Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας
Μόνιμο URI για αυτήν την κοινότηταhttps://pyxida.aueb.gr/handle/123456789/49
Το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας ιδρύθηκε το 1999 στο πλαίσιο της πολιτικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου να συνδέσει τη σύγχρονη διοικητική επιστήμη με τις νέες τεχνολογίες και τις οργανωσιακές σπουδές. Για το λόγο αυτό είναι μοναδικό στην ειδίκευσή του στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Τμήμα. Αποστολή του Τμήματος είναι η διδασκαλία και η έρευνα στους τομείς της διοικητικής επιστήμης που συνδέονται με την τεχνολογία και τις οργανωσιακές σπουδές καθώς και η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, και ιδιαίτερα της πληροφορικής και των επικοινωνιών, στη χάραξη επιχειρηματικής στρατηγικής, στη λήψη αποφάσεων και στην αναδιοργάνωση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.Οι σπουδές στο Τμήμα είναι τεχνοκρατικά και πολύ καλά οργανωμένες. Ακόμη, έχουν έντονη διεθνή διάσταση με έμφαση στην έρευνα και την ανάπτυξη νέας γνώσης. Το επιστημονικό προσωπικό του Τμήματος έχει έντονη παρουσία στον ακαδημαϊκό χώρο και υψηλή αναγνωρισιμότητα, Το υψηλό επίπεδο των σπουδών στο Τμήμα τεκμηριώνεται από την ευχέρεια με την οποία οι πτυχιούχοι του συνεχίζουν μεταπτυχιακές σπουδές σε Πανεπιστήμια πρώτης γραμμής του εξωτερικού και από το γεγονός ότι οι διδάκτορες του Τμήματος κάνουν δημοσιεύσεις σε σημαντικά διεθνή περιοδικά, ενώ έχουν ήδη αναλάβει θέσεις ΔΕΠ εντός και εκτός Ελλάδας. Οι πτυχιούχοι του Τμήματος είναι ανταγωνιστικοί ως στελέχη και ως σύμβουλοι σε όλες τις παραδοσιακές ειδικότητες της Διοίκησης Επιχειρήσεων, στο νέο περιβάλλον του Ηλεκτρονικού Επιχειρείν και της Κοινωνίας της Πληροφορίας όπως Διοίκηση Παραγωγής, Χρηματοοικονομικά, Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων, κ. ά.URL: http://www.dmst.aueb.gr
Περιήγηση
Πλοήγηση Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας ανά Ημερομηνία έκδοσης
Τώρα δείχνει 1 - 20 από 842
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Πρακτική άσκηση στην εταιρεία VODAFONE ΠΑΝΑΦΟΝ Α.Ε.Ε.Τ. του Ομίλου VODAFONE(01-02-2019) Ξαγοράρη, Αναστασία; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Μούρτος, Ιωάννης; Ζαχαριάδης, Εμμανουήλ; Λεκάκος, ΓεώργιοςΗ παρούσα διπλωματική εργασία περιγράφει την πρακτική άσκηση στην εταιρεία τηλεπικοινωνιών Vodafone Παναφον Α.Ε.Ε.Τ. Παράλληλα, συνδυάζει τα κύρια επιστημονικά αντικείμενα συναφή με την Πρακτική Άσκηση, καθώς και επισκόπηση και ανάλυση της αντίστοιχης ακαδημαϊκής βιβλιογραφίας. Τέλος, περιλαμβάνει την γνώση, εμπειρίες και δεξιότητες που αποκτήθηκαν κατά τη φοίτηση στο πρόγραμμα σπουδών MSc στη Διοικητική Επιστήμη και Τεχνολογία και πώς αυτές βρήκαν πρακτική εφαρμογή στο χώρο της εργασίας.Τεκμήριο Επιχειρησιακές προβλέψεις ζήτησης: μελέτη περίπτωσης Ανατολή Μπαχαρικά Α.Β.Ε.Ε.(01-02-2023) Ματεντζόγλου, Κωνσταντίνος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Κορφιάτης, Νικόλαος; Βρεχόπουλος, Αδάμ; Λεκάκος, ΓεώργιοςΤα τελευταία χρόνια μια συγκεκριμένη απάντηση εμφανίζεται όλο και πιο συχνά σε διαφορετικές θεμελιώδεις επιχειρησιακές ερωτήσεις. Πρόβλεψη ζήτησης. Πολλές επιχειρήσεις ανακαλύπτουν ότι οι απαρχαιωμένες διαδικασίες demand planning που ακολουθούν είναι πλέον ανεπαρκείς λόγω της σημερινής αστάθειας της αγοράς. Η χρήση της διαίσθησης για τον καθορισμό της μελλοντικής ζήτησης δεν είναι πλέον επαρκής καθώς οι τάσεις και η εποχικότητα διαστρεβλώνονται από τις ραγδαίες αλλαγές στο οικονομικό τοπίο. Κλαδικές μελέτες έχουν καταδείξει ότι, κατά μέσο όρο, οι οργανισμοί με ακριβέστερες προβλέψεις ζήτησης και αυξημένες ικανότητες demand planning δρέπουν μια ευρεία γκάμα από οφέλη. Αυτές οι επιχειρήσεις διατηρούν μικρότερο απόθεμα και βραχύτερους κύκλους πληρωμών (cash to cash cycle) ενώ παράλληλα επιτυγχάνουν υψηλότερα EPS, υψηλότερο ROA και βελτιωμένα περιθώρια κέρδους.Με βάση τα παραπάνω η παρούσα διπλωματική εργασία αποσκοπεί, μέσω περιπτωσιολογικής μελέτης (case study), στην εφαρμογή state of the art demand forecasting στην μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση ΑΝΑΤΟΛΗ ΜΠΑΧΑΡΙΚΑ Α.Β.Ε.Ε.. Η πρόβλεψη ζήτησης για χρονικό ορίζοντα 12 μηνών (Ιούλιος 2022 έως και Ιούνιος 2023) πραγματοποιήθηκε με την συνδρομή του λογισμικού SAS Forecast Studio και αφορούσε 25 κωδικούς (SKUs) της εταιρείας Τα τρία κύρια μοντέλα ποσοτικής πρόβλεψης των οποίων έγινε εφαρμογή είναι η Εκθετική Εξομάλυνση, το ARIMA και το UCM. Το θεωρητικό υπόβαθρο των συγκεκριμένων, καθώς και άλλων μεθόδων πρόβλεψης, αναλύεται στο κεφάλαιο της βιβλιογραφικής επισκόπησης. Σχετικά με τα ιστορικά δεδομένα που «τροφοδότησαν» την διαδικασία της πρόβλεψης, αφορούν την ζήτηση 25 συγκεκριμένων κωδικών (SKUs) ανά μήνα για το χρονικό διάστημα Ιανουάριος 2018- Ιούνιος 2022.Εκτός του SAS Forecast Studio έγινε χρήση του SAS Visual Analytics και του SAS Enterprise Guide για την διαχείριση και την οπτικοποίηση των ιστορικών δεδομένων ζήτησης (54 μήνες).Τα αποτελέσματα του μοντέλου πρόβλεψης υπέδειξαν μια ανεπαίσθητη αναμενόμενη αύξηση στην ζήτηση στο σύνολο των 25 κωδικών συγκριτικά με το προηγούμενο αντίστοιχο δωδεκάμηνο η οποία οφείλεται στο business unit του Private Label. Επιπρόσθετα πραγματοποιήθηκε έλεγχος των χρονοσειρών ως προς την εποχικότητα με χρήση του μοντέλου Seasonal Unit Root Test το οποίο φανέρωσε την ύπαρξη seasonality σε 9 εκ των κωδικών της εταιρείας. Τέλος, στο τμήμα της αξιολόγησης πραγματοποιήθηκε ανάλυση σεναρίων προωθητικών ενεργειών, αξιολόγηση της προστιθέμενης αξίας πρόβλεψης (FVA) που προσφέρει το μοντέλο μας και συζητήθηκε η επίδραση μακροοικονομικών παραγόντων, όπως ο πληθωρισμός και τα αυξημένα επιτόκια δανεισμού, στην διαμόρφωση της προβλεπόμενης ζήτησης για την εταιρεία.Τεκμήριο Ψηφιακές Β2Β μάρκετινγκ στρατηγικές: μελέτη περίπτωσης Β. ΚΑΥΚΑΣ Α.Ε.(01-04-2024) Φραγκοπούλου, Αμαλία; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Βρεχόπουλος, Αδάμ; Κορφιάτης, Νικόλαος; Φραϊδάκη, ΑικατερίνηΣτο πλαίσιο των συνεχών ψηφιακών εξελίξεων, η παρούσα διπλωματική εργασία υπογραμμίζει την κρίσιμη σημασία των στρατηγικών ψηφιακού marketing, με σκοπό την ενίσχυση των επιχειρηματικών σχέσεων, στον κλάδο B2B. Μέσα από μια αναλυτική μελέτη περίπτωσης της εταιρείας Β. ΚΑΥΚΑΣ Α.Ε., η εργασία αυτή διερευνά πώς η εφαρμογή συγκεκριμένων ψηφιακών πρακτικών και τεχνολογιών συμβάλει στην ενίσχυση των επιχειρήσεων. Επίσης, η διπλωματική αναλύει την εξέλιξη του μάρκετινγκ από τις παραδοσιακές μεθόδους στην ψηφιακή εποχή, τονίζοντας την ανάγκη των επιχειρήσεων για δυναμική προσαρμογή και καινοτομία.Η συγκεκριμένη προσέγγιση συνδυάζει εκτεταμένη βιβλιογραφική έρευνα με ανάλυση πραγματικών δεδομένων της επιχειρηματικής πραγματικότητας στην περίπτωση της Β. ΚΑΥΚΑΣ Α.Ε, για να παρέχει μια ολοκληρωμένη κατανόηση των δυνατοτήτων και των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στον ψηφιακό κόσμο. Επιπλέον, παρουσιάζονται στρατηγικές και τακτικές για την αποτελεσματική ενσωμάτωση ψηφιακών εργαλείων σε στρατηγικές B2B που στοχεύουν στην ενίσχυση της αγοραστικής συμπεριφοράς και της εμπειρίας των πελατών.Τέλος, συνδυάζοντας θεωρία και πρακτική έρευνα διαμορφώνεται μια ολιστική προοπτική, με στόχο να καθοριστεί η μελλοντική κατεύθυνση της έρευνας και εφαρμογής ψηφιακού marketing στον τομέα B2B και να ενθαρρύνει τις επιχειρήσεις να εξερευνήσουν καινοτόμες λύσεις για την ενίσχυση τους στον ανταγωνιστικό ψηφιακό κόσμο.Τεκμήριο Στρατηγική ανάλυση στον κλάδο της ηλεκτρονικής παράδοσης. Διερεύνηση της τμηματοποίησης πελατών(01-04-2024) Γεροπάνος, Χρήστος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Δουκίδης, Γεώργιος; Φραϊδάκη, Αικατερίνη; Λεκάκος, ΓεώργιοςΗ παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά καινοτόμες προσεγγίσεις τμηματοποίησης πελατών στην ελληνική αγορά ηλεκτρονικών τροφίμων, με στόχο την ενίσχυση των στρατηγικών μάρκετινγκ μέσω πληροφοριών που βασίζονται σε δεδομένα. Καθώς η βιομηχανία ηλεκτρονικής παράδοσης γνωρίζει ταχεία ανάπτυξη, η κατανόηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών καθίσταται ζωτικής σημασίας για το εξατομικευμένο μάρκετινγκ και τη λειτουργική αποτελεσματικότητα. Αυτή η μελέτη εισάγει μια ολοκληρωμένη ανάλυση χρησιμοποιώντας τέσσερις διακριτές μεθοδολογίες: K-Means Clustering με Ανάλυση Κύριων Συνιστωσών (PCA), Ομαδοποίηση Χρονοσειρών, Ομοιόμορφη Πολλαπλή Προσέγγιση και Προβολή (UMAP) με Ιεραρχική Ομαδοποίηση και Πρόσφατη, Συχνότητα, Νομισματική (RFM) τμηματοποίηση σε συνδυασμό με προηγμένες αναλύσεις. Χρησιμοποιώντας ένα σύνολο δεδομένων που περιλαμβάνει αγορές πελατών από σούπερ μάρκετ, υπεραγορές και τοπικές αγορές, η έρευνα αναλαμβάνει πρώτα μια φάση προεπεξεργασίας για να καθαρίσει και να δομήσει τα δεδομένα για ανάλυση. Στη συνέχεια, κάθε μέθοδος εφαρμόζεται για την τμηματοποίηση της πελατειακής βάσης, προσδιορίζοντας μοναδικά πρότυπα συμπεριφοράς και πιθανά τμήματα της αγοράς. Το K-Means Clustering με PCA χρησιμοποιείται για τη μείωση της διαστασιολόγησης και την ομαδοποίηση πελατών σε ξεχωριστές ομάδες. Το Time Series Clustering τμηματοποιεί τους πελάτες με βάση τα αγοραστικά τους μοτίβα με την πάροδο του χρόνου, αποκαλύπτοντας χρονικές τάσεις στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Το UMAP με Hierarchical Clustering προσφέρει μια νέα οπτικοποίηση και τμηματοποίηση δεδομένων υψηλών διαστάσεων, ενώ η τμηματοποίηση RFM, εμπλουτισμένη με προβλέψεις μηχανικής μάθησης, κατηγοριοποιεί τους πελάτες ανάλογα με τη συναλλακτική τους συμπεριφορά. Τα ευρήματα αποκαλύπτουν ξεχωριστές κατηγορίες πελατών στην αγορά ηλεκτρονικών τροφίμων, καθεμία από τις οποίες χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένες αγοραστικές συμπεριφορές, προτιμήσεις και επίπεδα αφοσίωσης. Αυτές οι πληροφορίες παρέχουν μια στρατηγική βάση για στοχευμένες πρωτοβουλίες μάρκετινγκ, προτάσεις προϊόντων και στρατηγικές διατήρησης πελατών. Η συγκριτική ανάλυση των μεθόδων τμηματοποίησης ενημερώνει περαιτέρω την προσέγγιση της εταιρείας στην ανάλυση δεδομένων, δίνοντας έμφαση στα πλεονεκτήματα και τους περιορισμούς κάθε τεχνικής στην αποτύπωση των αποχρώσεων της συμπεριφοράς των πελατών. Η παρούσα διπλωματική εργασία συμβάλλει στην ακαδημαϊκή και πρακτική κατανόηση της τμηματοποίησης των πελατών στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, προτείνοντας μια πολυδιάστατη προσέγγιση που συνδυάζει παραδοσιακές και προηγμένες αναλυτικές τεχνικές. Οι επιπτώσεις αυτής της έρευνας εκτείνονται πέρα από την αγορά ηλεκτρονικών τροφίμων, προσφέροντας ένα πλαίσιο για τη λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων σε διάφορους τομείς της ψηφιακής οικονομίας.Τεκμήριο Ανάδειξη των κρατικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων: ιστορική αναδρομή στις πολιτικές branding του δημοσίου τομέα(01-06-2024) Καλτσάς, Χρήστος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Βουδούρη, Ειρήνη; Πεχλιβάνος, Λάμπρος; Κοκκινάκη, ΦλώραΗ παρούσα εργασία εμβαθύνει διερευνά τη δυναμική σχέση μεταξύ των κρατικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων και της εξέλιξης της επωνυμίας του δημόσιου τομέα. Η παρακάτω μελέτη παρέχει μια συνοπτική επισκόπηση του πεδίου εφαρμογής της εργασίας, που περιλαμβάνει έξι κεφάλαια. Ξεκινά με τη δημιουργία μιας θεωρητικής βάσης για την κατανόηση των κρατικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων και προχωράμε στην ανίχνευση της ιστορικής τροχιάς της επωνυμίας του δημόσιου τομέα. Επιπρόσθετα, εξετάζουμε τη διασύνδεση μεταξύ του branding και των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, που υποστηρίζεται από εις βάθος μελέτες περιπτώσεων επιτυχημένων κρατικών πρωτοβουλιών. Αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις και τις κριτικές σχετικά με την επωνυμία του δημόσιου τομέα, η παρούσα βιβλιογραφική ανασκόπηση περιηγείται σε ηθικούς λόγους και περιορισμούς. Ολοκληρώνοντας με τις μελλοντικές τάσεις και συστάσεις, η εργασία προσφέρει μια ολοκληρωμένη ανάλυση του στρατηγικού branding του κράτους, που απευθύνεται σε υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, ερευνητές και επαγγελματίες που αναζητούν πληροφορίες για αποτελεσματικές προσεγγίσεις για την ανάδειξη των δυνατοτήτων του κράτους σε ένα ανταγωνιστικό παγκόσμιο τοπίο.Τεκμήριο Καινοτομία στον δημόσιο τομέα: ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη στάση και τις αντιλήψεις των πολιτών απέναντι στις καινοτομίες του δημόσιου τομέα: το παράδειγμα του gov.gr(01-07-2024) Σαρτζέτη, Ασπασία-Μαρία; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Ανδρουτσόπουλος, Κωνσταντίνος; Βουδούρη, Ειρήνη; Δεληγιάννη, ΙωάνναΗ εργασία εξετάζει την καινοτομία στη δημόσια διοίκηση, εστιάζοντας στην αποδοχή της από τους πολίτες, με κύριο παράδειγμα το gov.gr. Ενώ η καινοτομία στον ιδιωτικό τομέα έχει μελετηθεί εκτενώς, η καινοτομία στον δημόσιο τομέα είναι ένας ανερχόμενος τομέας έρευνας. Ιδιαίτερα σπάνια είναι η διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν την αποδοχή της από τους πολίτες. Η παρούσα μελέτη αναλύει αρχικά την έννοια της καινοτομίας και στη συνέχεια εστιάζει στην δημόσια καινοτομία, συνδέοντάς τη με τον ψηφιακό μετασχηματισμό και το παράδειγμα του gov.gr.Η έρευνα βασίστηκε σε τέσσερα θεωρητικά μοντέλα: το Μοντέλο Αποδοχής Τεχνολογίας (TAM), τη Διάχυση Καινοτομίας (DOI), το μοντέλο Perceived Innovation Characteristics, και τα Μοντέλα Αξιοπιστίας. Οι ερευνητικές υποθέσεις επικεντρώθηκαν σε παράγοντες όπως η αντιληπτή χρησιμότητα, ευκολία χρήσης, σχετικό πλεονέκτημα, συμβατότητα και η κοινωνική εικόνα. Η συλλογή δεδομένων έγινε μέσω ερωτηματολογίων σε 40 Έλληνες πολίτες, και τα ευρήματα αναλύθηκαν με στατιστικές μεθόδους.Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το αντιληπτό σχετικό πλεονέκτημα και η αντιληπτή συμβατότητα επηρεάζουν θετικά την υιοθέτηση του gov.gr από τους πολίτες, ενώ η αντιληπτή χρησιμότητα και ευκολία χρήσης δεν είχαν σημαντική επίδραση. Τα συμπεράσματα της έρευνας υπογραμμίζουν τη σημασία του σχετικού πλεονεκτήματος και της συμβατότητας για την επιτυχή υιοθέτηση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης. Η μελέτη προτείνει την ανάγκη για συνεχή έρευνα και βελτίωση των μεθόδων ανάλυσης με στόχο την καλύτερη κατανόηση των παραγόντων που επηρεάζουν τις αντιλήψεις και στάσεις των πολιτών απέναντι στις δημόσιες καινοτομίες.Τεκμήριο Καινοτομία στο δημόσιο τομέα: ανίχνευση των παραγόντων που επηρεάζουν την καινοτομική συμπεριφορά των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα(01-07-2024) Νταή, Αμαλία; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Βασιλάτος, Ευάγγελος; Ανδρουτσόπουλος, Κωνσταντίνος; Βουδούρη, ΕιρήνηΣκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση της καινοτομίας στο δημόσιο τομέα, σχετικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν τη συμπεριφορά των εργαζομένων σ’ αυτόν. Οι παράγοντες που επιλέχθηκαν για αυτή την μελέτη είναι το οργανωσιακό κλίμα, το στυλ της ηγεσίας (μετασχηματιστική, συναλλακτική και αμφιδέξια), τα προσωπικά χαρακτηριστικά του υπαλλήλου (προδραστική προσωπικότητα κι εσωτερικά κίνητρα) που σκοπό έχουν να αποδείξουν τη σχέση που υπάρχει με την καινοτομική συμπεριφορά των δημοσίων υπαλλήλων. Για την απόκτηση των αποτελεσμάτων, πραγματοποιήθηκε ποσοτική έρευνα, κατά την οποία συγκεντρώθηκαν κι εξετάσθηκαν 80 ερωτηματολόγια από εργαζόμενους του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Αναφορικά με τα συμπεράσματα της έρευνας, διαπιστώθηκε θετική συσχέτιση της Καινοτόμου Εργασιακής Συμπεριφοράς με το Οργανωσιακό Κλίμα, την Προγνωστική Προσωπικότητα και τα Εσωτερικά Κίνητρα. Δεν παρατηρήθηκε συσχέτιση της Καινοτόμου Εργασιακής Συμπεριφορά με την Μετασχηματιστική, Συναλλακτική κι Αμφιδέξια Ηγεσία. Τα ερευνητικά ευρήματα θα μπορούν να εφαρμοστούν από οργανισμούς και η υιοθέτηση πρακτικών που προωθούν την Καινοτόμο Εργασιακή Συμπεριφορά θα αποδειχθούν εξαιρετικά ωφέλιμες γι’ αυτούς.Τεκμήριο Clustering algorithms analysis on telecommunications data(01-08-2024) Καϊμενοπούλου, Γλυκερία; Kaimenopoulou, Glykeria; Athens University of Economics and Business, Department of Management Science and Technology; Papastamoulis, Panagiotis; Chatziantoniou, Damianos; Karlis, DimitriosΗ μελέτη παρέχει μια ολοκληρωμένη έρευνα των τεχνικών ομαδοποίησης, αξιολογώντας την καταλληλότητά τους στα δεδομένα τηλεπικοινωνιών. Αναλύει την επεκτασιμότητα κάθε αλγορίθμου, την ευαισθησία σε παραμέτρους, στον θόρυβο και τον χειρισμό ακραίων τιμών, την ποιότητα ομαδοποίησης, την ερμηνευτικότητα και την υπολογιστική απόδοση. Η έρευνα περιλαμβάνει επίσης πρακτικές εφαρμογές σε δεδομένα τηλεπικοινωνιών, αξιολογώντας την αποτελεσματικότητα και την απόδοση των επιλεγμένων αλγορίθμων. Αυτή η εργασία στοχεύει στο να βελτιώσει την κατανόηση των μεθοδολογιών ομαδοποίησης και να υποστηρίξει αποφάσεις που βασίζονται σε δεδομένα στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, τονίζοντας τις δυνατότητες βελτιστοποίησης.Τεκμήριο Καινοτομίες στις τηλεπικοινωνίες(01-11-2004) Βενάρδος, Μανώλης; Σοφράς, Χρήστος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Πληροφορικής; Σπανός, ΙωάννηςΔιπλωματική εργασία - Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών (Executive MBA)Τεκμήριο Extending maintainability analysis beyond code smells(02-05-2019) Tushar, Sharma; Athens University of Economics and Business, Department of Management Science and Technology; Louridas, Panagiotis; Gousios, Georgios; Kessentini, Marouane; Malevris, Nikolaos; Stamelos, Ioannis; Chatzigeorgiou, Alexandros; Spinellis, DiomidisCode smells indicate the presence of quality problems impacting many facets of software quality such as maintainability, reliability, and testability. The presence of an excessive number of smells in a software system makes it hard to maintain and evolve.Our first aim in this thesis is to understand the characteristics of code smells, such as their occurrence frequency, and relationships such as correlation and collocation among smells arising at different granularities. We aim to perform an exploratory study to investigate the feasibility of detecting smells using deep learning methods without carrying out extensive feature engineering. We would also like to explore whether transfer-learning can be employed in the smell detection context. Apart from the production source code, other sub-domains of software such as configuration code in Infrastructure as Code (IaC) paradigm and database code are also prone to maintainability issues. Our next goal is to propose a method to identify quality issues in configuration code and carry out a maintainability analysis.We perform a large-scale empirical study to analyze production code written in C# from maintainability perspective. We mine seven architecture, 19 design, 11 implementation smells from a large set of 3,209 open-source repositories containing more than 83 million lines of code. Our exploration with deep learning techniques establishes that deep learning methods can be used for smell detection though the performance of individual models varies significantly. We extend the maintainability analysis to configuration code. We analyze 4,621 Puppet repositories containing 142,662 Puppet files and more than 8.9 million lines of code using Puppeteer - a configuration smell detection tool that we developed. Further, we investigates relational database schema smells and its relationships with application and database characteristics. We compare between open-source and industrial codebase from database schema quality perspective.Τεκμήριο Αξιολόγηση υγείας και ασφάλειας στην εργασία: ΔΕΔΔΗΕ(02-10-2024) Κατσή, Αναστασία; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Βασιλάτος, Ευάγγελος; Ρουμανιάς, Κωνσταντίνος; Χριστόπουλος, ΔημήτριοςΗ παρούσα διπλωματική μελέτη διερευνά τον τομέα της υγείας και της ασφάλειας στην εργασία μέσα από μια εις βάθος ανάλυση του ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.), βασικό παράγοντα στον ενεργειακό τομέα της Ελλάδας. H μελέτη είναι δομημένη σε τέσσερα κεφάλαια. Το πρώτο κεφάλαιο παρέχει γενικές πληροφορίες και ορίζει τις έννοιες και τη σημασία της υγείας και της ασφάλειας στο χώρο εργασίας. Περιγράφει τις θεμελιώδεις αρχές και τους στόχους που συμβάλουν στη διασφάλιση ενός ασφαλούς εργασιακού περιβάλλοντος. Στο δεύτερο κεφάλαιο εξετάζεται το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την υγεία και ασφάλεια στην εργασία, εστιάζοντας τόσο στην ευρωπαϊκή όσο και στην εθνική νομοθεσία. Υπογραμμίζει τις βασικές οδηγίες και τους νόμους που διαμορφώνουν τις πολιτικές υγείας και ασφάλειας, δίνοντας έμφαση στους μηχανισμούς συμμόρφωσης και επιβολής. Το τρίτο κεφάλαιο διερευνά διάφορα μοντέλα και θεωρίες σχετικά με την επαγγελματική ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένου του μοντέλου 4P (Άνθρωποι, Ανταλλακτικά, Χαρτί, Θέση), την Καμπύλη Bradley, την Ιεραρχία των Ελέγχων, την Πυραμίδα Ασφάλειας του Heinrich και την κουλτούρα ασφάλειας στους οργανισμούς. Αυτές οι έννοιες αναλύονται για την αποτελεσματικότητά τους στον μετριασμό των κινδύνων στο χώρο εργασίας και στην ενίσχυση μιας προληπτικής κουλτούρας ασφάλειας. Στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζεται μια μελέτη περίπτωσης του ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.), αναλύοντας τις πρακτικές υγείας και ασφάλειας. Σε αυτό το κεφάλαιο παρουσιάζεται η εφαρμογή των στρατηγικών ασφαλείας, των προγραμμάτων κατάρτισης και των εκστρατειών ευαισθητοποίησης του κοινού από το ΔΕΔΔΗΕ, με αναφορά στις πρακτικές εφαρμογές των θεωρητικών μοντέλων που συζητήθηκαν. Μέσω αυτής της δομημένης ανάλυσης, η εργασία στοχεύει να παρέχει μια ολοκληρωμένη κατανόηση της υγείας και της ασφάλειας στην εργασία, επισημαίνοντας τις βέλτιστες πρακτικές και τους τομείς προς βελτίωση στον κλάδο.Τεκμήριο Στελέχωση ομάδων εργασίας με ανθρώπινο δυναμικό: ο ρόλος των ατομικών διαφορών και των διαδικασιών της ομάδας στη μελέτη της καινοτομίας(02-2013) Χατζή, Σοφία Χ.; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Νικολάου, ΙωάννηςΗ παρούσα μελέτη εξετάζει τη θεωρητική προσέγγιση η οποία υποστηρίζει, ότι η στελέχωση ομάδων εργασίας με ανθρώπινο δυναμικό επιτυγχάνεται αποτελεσματικότερα στη βάση του ταιριάσματος ατόμου – ομάδας ως προς τα διάφορα ατομικά χαρακτηριστικά. Το “supplementary” ταίριασμα υποστηρίζει ότι τα μέλη τη ομάδας πρέπει να έχουν παρόμοια επίπεδα ως προς το υπό εξέταση ατομικό χαρακτηριστικό, ενώ το “complementary” ταίριασμα δίνει έμφαση στην ετερογένεια του χαρακτηριστικού μέσα στην ομάδα με στόχο την αύξηση της απόδοσής της. Από την άλλη προσπαθεί να μελετήσει πώς τα ατομικά χαρακτηριστικά των μελών (ατομικό επίπεδο ανάλυσης) από τη μια έχουν επίδραση στην καινοτομική συμπεριφορά των μελών της ομάδας, και από την άλλη πώς αυτά (ομαδικό επίπεδο ανάλυσης) διαμορφώνουν τις ενδοομαδικές διαδικασίες-αναδυόμενες καταστάσεις της ομάδας, οι οποίες, στη συνέχεια, έχουν επίδραση στα διάφορα κριτήρια απόδοσης της ομάδας. Τέλος, μελετάται μέσω ποιων ατομικών καταστάσεων των μελών της ομάδας οι διάφορες ενδοομαδικές διαδικασίες-αναδυόμενες καταστάσεις έχουν επίδραση στην καινοτομική συμπεριφορά των μελών της ομάδας. Για τον σκοπό αυτόπραγματοποιήθηκαν δύο έρευνες πεδίου. Στην πρώτη έρευνα συμμετείχαν 192 εργαζόμενοι, μέλη 49 ομάδων έργου, και 43 προϊστάμενοι σε ελληνικές επιχειρήσεις του ιδιωτικού και δημοσίου τομέα. Χρησιμοποιώντας διαφορετικές πηγές αξιολόγησης της απόδοσης της ομάδας (μέλη ομάδας – προϊστάμενοι) εξετάσαμε πώς ο διαφορετικός τρόπος συνάθροισης των χαρακτηριστικών της σύνθεσης της ομάδας στο ομαδικό επίπεδο ανάλυσης προβλέπει τα κριτήρια απόδοσης της ομάδας και τιςδιάφορες ενδοομαδικές διαδικασίες-αναδυόμενες καταστάσεις της ομάδας. Εκτός από το μοντέλο προσωπικότητας των πέντε παραγόντων, διερευνάται η επίδραση της προνοητικής προσωπικότητας, της γενικής αυτοαποτελεσματικότητας, των γνωστικών στυλ στην επίλυση προβλημάτων, και της συμπεριφοράς ανάληψης ευθύνης. Από τις ενδοομαδικές διαδιασίες και τις αναδυόμενες καταστάσεις διερευνάται η επίδραση του κλίματος της ομάδας με σκοπό την καινοτομία και του αποτελεσματικού τρόπου διαχείρισης της σύγκρουσης. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι γενικά τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του μοντέλου των πέντε παραγόντων λειτουργούν ως supplementary χαρακτηριστικά για τα κριτήρια απόδοσης της καινοτομίας και της αποτελεσματικότητας της ομάδας, πλην της εξωστρέφειας (complementary fit). Όσο αυξάνει το μέσο επίπεδο ως προς τα χαρακτηριστικά της γενικής αυτοαποτελεσματικότητας, της προνοητικής προσωπικότητας και του συμβατικού γνωστικού στυλ, ενδυναμώνονται η καινοτομία, η αποτελεσματικότητα, και η συμπεριφορά βοηθείας της ομάδας. Η σχέση του διαισθητικού γνωστικού στυλ με την καινοτομία της ομάδας επιβεβαιώνεται μόνο ως προς το μέσο επίπεδο, ενώ η διακύμανση επιβεβαιώνεται μόνο ως προς την σχέση του χαρακτηριστικού με τη συμπεριφορά βοηθείας της ομάδας. Τέλος, το χαρακτηριστικό της ανάληψης ευθύνης (μόνο ως προς το μέσο επίπεδο) λειτουργεί ως supplementary χαρακτηριστικό μόνο για την καινοτομία της ομάδας. Από τις ενδοομαδικές διαδικασίες-αναδυόμενες καταστάσεις, το κλίμα της ομάδας με σκοπό την καινοτομία διαμεσολαβεί τις σχέσεις μεταξύ των χαρακτηριστικών της ευσυνειδησίας (διακύμανση), της δεκτικότητας στην εμπειρία (διακύμανση), της γενικής αυτοαποτελεσματικότητας (μέσο επίπεδο), της προνοητικής προσωπικότητας (μέσο επίπεδο), του συμβατικού γνωστικού στυλ στην επίλυση προβλημάτων (μέσο επίπεδο), του διαισθητικού γνωστικού στυλ (μέσο επίπεδο), και της ανάληψης ευθύνης (μέσο επίπεδο) και των κριτηρίων απόδοσης της ομάδας που κάθε φορά προβλέπουν. Από τους δύο τρόπους διαχείρισης της σύγκρουσης μόνο ο ανταγωνιστικός τρόπος διαμεσολαβεί τις σχέσεις της ευσυνειδησίας (διακύμανση) και του διαισθητικού γνωστικού στυλ στην επίλυση προβλημάτων (διακύμανση) με τα κριτήρια απόδοσης της αποτελεσματικότητας και της συμπεριφοράς βοηθείας της ομάδας αντίστοιχα. Τέλος, ως προς τα αποτέσματα της πρώτης έρευνας, μόνο τα χαρακτηριστικά της προνοητικής προσωπικότητας, του διαισθητικού γνωστικού στυλ, του συμβατικού γνωστικού στυλ, και της ανάληψης ευθύνης σχετίζονται με τη φάση δημιουργικότητας της κλίμακας της καινοτομικής συμπεριφοράς του μέλους της ομάδας, ενώ μόνο το χαρακτηριστικό της γενικής αυτοαποτελεσματικότητας φαίνεται να προβλέπει σε κάποιο βαθμό τη φάση της εφαρμογής της ιδέας της εν λόγω κλίμακας. Στη δεύτερη έρευνα συμμετείχαν 166 προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές, μέλη 55 ομάδων έργου, οι οποίοι πήραν μέρος σε διαφορετικούς διαγωνισμούς, που στόχο είχαν την πρόταση μιας επιχειρηματικής ιδέας από τις ομάδες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι ατομικές καταστάσεις τωνθετικών και αρνητικών συναισθημάτων και η ταύτιση των μελών με την ομάδα υπαγωγής τους διαμεσολαβούσαν τις σχέσεις μεταξύ των ενδοομαδικών διαδικασιών-αναδυόμενων καταστάσεων και της καινοτομικής συμπεριφοράς των μελών των ομάδων. Ο διαμεσολαβητικός ρόλος της συγκεκριμένης αυτοαποτελεσματικότητας και των εσωτερικών κινήτρων δεν μπόρεσε να επιβεβαιωθεί. Τα παραπάνω αποτελέσματα συζητούνται αναφορικά με τον ρόλο της επιλογής και αξιολόγησης προσωπικού στα πλαίσια ομάδων εργασίας.Τεκμήριο Forecasting and control in closed loop supply chains(02-2020) Γκόλτσος, Αθανάσιος; Goltsos, Athanasios; Athens University of Economics and Business, Department of Management Science and Technology; Συντέτος, Αργύριος; Λαγοδήμος, Αθανάσιος; Κρητικός, Εμμανουήλ; Ανδρουτσόπουλος, Κωνσταντίνος; Ζαχαριάδης, Εμμανουήλ; Ψυχογυιός, Δημήτριος; Ιωάννου, ΓεώργιοςΣήμερα, οι κατασκευαστές αντιδρούν σε έναν συνδυασμό οικονομικών, νομοθετικών και πιέσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και αναλαμβάνουν ολοένα και περισσότερο την ευθύνη για τα προϊόντα τους, όταν αυτά φθάσουν στο τέλος της ζωής τους. Με αυτόν τον τρόπο, βλέπουν τις λειτουργίες τους να μετακινούνται από τα παραδοσιακά γραμμικά μοντέλα "make-use-dispose" σε κυκλικά οικονομικά μοντέλα "make-use-reuse". Η ανακατασκευή (“remanufacturing”) είναι ένα τέτοιο μοντέλο και είναι ο πιο αποδοτικός και βιώσιμος τρόπος απόκτησης ενός ‘σαν καινούριο’ προϊόντος. Στην ιεραρχία ανάκτησης προϊόντων, η ανακατασκευή τοποθετείται κοντά στην κορυφή, καθώς ενθαρρύνει την επαναχρησιμοποίηση με ελάχιστη πρόσθετη εισροή πρώτων υλών, διαδραματίζοντας έτσι σημαντικό ρόλο στην κυκλική οικονομία. Αναφέρεται στον μετασχηματισμό χρησιμοποιημένων προϊόντων (πυρήνων, “cores”) σε προϊόντα που πληρούν προδιαγραφές και πρότυπα που είναι τουλάχιστον παρόμοια, αν όχι ταυτόσημα, με εκείνα νέων προιόντων. Ενώ πολλές λειτουργίες είναι ανάλογες με εκείνες των παραδοσιακών κατασκευαστών, οι ανακατασκευαστές πρέπει να ασχοληθούν με τις πρόσθετες αβεβαιότητες που απορρέουν από την διαδικασία της ανάκτησης και μετασχηματισμού των πυρώνων (Goltsos et al., 2018).Έτσι η σκέψη μετακινείται από το τι πρέπει να κάνει στο τέλος της ζωής στο τι πρέπει να κάνει στο τέλος κάθε υπηρεσίας, καθώς οι πυρήνες γίνονται εισροές στη διαδικασία (επανα)κατασκευής. Αυτός ο κατά τα άλλα ευεργετικός επειχιρισιακός μετασχηματισμός έρχεται με αυξημένες αβεβαιότητες που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Η διαδικασία τροφοδοσίας, η οποία περιγράφει τις εισροές πρώτων υλών στην παραγωγή, καθίσταται δυσκολότερη ως προς τη μοντελοποίηση και τον έλεγχο, καθώς επεκτείνεται για να συμπεριλάβει επιστροφές προϊόντων. Εμπλουτίζοντας τις συνεχώς υπάρχουσες αβεβαιότητες της ζήτησης, οι ανακατασκευαστές αντιμετωπίζουν αυτό που περιγράφουμε ως αβεβαιότητα "διπλής πηγής": άγνωστη ζήτηση, άγνωστες επιστροφές, ergo άγνωστη «καθαρή ζήτηση» (ζήτηση μείον επιστροφές). Προσεκτική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας αποκαλύπτει τρεις «πυλώνες ανακατασκευής», viz. την πρόβλεψη, τις στρατηγικές συλλογής και τον έλεγχο αποθεμάτων, καλούνται να διαχειριστούν τις πρόσθετες αβεβαιότητες που προκύπτουν από το «κλείσιμο του κύκλου» (από σειριακές σε κυκλικές εφοδιαστικές αλυσίδες. Η παρούσα έρευνα επικεντρόνεται στις τεχνικές πρόβλεψης επιστροφών, εξετάζοντας επίσης την απόδοσής τους ως αναφροά τη διαχείρηση αποθεμάτων.Στις διαδικασίες της αλυσίδας εφοδιασμού, η διαχείρηση αποθεμάτων αφορά την υποστήριξη επιχειρησιακών αποφάσεων σχετικά με την προμήθεια και την αποθήκευση πολλαπλών μονάδων τήρησης αποθεμάτων (stock keeping units, SKU), καθώς και τα μέρη και υλικά που χρησημοποιούνται για την κατασκευή τους. Αυτά τα αποθέματα είναι σε θέση να ικανοποιήσουν την τελική ζήτηση των πελατών, σε ένα απαιτούμενο επίπεδο εξηπηρέτησης ή / και έναν προϋπολογισμό. Σε περιπτώσεις όπου η ζήτηση είναι εξαρτημένη, όπως η ζήτηση εξαρτημάτων είναι εξαρτημένη στη ζήτηση των τελικών προϊόντων που συνθέτουν, ο έλεγχος αποθεμάτων μειώνεται σε μια προγραμματισμένη άσκηση μέσω διαδικασιών προγραμματισμού απαιτούμενων υλικών (MRP). Εάν η ζήτηση είναι ανεξάρτητη, αλλά με κάποιο τρόπο είναι γνωστή εκ των προτέρων, οι οικονομικές παραγγελίες ποσότητας θα παρέχουν τις βέλτιστες αποφάσεις για τα αποθέματα (Harris, 1913). Ωστόσο, η ζήτηση πλείστον ανεξάρτητη και άγνωστη κατά τη στιγμή που πρέπει να ληφθούν αποφάσεις σχετικά με την αποθήκευση και την παραγωγή, και γι 'αυτό πρέπει να την προβλέψουμε.Σε αυτό το πλαίσιο, αναφερόμαστε σε μια πρόβλεψη ως την (καλύτερη δυνατή) προσδοκία για το τι πρόκειται να συμβεί όσον αφορά τη ζήτηση για μια συγκεκριμένη μονάδα τήρησης αποθεμάτων. Αυτό μπορεί να αναφέρεται σε μοναδική πρόβλεψη (μέση ή διάμεση ζήτηση), πρόβλεψη διασποράς, παραμέτρους, ή ολόκληρη την κατανομή της ζήτησης στο χρόνο που θέλουμε να προβλέψουμε. Διακρίνουμε αυτές τις προβλέψεις της ζήτησης (ή επιστροφών, στο πλαίσιο των κυκλικών αλυσίδων εφοδιασμού που μελετάμε), ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί για διαχείριση αποθεμάτων μονάδας αποθήκευσης (SKU), από προβλέψεις για άλλες λειτουργίες (π.χ. για προώθηση προϊόντων). Χρησιμοποιούμε τον όρο "πρόβλεψη διαχείρησης αποθεμάτων" για να περιγράψουμε τη διασταύρωση αυτών των δύο περιοχών, τη βιβλιογραφία για τον έλεγχο διαχείρησης αποθεμάτων που βασίζεται στην πρόβλεψη παραμέτρων, την εκμετάλλευση ή την προσαρμογή στα χαρακτηριστικά της ζήτησης. Είμαστε οι πρώτοι που διεξάγουμε κριτική ανασκόπηση αυτής της βιβλιογραφίας (Goltsos et al., 2020), η οποία ενημερώνει τις αποφάσεις μοντελοποίησης αυτής της εργασίας.Στο πλαίσιο αυτό, οι προβλέψεις γύρω από τις λειτουργίες ανακατασκευής συμπεριλαμβάνουν τρεις ταυτόχρονες προκλήσεις: α) πρόβλεψη του χρονισμού (πότε) και της ποσότητας (πόσο) της ζήτησης, β) πρόβλεψη του χρονισμού και της ποσότητας των επιστροφών, και γ) την κατάσταση/ποιότητα των επιστροφώμ (τουλάχιστον στο ελάχιστο πόσες αποδόσεις είναι χρήσιμες, δηλαδή στον αριθμό των ανακατασκευάσιμων επιστροφών). Η έρευνά μας επικεντρώνεται στις δύο πρώτες προκλήσεις: ταυτόχρονη πρόβλεψη της ζήτησης και των αποδόσεων, προς ενημέρωση των αποφάσεων παραγγελιών και παραγωγής στα πλαίσια επιχειρήσεων ανακατασκευής.Σε αντίθεση με τη ζήτηση, η ροή των επιστρεφόμενων στοιχείων δεν μπορεί να θεωρηθεί ανεξάρτητη τυχαία μεταβλητή, αλλά συνδέεται ισχυρά με προηγούμενες πωλήσεις. Όπως θα δείξουμε, αυτή η σχέση δεν μπορεί να παραμεληθεί χωρίς κόστος. Τέσσερις μέθοδοι που προτάθηκαν από τους Kelle and Silver (1989) έχουν προσελκύσει την προσοχή τόσο σε θεωρητικούς όσο και σε εμπειρικούς τομείς. Λόγω της έλλειψης διαθέσιμων δεδομένων, αυτές οι μέθοδοι δεν έχουν ποτέ δοκιμαστεί σε πραγματικά (σειριακά) δεδομένα πωλήσεων και επιστροφών, και επομένως η απόδοση τους σε πραγματικά δεδομένα είναι ελλειπής. Επιπλέον, η έρευνα στην περιοχή έχει υιοθετήσει κάποιες βολικές υποθέσεις όσον αφορά την πρόβλεψη της ζήτησης, οι οποίες αποκρίπτουν τις επιπτώσεις της αβεβαιότητας περί της ζήτησης όσον αφορά την πρόβλεψη των επιστροφών (και τις εργασίες ανακατασκευής). Η έρευνα είναι η πρώτη που εξετάζει αυτές τις δύο παραμέτρους, και παρέχει εμπειρικά στοιχεία σχετικά με τις επιπτώσεις της σειριοποίησης στις προβλέψεις των επιστροφών.Βασιζόμενοι σε προτοφανής λεπτομέριας δεδομένα (και κόπου που δαπανήθηκε για να αποκτηθούν), μοντελοποιούμε τις λειτουργίες ενός τυπικού ανακατασκευαστή. Τροποποιούμε τις μεθόδους πρόβλεψης επιστροφών για να επιτρέψουμε άγνωστη ζήτηση. Μια εμπεριστατωμένη εμπειρική ανάλυση διεξάγεται, μέσω προσομοίωσης, της απόδοσης των μεθόδων σε ένα περιβάλλον ανακατασκευής. Ένα μοναδικό σύνολο δεδομένων των σειριοποιημένων συναλλαγών και των επιστροφών από τον Όμιλο Excelitas και έναν από τους εργολάβους άμυνας στη Βόρεια Ουαλία, την Qioptiq, χρησιμοποιήθηκε για το σκοπό αυτό. Εκτός από την χρήση εμπειρικών δεδομένων, η άσκηση προσομοίωσης διεξήχθη, στο σύνολό της, χρησιμοποιώντας πραγματικές (σε αντίθεση με υποτιθέμενες) τιμές για όλες τις παραμέτρους ελέγχου. Είμαστε (οι πρώτοι) που χαρακτηρίζουμε την εμπειρική συμπεριφορά της κατανομής επιστροφών (βάση πραγματικών δεδομένων), καθώς και της σειράς ζήτησης και επιστροφών και κατασκεύασε μια λεπτομερή άσκηση προσομοίωσης για την εκ των προτέρων αξιολόγηση των επιδόσεων των διαφόρων προβλέψεων μεθόδους που σχετίζονται με διαφορετικούς βαθμούς έντασης πληροφοριών. Η απόδοση, τόσο ως προς την ακρίβεια όσο και ως προς την χρησιμότητα (απόδοση αποθεμάτων), έχει συζητηθεί στο πλαίσιο της τεχνολογίας των πληροφοριών και της βιβλιογραφίας σχετικά με τη διαθεσιμότητα δεδομένων.Βρίσκουμε πως η σειριοποίηση (που επιτρέπει τη χρησιμοποίσηση της πιο συνθετης μεθόδου, Μ3), που είναι κάτι που αξίζει τον κόπο για προϊόντα χαμηλής ζήτησης, ειδικά εάν είναι δαπανηρά. Επίσης, παρέχουμε αποδείξεις ότι τα οφέλη αυτά επεκτείνονται επίσης ε περιπτώσεις ειδών μεγάλου όγκου. Είναι σημαντικό ότι τα οφέλη της σειριοποίησης όχι μόνο καθιστούν δυνατή την εφαρμογή της M3, αλλά και το ακριβή χαρακτηρισμό της διαδικασίας επιστροφών, οφελώντας έτσι και την πιο σταθερή και απλούστερη (M2). Όσον αφορά κατανομές, συνιστούμε είτε την χρησιμοποίηση της πραγματικής εμπειρικής κατανομής, είτε της κατανομής βήτα. Όσον αφορά τις μεθόδους, η M3 λειτουργεί καλύτερα σε σταθερά περιβάλλοντα, ενώ η σταθερότητα της M2 είναι προτιμότερη σε περιβάλοντα υψηλής αβεβαιότητας. Διαπιστώνουμε ότι η αβεβαιότητα της ζήτησης είναι συχνά η κύρια πηγή αβεβαιότητας στο σύστημα, και πως περαιτέρω έρευνα απαιτείται σχετικά με τον έλεγχό της. Πιστεύουμε ότι αυτά τα ευρήματα σχετίζονται τόσο με την έρευνα πρόβλεψης επιστροφών όσο και με τις ροές της βιβλιογραφίας σχετικά με τη διαθεσιμότητα πληροφοριών και τα συστήματα διαχείρησής τους. Τέλος, παρουσιάζονται επιχειρήματα για τη σημασία της αλληλεπίδρασης της πρόβλεψης και του ελέγχου των αποθεμάτων γενικότερα αλλά και σε περιβάλλοντα ανακατασκευής συγκεκριμένα.Τεκμήριο Ανάλυση πελατών για διαδικτυακή πλατφόρμα παράδοσης(03-02-2025) Καλοχαιρέτη, Ιφιγένεια-Μαρία; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Λεκάκος, Γεώργιος; Μανωλόπουλος, Δημήτριος; Ζάρας, ΑνδρέαςΟ σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας ήταν η ανάπτυξη μεθοδολογίας για την ανάλυση δεδομένων και τη διαχείριση πελατειακών σχέσεων σε πλατφόρμα Online delivery, χρησιμοποιώντας σύγχρονες τεχνικές ανάλυσης δεδομένων, όπως το μοντέλο RFM, clustering και Market Basket Analysis. Η μεθοδολογία αυτή εφαρμόστηκε για την αναγνώριση και κατηγοριοποίηση πελατών σε διαφορετικές ομάδες, με στόχο την ενίσχυση των στρατηγικών μάρκετινγκ και την ανάπτυξη εξατομικευμένων προσφορών για την αύξηση της πελατειακής αξίας. Για το σκοπό αυτό, πραγματοποιήθηκαν αναλύσεις δεδομένων από την πλατφόρμα Online delivery και εξετάστηκαν τα αγοραστικά πρότυπα των πελατών σε συνδυασμό με τα προϊόντα που παραγγέλνονται συχνά μαζί. Η επεξεργασία των δεδομένων κατέδειξε σημαντικές συσχετίσεις προϊόντων και υποδεικνύει στρατηγικές που μπορούν να βελτιώσουν τη μέση αξία συναλλαγής, όπως οι προσφορές «combo menus» και οι εξατομικευμένες εκπτώσεις για συγκεκριμένες ομάδες πελατών. Επιπλέον, η μεθοδολογία αυτή παρέχει εργαλεία για την κατηγοριοποίηση πελατών σε ομάδες υψηλής αξίας, νέους πελάτες και πελάτες σε κίνδυνο, διευκολύνοντας την ανάπτυξη στρατηγικών ενεργοποίησης εκ νέου και διατήρησης. Η μεθοδολογία αυτή μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιαδήποτε όμοια πλατφόρμα ή ηλεκτρονικό εμπόριο, με απλές προσαρμογές στις ρυθμίσεις ανάλυσης δεδομένων, προσφέροντας ένα χρήσιμο εργαλείο για τη βελτιστοποίηση στρατηγικών μάρκετινγκ και την αύξηση της κερδοφορίας. Η γενικότητα της μεθοδολογίας έγκειται στο γεγονός ότι όλα τα βήματα έχουν καταγραφεί αναλυτικά, καλύπτοντας από τη συλλογή δεδομένων έως την ανάπτυξη στρατηγικών με βάση τις πληροφορίες που εξάγονται.Τεκμήριο Ψηφιακό μάρκετινγκ και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού(03-02-2025) Μπούγια, Κωνσταντίνα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Λεκάκος, Γεώργιος; Φραϊδάκη, Αικατερίνη; Βρεχόπουλος, ΑδάμΗ παρούσα εργασία εξετάζει τη σύνδεση μεταξύ του ψηφιακού μάρκετινγκ και της βιώσιμης διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού (Sustainable Human Resource Management - SHRM) στο ελληνικό εργασιακό περιβάλλον. Η έρευνα που καλούμαστε να αναλύσουμε παρακάτω, επικεντρώνεται στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι πρακτικές SHRM επηρεάζουν την εργασιακή δέσμευση, ικανοποίηση και ευημερία, καθώς και πώς η ενσωμάτωση ψηφιακών στρατηγικών μάρκετινγκ, όπως η χρήση ψηφιακών καναλιών επικοινωνίας, κοινωνικών δικτύων και στρατηγικών προσέλκυσης μέσω της πλατφόρμας του διαδικτύου μπορεί να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα, η αξιοποίηση του ψηφιακού μάρκετινγκ μέσω της χρήσης των social media και άλλων μέσων και πλατφορμών επικοινωνίας συμβάλλει στη βελτίωση της προσέλκυσης και διατήρησης ταλαντούχων εργαζομένων, ενισχύει την επικοινωνία και την αλληλεπίδραση μεταξύ των εργαζομένων και της επιχείρησης, ενώ παράλληλα υποστηρίζει την ανάπτυξη μιας σύγχρονης, ελκυστικής εταιρικής κουλτούρας.Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσω δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 100 εργαζομένων της PwC Ελλάδας, τoυ ομίλου INDITEX Ελλάδας, καθώς και μεταπτυχιακών φοιτητών των τμημάτων Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του τμήματος MBA του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι συμμετέχοντες αξιολόγησαν κρίσιμες πτυχές της εργασιακής τους εμπειρίας, τωρινής ή και παρελθοντικής, όπως η ικανοποίηση, η ανάπτυξη δεξιοτήτων και η διατήρηση του ήδη υπάρχοντος προσωπικού, χρησιμοποιώντας κλίμακα από 1 (καθόλου) έως 5 (πάρα πολύ). Τα δεδομένα αναλύθηκαν για να αποκαλυφθούν οι βασικοί παράγοντες που συμβάλλουν στη βελτίωση της εργασιακής εμπειρίας και της εταιρικής κουλτούρας.Η εργασία αναδεικνύει τη σημασία της ενσωμάτωσης ψηφιακών τεχνολογιών και βιώσιμων στρατηγικών διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, όπως το ψηφιακό μάρκετινγκ και η χρήση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα υποστηρικτικό εργασιακό περιβάλλον που προάγει την ευημερία, τη δέσμευση και την ανάπτυξη. Στην πορεία της εργασίας τα αποτελέσματα της μελέτης παρέχουν χρήσιμες προτάσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της βιωσιμότητας των ελληνικών επιχειρήσεων καθώς και πιθανές μελλοντικές προκλήσεις.Τεκμήριο Συγκριτική ανάλυση μοντέλων πρόβλεψης ζήτησης σε εταιρεία FMCG(03-02-2025) Παναγιάρη, Πετρούλα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Λεκάκος, Γεώργιος; Μανωλόπουλος, Δημήτριος; Ανδρουτσόπουλος, ΚωνσταντίνοςH παρούσα διπλωματική εργασία θα μελετήσει τα βασικά μοντέλα χρονολογικών σειρών για την πρόβλεψη της ζήτησης στον κλάδο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών και θα προχωρήσει στην συγκριτική αξιολόγησή τους. Θα συζητηθεί η σχετική βιβλιογραφία για τα μοντέλα χρονολογικών σειρών, τους δείκτες αξιολόγησης των μοντέλων, καθώς επίσης και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του υπό εξέταση κλάδου. Στη συνέχεια, θα γίνει η εφαρμογή ορισμένων μοντέλων σε μια εταιρεία ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCG) που παράγει σοκολάτες, με τη χρήση ιστορικών δεδομένων πωλήσεων. Στόχος είναι η αξιολόγηση της ακρίβειας και της αποτελεσματικότητας κάθε μοντέλου, ώστε να εντοπιστεί το καταλληλότερο για την φύση των δεδομένων και την πρόβλεψη της ζήτησης της υπό εξέταση εταιρείας αλλά και εταιρειών με παρεμφερή δραστηριότητα.Τεκμήριο Ψηφιακό μάρκετινγκ για την ανάπτυξη του αγροτουρισμού και του γαστρονομικού τουρισμού στην Ελλάδα(03-02-2025) Γκόγκοτα, Κριστίνα-Μανταλίνα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Φραΐδάκη, Αικατερίνη; Λεκάκος, Γεώργιος; Βρεχόπουλος, ΑδάμΗ παρούσα διπλωματική εργασία, πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, της σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η διπλωματική εργασία πραγματοποιήθηκε συνδυαστικά με Πρακτική Άσκηση, με τίτλο «Μελέτη αγοράς (Industry Study), στρατηγική και σχέδια δράσης ανάπτυξης του αγροτουρισμού και του γαστρονομικού τουρισμού για το δίκτυο AGTIS στην Ελλάδα», στην εταιρεία Price Waterhouse Coopers (PwC), σε θέση Συμβούλου Δημοσίου Τομέα (Public Sector Consultant). Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τον ρόλο και τη συμβολή του ψηφιακού μάρκετινγκ στην προώθηση του αγροτουρισμού και του γαστρονομικού τουρισμού στην Ελλάδα. Στόχος της διπλωματικής είναι ο εντοπισμός των προκλήσεων και των ευκαιριών των δύο κλάδων, καθώς και η ανάπτυξη στρατηγικών τις οποίες οι επιχειρήσεις μπορούν να υιοθετήσουν για την περαιτέρω προώθησή τους. Μέσα από τα ευρήματα της εμπειρικής έρευνας η οποία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της διπλωματικής εργασίας, τονίστηκε η σημασία της παρουσίας των επιχειρήσεων αγροτουρισμού και γαστρονομικού τουρισμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Διαπιστώθηκε ότι η ενσωμάτωση οπτικοακουστικού περιεχομένου συμβάλλει στην ενίσχυση της τουριστικής προβολής και την αύξηση της απήχησης των επιχειρήσεων αγροτουρισμού και γαστρονομικού τουρισμού. Ένα ακόμη εύρημα της εμπειρικής έρευνας, είναι η αναγκαιότητα της αξιοποίησης προηγμένης τεχνολογίας και της δημιουργία ψηφιακών στρατηγικών, όπως οι στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες. Για την ορθή αξιοποίηση του ψηφιακού μάρκετινγκ, προτείνεται η ενίσχυση της ψηφιακής εκπαίδευσης των επιχειρηματιών οι οποίοι δραστηριοποιούνται στους κλάδους του αγροτουρισμού και του γαστρονομικού τουρισμού αλλά και η επένδυση στη δημιουργία ελκυστικού περιεχομένου για το κοινό. Το συμπέρασμα στο οποίο η διπλωματική εργασία καταλήγει, είναι ότι η αποτελεσματική αξιοποίηση της τεχνολογίας μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην προώθηση και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του αγροτουρισμού και του γαστρονομικού τουρισμού της χώρας, καθιστώντας την απολύτως απαραίτητη.Τεκμήριο Παράγοντες που επιδρούν στην αντίληψη ανθρωπομορφισμού στην τεχνητή νοημοσύνη(03-02-2025) Κουκούλη, Μαργαρίτα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Φραϊδάκη, Αικατερίνη; Ζαχαριάδης, Εμμανουήλ; Λεκάκος, ΓεώργιοςΗ παρούσα μελέτη διερευνά την ανθρωπομορφική διάσταση της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) σε δημοφιλείς πλατφόρμες αξιολόγησης στον κλάδο της φιλοξενίας, εξετάζοντας τις αντιδράσεις των χρηστών στις απαντήσεις της ΤΝ σε σύγκριση με τις πραγματικές απαντήσεις των ανθρώπινων εκπροσώπων. Μέσω ενός ποιοτικού ερευνητικού σχεδιασμού, διερευνούμε τους παράγοντες που επηρεάζουν την ικανοποίηση των χρηστών από τις απαντήσεις που δημιουργούνται από την ΤΝ σε σχέση με τις απαντήσεις που δημιουργούνται από τον άνθρωπο, με τους συμμετέχοντες να μην γνωρίζουν τον συντάκτη της απάντησης. Τα μέχρι στιγμής ερευνητικά ευρήματα, αποκάλυψαν έξι κύριες κατηγορίες που επηρεάζουν την ικανοποίηση των χρηστών, καθεμία από τις οποίες έχει άμεσο θετικό ή αρνητικό συναισθηματικό αντίκτυπο. Τα ευρήματα, υποδηλώνουν ότι οι απαντήσεις των chatbots, οι οποίες αναγνωρίζουν και αντιμετωπίζουν άμεσα τα αρνητικά σχόλια, προτιμώνται συχνά έναντι των απαντήσεων που δημιουργούνται από τον άνθρωπο, οι οποίες δίνουν κυρίως έμφαση στις θετικές πτυχές χωρίς να αναγνωρίζουν τα αρνητικά σχόλια. Η παρούσα μελέτη συμβάλλει στη βιβλιογραφία σχετικά με τον ανθρωπομορφισμό της ΤΝ και τη συναισθηματική νοημοσύνη της ΤΝ στην εξυπηρέτηση πελατών, παρέχοντας πληροφορίες σχετικά με τον ρόλο της ενσυναίσθησης, της επίλυσης προβλημάτων και της συναισθηματικής γλώσσας στις απαντήσεις που δημιουργούνται από την ΤΝ.Τεκμήριο Βελτιστοποίηση της επιχειρηματικής λειτουργίας μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης και ERP συστημάτων(03-02-2025) Κάσσης, Εμμανουήλ; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Κορφιάτης, Νικόλαος; Ανδρουτσόπουλος, Κωνσταντίνος; Λεκάκος, ΓεώργιοςΗ παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τη συνεισφορά της ηλεκτρονικής τιμολόγησης (E-Invoicing) και των Συστημάτων Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων (ERP) στη βελτιστοποίηση των επιχειρηματικών διαδικασιών. Η έρευνα αναλύει τις τάσεις ψηφιοποίησης, τα πλεονεκτήματα και τις προκλήσεις της ενσωμάτωσης αυτών των τεχνολογιών, καθώς και τη δυνατότητα ενίσχυσης της αποδοτικότητας και διαφάνειας στις επιχειρήσεις.Μέσω της μελέτης περίπτωσης της Entersoft, εξετάζονται στρατηγικές και πρακτικές εφαρμογές αυτών των λύσεων στην ελληνική αγορά. Ειδικότερα, διερευνώνται ο τρόπος υλοποίησης, τα αποτελέσματα, καθώς και οι τεχνολογικές προσαρμογές που απαιτούνται για μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Τα κύρια συμπεράσματα υπογραμμίζουν ότι η επιτυχημένη ενσωμάτωση των συστημάτων αυτών μπορεί να μειώσει το κόστος, να ενισχύσει τη συμμόρφωση με το νομικό πλαίσιο και να αυξήσει τη συνολική παραγωγικότητα.Η εργασία εξετάζει το θεωρητικό υπόβαθρο, με αναφορές στο Technology Acceptance Model (TAM) και στις προκλήσεις υιοθέτησης τεχνολογιών από τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, αναλύεται η συμβολή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στη μείωση κόστους, καθώς και στη βελτίωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.Ένα από τα κύρια ευρήματα αφορά την ανάγκη αντιμετώπισης προκλήσεων, όπως η εκπαίδευση προσωπικού και η προσαρμογή στο ταχύτατα εξελισσόμενο νομικό πλαίσιο. Η εργασία εστιάζει επίσης στις παγκόσμιες τάσεις και στις βέλτιστες πρακτικές άλλων χωρών, όπως η Ιταλία, η οποία αποτελεί πρότυπο στον τομέα της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.Στρατηγικές βελτιστοποίησης που αναλύονται περιλαμβάνουν τη διαχείριση αλλαγών, τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων όπως το Power BI, και την ανάπτυξη λύσεων προσαρμοσμένων στις ανάγκες διαφορετικών επιχειρήσεων. Οι προτάσεις αυτές παρέχουν ένα πρακτικό πλαίσιο για επιχειρήσεις που επιδιώκουν να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους μέσω της ψηφιοποίησης.Η εργασία φιλοδοξεί να προσφέρει ένα ολοκληρωμένο εργαλείο για την κατανόηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα συστήματα ERP και η ηλεκτρονική τιμολόγηση. Με την ενσωμάτωση θεωρητικής γνώσης και πρακτικών παραδειγμάτων, αποτελεί χρήσιμη βάση για μελλοντική έρευνα και εφαρμογές στον τομέα της επιχειρηματικής τεχνολογίας.Τεκμήριο Ερευνώντας την προκατάληψη στην τεχνητή νοημοσύνη: μελέτη περίπτωσης πρόβλεψης εγκληματικής συμπεριφοράς(03-04-2023) Αντωνοπούλου, Γεωργία; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Κορφιάτης, Νικόλαος; Ζαχαριάδης, Εμμανουήλ; Λεκάκος, ΓεώργιοςΤα συστήματα AI αυξάνονται σε δημοτικότητα και εφαρμόζονται ευρέως σε πολλούς τομείς. Τα μέσα ενημέρωσης και η βιβλιογραφία έχουν αναφέρει πολυάριθμα περιστατικά μεροληπτικών συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης. Έχουν εντοπιστεί πολλές αιτίες και λύσεις για τα μεροληπτικά αποτελέσματα των αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης προς συγκεκριμένα άτομα ή ομάδες ατόμων ενώ αρκετά ιδρύματα έχουν δημοσιεύσει κατευθυντήριες γραμμές δεοντολογίας.Σκοπός αυτής την εργασίας είναι η διερεύνηση και η κατανόηση των τρόπων και των διαδικασιών, τόσο κατά την σχεδίαση και την υλοποίηση των αλγορίθμων όσο και των στρατηγικών των εταιρειών στον κλάδο, μέσω των οποίων στερεότυπα και προκαταλήψεις εισέρχονται στα συστήματα της τεχνητής νοημοσύνης. Επιπλέον, γίνεται μια εκτενής παρουσίαση πρακτικών που εφαρμόζονται, ή μπορούν να εφαρμοστούν, για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των μεροληπτικών αποτελεσμάτων.Στην πρακτική ανάλυση της εργασίας, δημιουργήθηκε ένα μοντέλο λήψης αποφάσεων μέσω RapidMiner, το οποίο εκπαιδεύτηκε δυο φορές. Την πρώτη φορά με σύνολο δεδομένων που περιείχε τα δημογραφικά στοιχεία σαν μεταβλητές πρόβλεψης και την δεύτερη φορά αφού οι μεταβλητές αυτές αφαιρέθηκαν.