Λογότυπο αποθετηρίου
 

Στατιστική ανάλυση στοιχείων των γενικών εξετάσεων με έμφαση στη χρήση πολυμεταβλητών μεθόδων

Μικρογραφία εικόνας

Ημερομηνία

2004-06-30

Συγγραφείς

Μαρούγκα, Καλομοίρα

Τίτλος Εφημερίδας

Περιοδικό ISSN

Τίτλος τόμου

Εκδότης

Διαθέσιμο από

Περίληψη

Σκοπός αυτής της εργασίας είναι η παρουσίαση ορισμένων όψεων της επιλογής φοιτητών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς και η ανάδειξη ορισμένων σημαντικών θεμάτων που αφορούν στη διαδικασία εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που δεν εμφανίζονται, συνήθως, σε σχετικές στατιστικές παρουσιάσεις στον τύπο που ασχολούνται με αυτά τα θέματα. Τα βασικά θέματα που διερευνήθηκαν ήταν : • Δημογραφικά στοιχεία και χαρακτηριστικά φοίτητης των αποφοίτων της Γ' Λυκείου έτους 1993. • Ανάλυση των βαθμολογιών ανά δέσμη και ανά μάθημα. • Αν υπάρχει πλεονέκτημα των υποψηφίων παλαιοτέρων ετών έναντι των υποψηφίων που συμμετείχαν για πρώτη φορά σε Γενικές Εξετάσεις. Όπως αναμένεται διαισθητικά, τεκμηριώνουμε την ύπαρξη συγκριτικού πλεονεκτήματος των παλιών υποψήφιων. • Ποιες οι συνιστώσες της επίδοσης των υποψηφίων; Χρησιμοποιώντας Παραγοντκή Ανάλυση (Factor Analysis) στην ανάλυση της μαθητικής επίδοσης διαπιστώσαμε ότι οι επιδόσεις των υποψηφίων μπορούν να αντιπροσωπευθούν από ορισμένες κύριες συνιστώσες. Βρίσκουμε ότι δύο κύριες συνιστώσες αντιπροσωπεύουν ικανοποιητικά τα δεδομένα. Η πρώτη αποτελεί μια γενικότερη ικανότητα των μαθητών και ονομάστηκε «Ικανότητα Εκμάθησης — Αποστήθισης», ενώ η δεύτερη αποτελεί την ικανότητα των υποψηφίων να προχωρούν σε ανάλυση και σύνθεση στα θέματα που επεξεργάζονται και ονομάστηκε «Αναλυτικοσυνθετική Ικανότητα». • Ποια η δομή των προτιμήσεων των υποψηφίων; Χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της Ανάλυσης σε Ομάδες (Cluster Analysis), συμπεραίνουμε ότι οι ομαδοποιήσεις των τμημάτων δείχνουν ένα διαχωρισμό τμημάτων σε ΑΕΙ - ΤΕΙ καθώς και του φαινομένου ότι οι υποψήφιοι επιλέγουν βάση της έδρας του κάθε τμήματος, της ακαδημαϊκής του παράδοσης, καθώς και της επαγγελματικής προοπτικής που συνεπάγεται η φοίτηση σε ένα συγκεκριμένο τμήμα. Η συνάφεια του αντικειμένου σπουδών των τμημάτων επιλογής στις προτιμήσεις δεν φαίνεται να παίζει το κύριο ρόλο στην ομαδοποίηση των τμημάτων.
The objectives of this dissertation are to give a basic statistical description of some aspects of the selection of students in tertiary education institutions in Greece in 1993, as well as to touch upon some important issues pertaining to the selection of students in that educational level, that, usually, do not appear in popular statistical presentations in the press or elsewhere, dealing with this area. The basic issues explored in this dissertation are: • A general description of the demographics and other characteristics of the final (3rd) Lyceum grade in 1993. • A breakdown of scores achieved by candidate group (desmi) and 3rd grade subject. • Whether there exists a comparative advantage for candidates that are second- or third - timers, i.e. they attempt to enter tertiary level for the second or third time, having had the benefit of retaining scores from previous attempts. As expected intuitively, we document the existence of that type of advantage. • What are the components of student performance, if any? We use Factor Analysis of the test scores to determine whether student performance can be represented from a number of principal to components and we find that two components are a satisfactory representation. The first can be regarded as a general learning ability, while the second is the ability to analyze and synthesize when faced with open-ended issues, like the ones encountered in the subject of Composition. • What is the structure of preferences of the candidates? By using Cluster Analysis, we conclude that candidates tend to group together higher education departments on the basis of their academic level (university vs technical institutions), the institutions’ location, their academic tradition and the employment prospects of each department. The similarity of the faculty of different institutions, seems to play a secondary role in the grouping of departments.

Περιγραφή

Λέξεις-κλειδιά

Στατιστική, Δημογραφικές στατιστικές, Δημογραφική ανάλυση

Παραπομπή

Άδεια Creative Commons