Μεταπτυχιακές Εργασίες
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://pyxida.aueb.gr/handle/123456789/61
Περιήγηση
Πλοήγηση Μεταπτυχιακές Εργασίες ανά Επιβλέπων "Genakos, Christos"
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω
Τώρα δείχνει 1 - 7 από 7
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο The effect of horizontals mergers on innovation(11-03-2024) Πρίγκουρης, Παναγιώτης-Νικόλαος; Prigkouris, Panagiotis-Nikolaos; Athens University of Economics and Business, Department of Economics; Vettas, Nikolaos; Antoniou, Fabio; Genakos, ChristosΗ μελέτη εστιάζει στη δυναμική των οριζόντιων συγχωνεύσεων σε καινοτόμες εταιρείες. Αναλύονται τα κίνητρα πίσω από αυτές, εστιάζοντας στην απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, την πρόσβαση σε συμπληρωματικούς πόρους και την προώθηση συνεργατικής καινοτομίας. Αξιολογούνται οι επιπτώσεις στις δυνατότητες καινοτομίας, με έμφαση στη συγκέντρωση πόρων και γνώσεων. Επιπλέον, διερευνούνται οι προκλήσεις κατά την εκτέλεση των συγχωνεύσεων, όπως η πολιτιστική ενσωμάτωση και η μεταφορά γνώσης. Αξιολογείται επίσης η μακροπρόθεσμη επιτυχία της καινοτομίας μετά τις συγχωνεύσεις και οι πολιτικές επιπτώσεις στο πλαίσιο της καινοτομίας. Τέλος, παρέχεται σύγκριση μεταξύ οριζόντιων και κατακόρυφων συγχωνεύσεων για την κατανόηση των διαφορών στην καινοτομική δυναμική και προβλέπονται μελλοντικές τάσεις. Η μελέτη αναδεικνύει τη σπουδαιότητα της καινοτομίας στο πλαίσιο των συγχωνεύσεων και προτείνει προοπτικές για τη βελτίωση των διαδικασιών καινοτομίας μετά τις συγχωνεύσεις.Τεκμήριο Entry decisions in oligopoly: the case of Greek isolated markets(02/20/2019) Stavrou, Athanasios; Katsoulakos, Ioannis; Zacharias, Eleftherios; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης; Genakos, ChristosThis dissertation studies the factors that have an effect on the entry decisions of the firms in a market. It focuses on the case of Greek islands, where the markets are geographically isolated, studying the gas stations' markets. The results indicate that variables such as the population of the market, its size, distance from Piraeus and the percentages of Greek/foreign firms in a market are some of the variables having an impact on the total number of operating gas stations.Τεκμήριο Exploring innovation and market structure of the global aerospace industry(03/03/2022) Drellias, Evangelos; Athens University of Economics and Business, Department of Economics; Vettas, Nikolaos; Zacharias, Eleftherios; Genakos, ChristosIncreased market competition, new market opportunities, internal pressure and macroeconomic uncertainties, can significantly influence the decision for launching a new product in a competitive market. As a result, firms in many industries, constantly adjust their product line strategy regarding the entrance and exit of new products. Using a novel dataset containing all aircrafts of the commercial global aerospace industry since 1957, I specify the key characteristics that influence the duration of life of airplanes in the market. I empirically examine the effects of the specified factors on the probability of exit, both for the overall market and for four major segments (Small, Medium, Large and Heavy). The resulting estimates document that rivalry threat affects positively the probability of exit, whereas increased market power has the opposite effect. I also show that strong fixed effects about innovation and technological characteristics of the airplane are heavily affecting its performance in the market, whereas macroeconomic shocks significantly affect the decision for exit. The examination of the aforementioned concepts across segments and time, is a basic framework for capturing the industry dynamics that drive the evolution of the aerospace industry.Τεκμήριο The impact of price-cap regulation on oligopolistic markets: evidence from the gasoline market(21-02-2020) Papadokonstantaki, Styliani; Παπαδοκωνσταντάκη, Στυλιανή; Athens University of Economics and Business, Department of Economics; Vettas, Nikolaos; Pechlivanos, Lambros; Genakos, ChristosΕξετάζουμε το αντίκτυπο του κανονισμού της ανώτατης τιμής σε ολιγοπωλιακές αγορές. Συγκριμένα, μελετάμε την επίδραση του κανονισμού στις τιμές λιανικής και στην μεταβλητότητα των τιμών σε βενζινάδικα για τα οποία ο περιορισμός ήταν δεσμευτικός, καθώς και για αυτά που δεν ήταν δεσμευτικός. Με τη σύγκριση των τιμών των προϊόντων που επηρεάζονται από τον κανονισμό, πριν και μετά την αλλαγή πολιτικής και με τη χρήση μη ελεγχόμενων προϊόντων και μη ρυθμιζόμενων περιοχών ως ομάδων ελέγχου, εκτελούμε πολλαπλές παλινδρομήσεις, λαμβάνοντας υπόψη αρκετές σταθερές επιπτώσεις για να εξετάσουμε άλλους παράγοντες που ενδέχεται να επηρέασαν τις τιμές. Σε αντίθεση με την κοινή αντίληψη ότι μια τέτοια ρύθμιση επηρεάζει μόνο δεσμευτικές τιμές και ο αντίκτυπός της στις μη δεσμευτικές τιμές είναι μηδέν, διαπιστώνουμε ότι η εισαγωγή του κανονισμού προκάλεσε σημαντική αύξηση των μη δεσμευτικών τιμών και μείωση της μεταβλητότητάς τους. Επιπλέον, η κατάργηση του κανονισμού οδήγησε σε μη αναμενόμενη μείωση ορισμένων εκατοστιαίων ποσοστών της κατανομής των τιμών τόσο σε δεσμευτικές όσο και σε μη δεσμευτικές τιμές. Τα αποτελέσματα αυτά είναι σύμφωνα με προηγούμενα πορίσματα που δείχνουν ότι η ρύθμιση των ανώτατων τιμών μπορεί να αποδυναμώσει τον ανταγωνισμό και να δημιουργήσει κίνητρα για συμπαιγνία.Τεκμήριο Investigating the Quality Function of the Department of Economics of Athens University of Economics and BusinessSkondra, Paraskevi; Athens University of Economics and Business, Department of Economics; Genakos, ChristosThis study analyses the academic performance of students from the Economic Department of Athens University of Economics and Business with the aim to understand better the academic level of the Department. I first provide various descriptive statistics related to the students of the Department. Next I analyze student’s performance and the duration of their studies in a regression framework while controlling for gender, age of entry to university and family residence. In addition, I examine the academic performance of students who have entered university via general examinations versus other modes of entry. I find that first, students not entering through general examinations perform significantly worse in terms of their average grade and that they take more years to complete their studies. These findings raise more questions about the reason that lead students in the prolongation of their studies and the poorly academic performance of non - traditional qualification students, suggesting that they may be the causes of some underlying factors which are related to the educational system.Τεκμήριο Pass-through and market definition: evidence from a highly competitive market(21-02-2020) Kampouris, Themistoklis; Καμπούρης, Θεμιστοκλής; Athens University of Economics and Business, Department of Economics; Louri-Dendrinou, Eleni; Vettas, Nikolaos; Genakos, ChristosWhat is the “right” geographic definition of relevant markets? We study how unexpected and exogenous increases in excise duties in petroleum products were passed-through to retail prices in the Athens region and examine how the degree of the pass-through varies across different geographic relevant markets. Our core outcomes are twofold. Firstly, the overall estimated pass-through is complete and its implementation is swift after the excise changes. Secondly, using various definitions of the relevant geographic market, we find that the most appropriate model that fits the Athens region, is one of perfect competition. Hence, contrary to expectations and previous arbitrary geographic market definitions, we deduct that gas stations in Athens compete fiercely and that the role for geographic differentiation is minimal. Finally, we discuss the wider implications of our findings.Τεκμήριο Social groceries and consumer buying behaviour during the crisisΔελή, Φωτεινή; Athens University of Economics and Business, Department of Economics; Genakos, ChristosThe current thesis introduces a new type of social entrepreneurship, the “social groceries” and describes their history, presence and operation in Greece and other European countries. In cooperation with the social grocery of Carrefour-Marinopoulos in Athens, this paper analyses the food preferences of people that are randomly selected amongindividuals below the poverty line in Athens. The consumption behaviour of this selected group of population has never been studied before in Greece. Based on individual level purchase information that took place in the social grocery in 2014 and the first quarter of 2015, we analyse their purchasing behaviour between food and non-food categories and demonstrate in detail their caloric and nutrient intake. Then we model their demand using theWorking-Leser, the Almost Ideal Demand System (AIDS) and the Quadratic Almost Ideal Demand System (QUAIDS) models with the aim to estimate whether the Engel Law implies for the beneficiaries of the social grocery or not. My results indicate that food products tend to be a luxury for those poverty-stricken households and that the demand of specific food categories is differentiated in comparison with the rest social classes. These issues are of both policy and public interest because they can be exploited and used for tax purposes or for various social initiatives and make food items more affordable for those in need.