και Aframax. Η διάλυση πλοίων αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο για την εξισορρόπηση της χωρητικότητας του στόλου στον ναυτιλιακό τομέα. Χρησιμοποιώντας ένα σύνολο δεδομένων από τον Ιανουάριο του 2000 έως τον Μάιο του 2022, κατασκευάσαμε μια ανάλυση για να συγκρίνουμε τις διαφορές μεταξύ των πλοίων και να βρούμε τους παράγοντες που επηρεάζουν την απόφαση για τη διάλυσή του. Χρησιμοποιώντας μοντέλα παλινδρόμησης και ένα μοντέλο δεδομένων panel, διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν διαφορές μεταξύ των διαφορετικών μεγεθών πλοίων, όσον αφορά τις επεξηγηματικές μεταβλητές. Συμπεραίνουμε ότι η αναλογία των αριθμών διάλυσης των VLCC προς τον υπάρχοντα στόλο επηρεάζεται έντονα από τη μέση ηλικία του στόλου, τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, την πανδημία COVID-19 και την μεγάλη πετρελαϊκή κρίση του 2016. Ο λόγος των αριθμών διάλυσης των Suezmax προς τον υπάρχοντα στόλο επηρεάζεται από τη μέση ηλικία του στόλου, την πετρελαϊκή κρίση του 2016 και τον αντίκτυπο της πανδημίας COVID-19. Επιπροσθέτως, παρατηρήσαμε ότι η αναλογία των αριθμών διάλυσης των Aframax προς τον υπάρχοντα στόλο επηρεάζεται από τη μέση ηλικία του στόλου και την πετρελαϊκή κρίση. Σε αντίθεση με τα τρία διαφορετικά μεγέθη που μελετήθηκαν και φαίνεται να επηρεάζονται από αλλαγές στο γενικό περιβάλλον, όπως η πανδημία COVID-19 και η κρίση σχετικά με τις τιμές του πετρελαίου, το μοντέλο panel έδειξε ότι η μέση ηλικία του στόλου και η μέση ηλικία των διαλυμένων πλοίων μπορεί να επηρεάσει συνολικά τα διαφορετικά μεγέθη δεξαμενόπλοιων που εξετάστηκαν, υποδηλώνοντας ότι η συνολική αγορά δεν επηρεάζεται ως επί το πλείστων από το εξωτερικό περιβάλλον.Τεκμήριο The effect of CO2 emissions on the spot rate in bulk shipping(30-11-2022) Stoumpos, Charalampos; Στούμπος, Χαράλαμπος; Sundær, Kjetil; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel G.; Androutsopoulos, Konstantinos; Tsouknidis, DimitriosΥπάρχει μια σοβαρή παγκόσμια ανησυχία σχετικά με τις επιπτώσεις των αυξημένων εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου. Η αύξηση της θερμοκρασίας ενδέχεται να δημιουργήσει κάποια σοβαρά προβλήματα για όλους στην γη. Τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει πολύ σοβαρές συζητήσεις για το τι πρέπει να γίνει ούτως ώστε να περιοριστούν οι εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου και την επιβράδυνση της υπερθέρμανσης του πλανήτη.Η ναυτιλία παρουσιάζεται συχνά ως ένας από τους σημαντικότερους παραγωγούς καυσαερίων στον κόσμο και τα τελευταία χρόνια πολλές ναυτιλιακές εταιρείες όπως και οι πελάτες τους, έχουν δηλώσει ένθερμα την υποστήριξή τους σε αυτή την αλλαγή. Ο ΙΜΟ μαζί με άλλους οργανισμούς και μεμονωμένα έθνη έχουν εισαγάγει διάφορες πρωτοβουλίες για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από την ναυτιλία. Αυτές οι πρωτοβουλίες δεν είναι αρκετές για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα που προκύπτουν, με τέτοιο τρόπο που να εκπληρώσουν τους στόχους που έχουν τεθεί στην Συμφωνία των Παρισίων.Στο πλαίσιο μιας από αυτές τις πρωτοβουλίες, η ΕΕ απαιτεί από τα πλοία που προσεγγίζουν τα λιμάνια της, να αναφέρουν τις εκπομπές CO2 στο Thetis MRV. Στην παρούσα εργασία χρησιμοποιούμε αυτό το δημόσιο σύνολο δεδομένων μαζί με στοιχεία από το Clarkons SIN, για να ελέγξουμε τη συσχέτιση μεταξύ χαμηλότερων ρύπων και υψηλότερων ναύλων. Επιχειρώντας να απομονώσουμε το ναύλο που κερδίζει το πλοίο από τα καύσιμα. χρησιμοποιώντας το πιο αποδοτικά και εφαρμόζοντας άλλα πράσινα μέτρα, μπορούμε να μετρήσουμε την προθυμία της αγοράς να πληρώσει παραπάνω για "πιο πράσινα" πλοία. Είναι οι ναυλωτές πρόθυμοι να πληρώσουν παραπάνω για ένα πιο πράσινο πλοίο για περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς λόγους; Αυτή η εργασία δείχνει ότι δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία για μια τέτοια συμπεριφορά της αγοράς. Στη συνέχεια προτείνουμε κάποια πιθανά μέτρα για την ενθάρρυνση μιας τέτοιας συμπεριφοράςΤεκμήριο The effect of EU EmissionsTrading Scheme (EU ETS) on firms' default riskΤσικουρίδη, Αθηνά; Tsikouridi, Athina; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel G.; Sakkas, Athanasios; Tsouknidis, DimitriosΚαθώς η κλιματική αλλαγή και η υπερθέρμανση του πλανήτη γίνονται όλο και πιο ορατές, έχουν εισαχθεί μια σειρά από πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση και τον μετριασμό των επιπτώσεων της ρύπανσης, καθώς αποτελούν μία υπαρκτή απειλή για το μέλλον της ανθρωπότητας. Η Ευρώπη έχει εισαγάγει αυστηρούς κανονισμούς που σχετίζονται με τους κλιματικούς κινδύνους για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (GHG) και την επίτευξη ουδετερότητας ως προς τον άνθρακα έως το 2050. Η σημαντικότερη πρωτοβουλία της ΕΕ είναι το Ευρωπαϊκό (ΕΕ) Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ), το οποίο από τον σχηματισμό του το 2005 άλλαξε ριζικά την αγορά εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ο κανονισμός, όπως διαμορφώνεται στη Φάση ΙΙΙ (2013-2019), κατανέμει ορισμένα δικαιώματα στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο σύστημα. Οι επιχειρήσεις μπορούν να καταναλώνουν αυτά τα δικαιώματα για τη λειτουργική τους διαδικασία. Σε περίπτωση ύπαρξης πλεοναζόντων δικαιώματα, οι επιχειρήσεις μπορούν να συμμετέχουν στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων για να πουλήσουν το πλεόνασμά τους. Από την άλλη πλευρά, ορισμένες εταιρείες πρέπει να αγοράζουν επιπλέον δικαιώματα σε περίπτωση που έχουν καταναλώσει μέχρι το ανώτατο όριο. Με βάση αυτή τη διαδικασία, ορισμένες επιχειρήσεις θα έχουν πίστωση άνθρακα/όφελος από την εμπορία του πλεονάσματος των αδειών τους, ενώ άλλες θα έχουν κόστος άνθρακα υποχρεούμενες να αγοράσουν πρόσθετα δικαιώματα. Η μελέτη μας αποσκοπεί στον εντοπισμό της ύπαρξης αρνητικής σχέσης μεταξύ της πίστωσης άνθρακα και του κινδύνου αθέτησης / χρεοκοπίας, υπό την έννοια ότι όσο μια επιχείρηση επωφελείται από το σύστημα, βελτιώνοντας τις ταμειακές της ροές, ο κίνδυνος αθέτησης μειώνεται. Χρησιμοποιώντας δεδομένα panel από ένα δείγμα 52 επιχειρήσεων για την περίοδο 2000-2019, διερευνούμε την εν λόγω συσχέτιση. Για τον υπολογισμό του κινδύνου χρεοκοπίας, χρησιμοποιήσαμε το Ζ-score του Altman. Για να καταλήξουμε σε αυτά τα αποτελέσματα, εξετάστηκαν διάφορες μεταβλητές για να εκτιμηθούν το μέγεθος, η κερδοφορία, η μόχλευση, η μεταβλητότητα των τιμών και οι δαπάνες Ε&Α ως μέσα μέσω των οποίων οι εκπομπές μπορούν να επηρεάσουν τον κίνδυνο αθέτησης. Μέσω της ανάλυσής μας, τεκμηριώνουμε πράγματι μια σημαντική αρνητική σχέση μεταξύ του οφέλους από τον άνθρακα και του κινδύνου χρεοκοπίας. Για να υποστηρίξουμε περαιτέρω την ανάλυσή μας, εμβαθύνουμε επίσης στις επιχειρήσεις υψηλής έντασης άνθρακα, και πιο συγκεκριμένα εστιάζουμε στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, επαληθεύοντας και πάλι την ύπαρξη μιας στατιστικά σημαντικής και αρνητικής σχέσης του οφέλους άνθρακα και του κινδύνου αθέτησης. Τέλος, πραγματοποιήθηκε ανάλυση ευρωστίας με τη χρήση ενός εναλλακτικού μέτρου υπολογισμού του κινδύνου χρεοκοπίας για την επαλήθευση των αποτελεσμάτων μας. Συνολικά, τα αποτελέσματά μας υποδηλώνουν ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα συνεπάγονται συνέπειες πιστωτικού κινδύνου που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τα διάφορα μέρη (ενδιαφερόμενα μέρη) για τη λήψη αποφάσεων.Τεκμήριο The effects of geopolitical risk and economic policy uncertainty on oil shipping freight rates. A route-based and TC analysis(30-11-2022) Κάτσενου, Θάλεια-Ειρήνη; Μπαϊκούση, Αλεξάνδρα; Katsenou, Thaleia-Eirini; Baikousi, Alexandra; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel G.; Androutsopoulos, Konstantinos; Tsouknidis, DimitriosΑυτή η διατριβή εξετάζει τις επιπτώσεις του γεωπολιτικού κινδύνου (GPR) και της αβεβαιότητας της οικονομικής πολιτικής (EPU) στα κέρδη ενός έτους για χρονοναυλώσεις των Αframax, Suezmax και VLCC πλοίων και στους ναύλους δεξαμενόπλοιων για συγκεκριμένες διαδρομές με χρήση VAR παλινδρόμησης. Η επιλογή της ανάλυσης βάσει spot routes εξυπηρετεί τον τοπικό χαρακτήρα του γεωπολιτικού κινδύνου και τις εμπορικές πολιτικές μεταξύ συγκεκριμένων χωρών, ενώ αποτελεί το πλεονέκτημα διαφοροποίησης αυτής της μελέτης σε σύγκριση με την υπάρχουσα βιβλιογραφία. Ένας βασικός παράγοντας κατά τη λήψη της απόφασης για τη διεξαγωγή της εν λόγω έρευνας είναι οι ύψιστες επιπτώσεις του GPR και του EPU στη ζήτηση θαλάσσιας μεταφοράς και ο συνακόλουθος αντίκτυπος στους ναύλους, ειδικά στην αγορά πετρελαίου που είναι στενά συνδεδεμένη με την παγκόσμια πολιτική και τις αποφάσεις εθνικής στρατηγικής των κρατών. Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν ότι ένα θετικό σοκ στον παγκόσμιο δείκτη GPR έχει άμεση θετική και σταδιακά φθίνουσα επίδραση στα κέρδη των 1-year TC για τα πλοία Aframax, Suezmax και VLCC. Ωστόσο, τα ευρήματα είναι διαφορετικά στην ανάλυση βάσει διαδρομής. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι επιδράσεις των δεικτών GPR για κάθε χώρα στα TCEs είναι περιορισμένες και μειώνονται σχεδόν αμέσως μετά την εμφάνιση ενός σοκ. Επιπλέον, η μελέτη υποδηλώνει ότι ένα θετικό σοκ στον δείκτη EPU, τόσο σε παγκόσμιους όσο και σε συγκεκριμένους δείκτες ανά χώρα (ΗΠΑ, Ιαπωνία και Γαλλία) πυροδοτεί μια αρνητική απάντηση στα κέρδη των δεξαμενόπλοιων και στους ναύλους, αντίστοιχα. Τα αποτελέσματά μας είναι ζωτικής σημασίας για τα στρατηγικά σχέδια των ναυτιλιακών εταιρειών και παρέχουν ουσιαστικές πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο συμπεριφοράς της παγκόσμιας ζήτησης και προσφοράς (και ναυτιλιακών μεταφορών).Τεκμήριο ESG performance and financial performance for US listed shipping firms(19-12-2024) Tsompo, Tzeni; Mohammad, Siraj; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel; Zisis, Dimitrios; Tsouknidis, DimitriosThis study examines the relationship between Environmental, Social, and Governance (ESG) performance and the financial outcomes of 32 U.S.-listed shipping firms from 2002 to 2023. ESG scores were obtained from LSEG Data & Analytics (formerly Refinitiv Eikon), while financial data was sourced from Bloomberg. The study utilizes panel data regressions to explore the impact of ESG pillars and sub-pillars performance on financial metrics, specifically Return on Assets (ROA). The results reveal no significant correlation between ESG, its pillars, or sub-pillars,and financial performance, suggesting that ESG performance does not immediately impact financial outcomes in this sector. Across all models, control variables such as leverage, and asset turnover were significant. To analyze the delayed effects, both independent and control variables were included in the lagged form. The outcome of the lagged ESG score shows positive association with ROA at a 5% level of significance. Overall, this research offers valuable insights for shipping companies and industry stakeholders, understanding the potential of ESG investments and sustainable practices to enhance financial performance and secure long-term financial health.Τεκμήριο Evaluation and sustainability of a loan for a new-building vessel investment(29-10-2024) Αναγνώπουλος, Δημήτριος; Κακαβούλας, Χαρίτος; Anagnopoulos, Dimitrios; Kakavoulas, Charitos; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel; Androutsopoulos, Konstantinos; Tsouknidis, DimitriosΗ παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει την αξιολόγηση και τη βιωσιμότητα ενός τραπεζικού δανείου για τη ναυπήγηση ενός νεότευκτου πλοίου. Για τις ναυτιλιακές εταιρείες, η κατασκευή νέων πλοίων ήταν πάντα μια διαδικασία που απαιτεί υψηλό κεφάλαιο, και αυτός είναι ο κύριος λόγος που η εξωτερική χρηματοδότηση έγινε αναγκαιότητα για τους περισσότερους πλοιοκτήτες και επενδυτές. Η πιο διαδεδομένη πρακτική για εξωτερική χρηματοδότηση είναι ο δανεισμός από μεγάλους τραπεζικούς οργανισμούς που εξειδικεύονται στη ναυτιλία.Ο στόχος αυτής της διατριβής είναι να μοντελοποιήσει την αξιολόγηση τραπεζικών δανείων για τη ναυτιλία, για ένα συγκεκριμένο έργο ναυπήγησης, με έναν πιο φιλικό προς τον χρήστη τρόπο από αυτόν που χρησιμοποιούνταν στο παρελθόν. Παρατηρήθηκε ότι υπήρχε ανάγκη για ένα πιο δυναμικό μοντέλο με υψηλότερο βαθμό προσαρμογής.Το μοντέλο που παρουσιάζεται σε αυτή την εργασία βασίζεται αποκλειστικά σε ποσοτικά δεδομένα, τα οποία αποτελούν εισαγωγές του χρήστη και γενικές παραδοχές που βασίζονται σε τεχνικά, εμπορικά και οικονομικά δεδομένα, και εξειδικεύεται σε bulkers και tankers όλων των μεγεθών. Ο βασικός σκοπός του οικονομικού μοντέλου ήταν να ελαχιστοποιήσει τις εισαγωγές των χρηστών και να μεγιστοποιήσει τις παραγόμενες πληροφορίες. Τα παραπάνω δεδομένα επεξεργάζονται στο μοντέλο και παρουσιάζονται σε οικονομικές καταστάσεις και προβλεπόμενες αποδόσεις , όπως το Internal Rate of Return και το Multiple of Invested Capital.Το τελευταίο μέρος της αξιολόγησης καταλήγει σε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες, οι οποίοι αποτελούν εξαιρετικά χρήσιμα και ωφέλιμα εργαλεία για την καθημερινή επιχειρηματική δραστηριότητα των ναυτιλιακών εταιρειών και των τραπεζικών οργανισμών. Κάποιοι από τους δείκτες που παρουσιάζονται, μεταξύ άλλων, είναι το Net Profit Margin, το Asset Cover Ratio και το Return on Assets.Η ευελιξία και η προσβασιμότητα του μοντέλου μπορούν να ενισχύσουν τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων όλων των εμπλεκόμενων μερών, παρακάμπτοντας τις πολυπλοκότητες που παρουσιάζει η αξιολόγηση τέτοιων επενδύσεων. Τα κεφάλαια της εργασίας παρατίθενται ως ακολούθως: Εισαγωγή, Ανασκόπηση Βιβλιογραφίας, Δεδομένα, Μεθοδολογία, Αποτελέσματα και Συζήτηση Αποτελεσμάτων, και Συμπεράσματα.Τεκμήριο Forward Freight Agreements (FFAS) embedded on chartering contracts: an endeavor for freight risk management(31-10-2023) Γκαγκανάτσος, Κωνσταντίνος; Αυγερινός, Δοξάκης; Gkagkanatsos, Konstantinos; Avgerinos, Doxakis; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel G.; Konstantinou, Panagiotis; Tsouknidis, DimitriosΗ ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί έναν υψηλά δυναμικό και περίπλοκο κλάδο, χαρακτηρισμένο από πληθώρα περίπλοκων οικονομικών, γεωπολιτικών και αγοραστικών δυνάμεων. Εντός του πλαισίου της ιδιοκτησίας πλοίου, οι ανησυχίες που σχετίζονται με πιθανές μειώσεις στα τέλη μεταφοράς καθοδηγούν τους ιδιοκτήτες πλοίων να εμπλακούν σε στρατηγικές προκαταρκτικές προβλέψεις εντός της αγοράς παραγώγων. Αυτή η προσαρτημένη προσέγγιση σχεδιάζεται προσεκτικά για να αντιμετωπίσει πιθανές αντίξοες μεταβολές στις αγοραστικές συνθήκες. Η επόμενη συζήτηση εμβαθύνει σε μια σφαιρική εξερεύνηση διαφόρων παραγώγων συμβολαίων και των πρακτικών εφαρμογών τους, καθώς αυτά τα συμβόλαια λειτουργούν ως ανεκτίμητα εργαλεία για την αποτελεσματική διαχείριση του κινδύνου τιμής. Αυτή η διατριβή διερευνά το πολύπλοκο κόσμο των τιμών φόρτωσης στη ναυτιλιακή βιομηχανία, εστιάζοντας στη μείωση των κινδύνων για τους ιδιοκτήτες πλοίων. Η μελέτη χρησιμοποιεί οικονομετρικά εργαλεία και ανάλυση δεδομένων για να εξετάσει τη δυναμική των συμφωνιών μεταφοράς φορτίων (FFAs) σε συνδυασμό με το δείκτη BCI_5TC, ο οποίος αντιπροσωπεύει πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.Τεκμήριο Freight rates and energy efficiency of the dry bulk sector(2020) Gagani, Anna; Γαγάνη, Άννα; Mitrakou, Aggeliki; Μητράκου, Αγγελική; Kavussanos, Manolis; Rompolis, Leonidas; Tsouknidis, DimitriosFreight rates constitute the core source of revenues for shipping companies. The frequent fluctuation of them increases the level of the risk of investments in the shipping industry and the uncertainty for surviving through sever shipping cycles Making an accurate forecasting for shipping cyclicality would certainly secure the decision making a shipping company, for instance in order to avoid a recession. However, this is very difficult to be achieved, since it is very complicated and difficult to predict all the demand factors in the short term. It is also obvious that shipping services are associated with the development of economies. It has been observed that the last fifty years while the economy was growing, the pollution of the environment was following. Shipping activities is an important factor of the environment contamination. Many indicators have been created in order to measure and manage pollution which comes from ships; each of them emphasizes in a different point. Considering the criticality of this fact, International Maritime Organization (IMO) having as a mission the reduction of maritime emissions globally, enforced shipping companies to decline the sulphur emissions in the level of 0.5% from the early 2020. Maritime companies, by complying to this regulation, will incur significant costs. Shipping companies, in order to do that, undeniably, will be exposed to high costs. It is logical, the rate of the fixtures to respond to this environmental friendliness of ships. Focusing on Capesize and Panamax types for the years 2018 and 2019, the results of the empirical analysis go against the odds making us to consider further explanations of that fact. The fixtures of these two segments act in a different way from previous researches, fact that rises the interest but also questions about it.Τεκμήριο Geopolitical risk index and how it affects the oil industry(30-11-2022) Ραυτόπουλος, Σπυρίδων; Τσέλα, Ρετζίνα; Raftopoulos, Spyridon; Tsela, Retzina; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel G.; Mourtos, Yiannis; Tsouknidis, DimitriosΣτη παρούσα εργασία εξετάζεται η σχέση μεταξύ της παγκόσμιας ζήτησης αργού πετρελαίου και των μεταβλητών που την επηρεάζουν. Καθώς η βιομηχανία πετρελαίου χαρακτηρίζεται από υπερβολική αστάθεια, όπως η κυκλικότητα και εποχικότητα, αρχικά δίνεται σημασία στην εξέταση του εμπορίου αργού πετρελαίου. Αυτό που καθιστά την εξέταση του αργού πετρελαίου πραγματικά ενδιαφέρουσα είναι το γεγονός ότι γεωπολιτικοί κίνδυνοι, όπως οι επιθέσεις πειρατείας και η τρομοκρατία, επηρεάζουν την εξόρυξη και τη μεταφορά του. Παρ’ όλα αυτά, τέτοιοι κίνδυνοι ήταν δύσκολο να ποσοτικοποιηθούν, οδηγώντας το 2018, τους Caldara και Iacoviello, στη δημιουργία του δείκτη γεωπολιτικού κινδύνου, ο οποίος υπολογίζει τις εντάσεις μεταξύ των χωρών – και όχι μόνο. Επιπλέον, πλήθος οικονομετρικών μοντέλων που χτίζονται με βάση τους συντελεστές προσφοράς και ζήτησης, έχουν εξεταστεί. Η επιλογή των μεταβλητών της ανάλυσης του πρώτου μοντέλου είναι με βάση παρόμοια βιβλιογραφική ανασκόπηση, χρησιμοποιώντας ως δείγμα την περίοδο των τελευταίων 22 ετών, εστιάζοντας σε εκείνα που ενδέχεται να επηρεάσουν περισσότερο την παγκόσμια ζήτηση του αργού πετρελαίου. Στη δεύτερη εξέταση που πραγματοποιήσαμε, αναλύσαμε τα περιστατικά πειρατείας ως έναν σημαντικό γεωπολιτικό παράγοντα κινδύνου Τα αποτελέσματα της εμπειρικής μας έρευνας, έδειξαν ότι η ζήτηση συσχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με την παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου και τις τιμές του. Τέλος, όσον αφορά το δεύτερο μοντέλο που μελετήθηκε, η ανάλυση έδειξε ότι οι ναύλοι μειώνονται αναδρομικά, όταν ο δείκτης γεωπολιτικού κινδύνου αυξάνεται.Τεκμήριο Green premium in shipping bonds(28-11-2022) Athanasopoulos, Anastasios; Αθανασόπουλος, Αναστάσιος; Park, JunHoo; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel G.; Demirakos, Efthimios; Tsouknidis, DimitriosΤην προηγούμενη δεκαετία οι περισσότερες βιομηχανίες σε όλο τον κόσμο ξεκινούν να εκδίδουν μεγάλο αριθμό πράσινων ομολόγων. Ένας από τους λόγους είναι ότι οι περιβαλλοντικοί επενδυτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν έξτρα για αυτά τα ομόλογα, δίνοντας έτσι στον εκδότη έναν φθηνότερο τρόπο έκδοσης χρέους, δηλαδή, χαμηλότερο κόστος κεφαλαίου. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει εάν αυτή η πράσινη υπερτίμηση υπάρχει στη ναυτιλιακή αγορά, η οποία σχετικά πρόσφατα άρχισε να εκδίδει πράσινα ομόλογα, αλλά με πολύ πιο αργό ρυθμό από άλλους κλάδους. Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε είναι η παλινδρόμηση δεδομένων πάνελ, παρόμοια με τους Kavussanos & Tsouknidis (2014). Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι τα πράσινα ναυτιλιακά ομόλογα δεν επιτυγχάνουν υπερτίμηση στην αγορά και επομένως αντιμετωπίζονται όπως τα συμβατικά ομόλογα, σηματοδοτώντας τη μη ελκυστικότητα του κλάδου στους προαναφερθέντες φιλοπεριβαλλοντικούς επενδυτές. Το αποδίδουμε σε δύο βασικούς λόγους. Πρώτον, η φύση της ναυτιλιακής βιομηχανίας την καθιστά μη ελκυστική για τους περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένους επενδυτές, επειδή είναι σημαντικός ρυπαίνων και ασχολείται πολύ με την μεταφορά ορυκτών καυσίμων, και έτσι οποιαδήποτε έκδοση πράσινων ναυτιλιακών ομολόγων είναι πιθανό να θεωρηθεί ως πράσινη πλύση παρά ως γνήσια προσπάθεια από τον εκδότη για να μειώσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Αυτή η μη ελκυστικότητα ενισχύεται περαιτέρω από τα μοναδικά χαρακτηριστικά του κλάδου που οι περισσότεροι γενικοί επενδυτές δεν γνωρίζουν. Δεύτερον, τα αποτελέσματα μπορούν να θεωρηθούν στρεβλά λόγω της κυκλικότητας στη ναυτιλία και του συνολικού αντίκτυπου του Covid-19, πράγμα που σημαίνει ότι εάν οι εκδόσεις πράσινων ναυτιλιακών ομολόγων κάλυπταν έναν ολόκληρο κύκλο ναυτιλίας και δεν επηρεάζονταν από τον Covid-19, θα μπορούσε να είχε δημιουργηθεί μία υπερτίμηση. Περαιτέρω έρευνα ενθαρρύνεται σε αυτό το θέμα, ειδικά καθώς η αγορά πράσινων ομολόγων της ναυτιλίας συνεχίζει να ωριμάζει, καθώς η ύπαρξη πράσινης υπερτίμησης στη ναυτιλία θα παρακινούσε τις ναυτιλιακές εταιρείες να συμμετάσχουν σε εκδόσεις πράσινων ομολόγων, κάνοντας τεράστια βήματα στη μείωση των εκπομπών θερμοκηπίου.Τεκμήριο The impact of Covid-19 on capesize bulk carriers stock markets and Baltic indices(20-12-2024) Καλαϊτζής, Αντώνιος; Kalaitzis, Antonios; Νίκας, Λεωνίδας; Nikas, Leonidas; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel; Zisis, Dimitrios; Tsouknidis, DimitriosΑυτή η διπλωματική εργασία εξετάζει την επίδραση της πανδημίας του Covid-19 στην αγορά των Capesize Bulk Carriers, σε συνδυασμό με τον Δείκτη Dow Jones Global Baltic και τον Baltic Capesize Index. Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού επηρεάστηκαν σημαντικά από την πανδημία, γεγονός που είχε αντίκτυπο στη ναυτιλιακή εφοδιαστική, τα ναύλα και τις χρηματιστηριακές αξίες που σχετίζονται με τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Ο δείκτης BCI, που αποτελεί βασικό δείκτη στη ναυτιλιακή βιομηχανία, παρουσίασε ιστορικές διακυμάνσεις, υπογραμμίζοντας τις επιπτώσεις της πανδημίας στο θαλάσσιο εμπόριο.Χρησιμοποιώντας τη Μεθοδολογία Μελέτης Γεγονότων (Event Study Methodology), η διπλωματική εργασία αξιολογεί ποσοτικά την επίδραση της πανδημίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία, όσον αφορά την απόδοση των χρηματιστηριακών αγορών, διαπιστώνοντας ότι οι ανακοινώσεις που σχετίζονται με τον Covid-19 και οι κυβερνητικές αντιδράσεις οδήγησαν σε μη φυσιολογικές διακυμάνσεις στις τιμές των μετοχών.Η διπλωματική εργασία διεξήχθη υπό την εξέταση δεδομένων χρονοσειρών από το 2019 έως το 2024 για τον δείκτη BCI και τον δείκτη Dow Jones Global Shipping, με έμφαση στις περιόδους πριν και μετά την πανδημία, προκειμένου να εξηγηθούν οι αντιδράσεις της αγοράς σε ακραία εξωτερικά σοκ. Χρησιμοποιούνται οικονομετρικά εργαλεία, συμπεριλαμβανομένης της ανάλυσης παλινδρόμησης και των μη φυσιολογικών αποδόσεων, για να μελετηθεί η διασύνδεση μεταξύ των δεικτών Baltic και των γενικότερων τάσεων της αγοράς. Τα ευρήματα αποκαλύπτουν ότι, ενώ η αγορά Capesize Bulk Carrier ήταν εξαιρετικά αντιδραστική στις διαταραχές που σχετίζονται με τον Covid-19, παρουσίασε ένα αργό αλλά παρατηρήσιμο πρότυπο ανάκαμψης καθώς το παγκόσμιο εμπόριο άρχισε να σταθεροποιείται.Συμπερασματικά, αυτή η διπλωματική εργασία αποκαλύπτει την ανάγκη για βελτιωμένες στρατηγικές διαχείρισης κινδύνου στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ειδικά για τα ενδιαφερόμενα μέρη στον τομέα των Capesize, ώστε να αποφεύγονται οι επιπτώσεις από παρόμοιες σημαντικές παγκόσμιες διαταραχές. Οι προτάσεις περιλαμβάνουν την υιοθέτηση εργαλείων αντιστάθμισης κινδύνου, την εστίαση σε εξειδικευμένους δείκτες αγοράς και τη διαφοροποίηση της αγοράς για την αύξηση της ανθεκτικότητας έναντι οικονομικών σοκ.Τεκμήριο The impact of oil prices on sovereign CDS spreads: evidence from Russia, Venezuela, France, and Germany(19-06-2023) Κούρογλου, Ορέστης-Μαρίνος; Kouroglou, Orestis-Marinos; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanouil; Sakkas, Athanasios; Tsouknidis, DimitriosΗ εργασία εξετάζει πώς οι τιμές του πετρελαίου, σε συνδυασμό με άλλους εγχώριους και διεθνείς παράγοντες, επηρεάζουν τα κρατικά Credit Default Swaps δύο σημαντικών παραγωγών πετρελαίου και δύο σημαντικών καταναλωτών πετρελαίου. Όσον αφορά τους παραγωγούς πετρελαίου, η ανάλυση διεξάγεται για τη Ρωσία και τη Βενεζουέλα, ενώ όσον αφορά τους καταναλωτές πετρελαίου, αυτοί είναι η Γερμανία και η Γαλλία, οι δύο χώρες με την υψηλότερη κατανάλωση πετρελαίου στην Ευρώπη. Τα δεδομένα είναι ημερήσια και το χρονικό διάστημα είναι από το 2008 έως το 2022. Η πρώτη προσέγγιση εφαρμόζει ένα Γραμμικό Μοντέλο προκειμένου να εξηγήσει τη σχέση μεταξύ των CDS της κάθε χώρας και των αποδόσεων της τιμής του πετρελαίου, μαζί με άλλους παράγοντες. Η άλλη προσέγγιση είναι μη γραμμική και είναι ένα Time Varying Transition Probability Markov Switching Μοντέλο, όπου υπάρχει διάκριση στον τρόπο με τον οποίο οι επεξηγηματικοί παράγοντες μπορεί να επηρεάσουν τα CDS, βάσει της κατάστασης της οικονομίας στην οποία βρίσκεται κάθε χώρα.Τα κύρια ευρήματα της μελέτης αναδιεκύουν ομοιότητες αλλά και διαφορές μεταξύ των τεσσάρων χωρών, ενώ αναλύεται επίσης ο ρόλος των διεθνών και εγχώριων παραγόντων. Η μελέτη ακολουθεί την έρευνα των (Chuffart & Hooper, 2019) και επεκτείνει την ανάλυση αυτή, εξετάζοντας όχι μόνο τη Ρωσία και τη Βενεζουέλα ως παραγωγούς πετρελαίου, αλλά και τη Γαλλία και τη Γερμανία ως καταναλωτές πετρελαίου. Η μελέτη εξετάζει επίσης ένα διαφορετικό και πιο εκτεταμένο χρονικό διάστημα και υιοθετεί μια διαφορετική προσέγγιση όσον αφορά το γραμμικό μοντέλο, όπου εκτός από την interpolation μέθοδο για τα missing observations, ακολουθείται μια προσέγγιση όπου τα missing observations παραλείπονται και τα αποτελέσματα συγκρίνονται με την interpolation μέθοδο. Κλείνοντας, η μελέτη συμβάλλει στην καλύτερη κατανόηση της πολύπλοκης σχέσης μεταξύ των αγορών πετρελαίου και της χρηματοοικονομικής σταθερότητας των χωρών που εξαρτώνται από το πετρέλαιο, είτε αυτή η εξάρτηση οφείλεται στην παραγωγή είτε στην κατανάλωση.Τεκμήριο The link between freight rates and inflation rates in Eurozone area(30-11-2023) Σκλαβουνάκης, Άγγελος; Κατσανάς, Λάμπρος; Sklavounakis, Aggelos; Katsanas, Lampros; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanouil; Moutos, Thomas; Tsouknidis, DimitriosΣε αυτή την ακαδημαϊκή εργασία, το ερευνητικό θέμα που αναλύεται είναι η σχέση μεταξύ των ναύλων και του πληθωρισμού στην Ευρωζώνη. Το συγκεκριμένο θέμα απουσιάζει από τη σχετική ακαδημαϊκή βιβλιογραφία και οι πρόσφατες πληθωριστικές εκρήξεις λόγω του Covid-19 καθώς και του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας το καθιστούν περισσότερο επίκαιρο από ποτέ. Μετά τη χρήση μοντέλων παλινδρόμησης Newey καθώς και της μεθοδολογίας προβολής του Jorda, τα αποτελέσματα επισημαίνουν ότι η επίδραση των ναύλων στους ρυθμούς πληθωρισμού είναι σχετικά χαμηλή σε χώρες με ισχυρό νομισματικό πλαίσιο και σε περιπτώσεις υψηλής αβεβαιότητας, αυτή η επίδραση αυξάνεται αλλά όχι ουσιαστικά. Αντίθετα, οι τιμές των εμπορευμάτων καθώς και οι μακροοικονομικοί παράγοντες που απεικονίζουν τον κίνδυνο (γεωπολιτικοί, οικονομικοί κ.λπ.) είναι οι κύριοι παράγοντες των διαφορετικών ρυθμών πληθωρισμού στην Ευρωζώνη.Τεκμήριο LNG international trade(31-10-2023) Kuznyetsov, Oleksandr; Sarantis Konstantinos; Σαράντης, Κωνσταντίνος; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanouil; Zisis, Dimitrios; Tsouknidis, DimitriosΟι γεωπολιτικές καταστάσεις και οι πολιτικές που σχετίζονται με την οικονομική αβεβαιότητα των χωρών σε παγκόσμια κλίμακα διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στις εμπορικές σχέσεις και τις μελλοντικές εξελίξεις προς τις ελεύθερες εμπορικές σχέσεις και τη συνεργασία.Ο κύριος στόχος της εργασίας μας, ώστε να μπορέσουμε να συλλάβουμε αυτόν τον αντίκτυπο, είναι να πραγματοποιήσουμε εμπειρική έρευνα σχετικά με τις επιπτώσεις του γεωπολιτικού κινδύνου και της αβεβαιότητας της οικονομικής πολιτικής στο εμπόριο LNG μεταξύ μεγάλων εξαγωγέων.Χρησιμοποιούμε δείκτες γεωπολιτικού κινδύνου και οικονομικής αβεβαιότητας για κάθε χώρα, μαζί με άλλες μεταβλητές για να διερευνήσουμε τον αντίκτυπό τους στην Εμπορική Αξία μεταξύ των εμπορικών εταίρων.Η ανάλυσή μας χρησιμοποιεί ένα σύνολο δεδομένων πάνελ που καλύπτει την περίοδο 1990 – 2022 για κύριες εξαρτημένες μεταβλητές και περιλαμβάνει οικονομετρικές προσεγγίσεις και μεθοδολογίες για την εξαγωγή χρήσιμων αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων. Με την ανάλυση των αποτελεσμάτων μας, θα προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε τους κύριους συντελεστές στη συνολική αύξηση της Εμπορικής Αξίας της χώρας και εν κατακλείδι, να συζητήσουμε τα αποτελέσματά μας σε σύγκριση με αυτά προηγούμενων, αντίστοιχων ερευνών σχετικά με την εμπορική αξία του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Το προϊόν της έρευνάς μας μπορεί να φέρει αξία στα μέρη που εμπλέκονται στην ανάλυση και τη μελέτη του συγκεκριμένου ενεργειακού τομέα και μεταφοράς εμπορίου Φυσικού Αερίου, συγκεκριμένα της Αγοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στην παγκόσμια σκηνή.Τεκμήριο The long-run relationship between tanker freight rates and oil prices(31-10-2022) Αυγέρου, Φωτεινή; Παπαμαυρουδής, Μάριος; Avgerou, Foteini; Papamavroudis, Marios; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Kavussanos, Emmanuel G.; Moutos, Thomas; Tsouknidis, DimitriosΗ διεθνής ναυτιλία είναι μια τεράστια βιομηχανία και η σημασία της για την παγκόσμια οικονομία είναι αδιαμφισβήτητη. Η τελευταία έχει έναν ομολογουμένως ευμετάβλητο χαρακτήρα καθώς οι εξελίξεις στη διεθνή οικονομία, την πολιτική και τα διεθνή δρώμενα δεν σταματούν ποτέ. Κάθε τομέας ακόμα και κάθε εμπόρευμα της ναυτιλίας επηρεάζεται επίσης με τη σειρά του. Λόγω αυτού, είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε και να μελετήσουμε σχέσεις μεταξύ των διαφόρων μεταβλητών του κάθε κλάδου, καθώς όπως είναι λογικό οι τιμές του πετρελαίου επηρεάζουν τους ναύλους, για παράδειγμα, ωστόσο είναι σημαντικό να εξετάσουμε και να ανακαλύψουμε την πηγή αλλά και την κατεύθυνση της σχέσης αυτής. Αυτός είναι ο στόχος της εν λόγω διατριβής, καθώς επιδιώκουμε να βρούμε μια μακροπρόθεσμη σχέση μεταξύ των ναύλων των δεξαμενόπλοιων και των τιμών του πετρελαίου, όπως φυσικά και την κατεύθυνση αυτής της σχέσης. Προκειμένου να πετύχουμε το προαναφερθέν, αναλύσαμε δεδομένα από τις κύριες διαδρομές στις οποίες μεταφέρεται το αργό πετρέλαιο μαζί με βασικούς δείκτες του αργού πετρελαίου, όπως Brent και WTI. Εφαρμόζοντας Vector Autoregressive Models (VAR) πραγματοποιήσαμε δοκιμές αιτιότητας Granger για να εξετάσουμε την αιτιότητα μεταξύ των μεταβλητών μας. Τέλος, καταφέρνουμε να δείξουμε όντως την αιτιότητα μεταξύ συγκεκριμένων ζευγών, που σημαίνει ότι η πρώτη μεταβλητή είναι χρήσιμη για την πρόβλεψη της δεύτερης, καταλήγοντας στο επιθυμητό αποτέλεσμα.