Διδακτορικές διατριβές
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://pyxida.aueb.gr/handle/123456789/44
Περιήγηση
Πλοήγηση Διδακτορικές διατριβές ανά Ημερομηνία έκδοσης
Τώρα δείχνει 1 - 20 από 39
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Εμπιστοσύνη και πρόθεση χρήσης των εναλλακτικών δικτύων για τραπεζικές συναλλαγές(2006) Κυρέζης, Νικόλαος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Γούναρης, Σπυρίδων; Κουρεμένος, Αθανάσιος; Αυλωνίτης, Γεώργιος; Παπαβασιλείου, Νικόλαος; Σιώμκος, Γεώργιος; Λυμπερόπουλος, Κωνσταντίνος; Δημητριάδης, ΣέργιοςΗ παρούσα διατριβή στοχεύει να εξηγήσει το ρόλο της εμπιστοσύνης στην πρόθεση χρήσης των εναλλακτικών καναλιών διανομής για τραπεζικές συναλλαγές. Ως θεωρητικό υπόβαθρο επιλέχθηκε το μοντέλο αποδοχής της τεχνολογίας, στο οποίο προστέθηκαν οι παράγοντες των πεποιθήσεων της εμπιστοσύνης και της πρόθεσης εμπιστοσύνης, καθώς και άλλες μεταβλητές που βρέθηκαν να επηρεάζουν τις ζητούμενες προθέσεις. Μετά από τη διατύπωση του ερευνητικού μοντέλου και των υποθέσεων, διενεργήθηκε έρευνα σε 762 ιδιώτες-πελάτες σε 20 τραπεζικά καταστήματα από 6 τράπεζες στην Ελλάδα με τη μέθοδο των προσωπικών συνεντεύξεων. Μετά από τον έλεγχο της αξιοπιστίας και εγκυρότητας των κλιμάκων μέτρησης, δημιουργήθηκαν δύο μοντέλα: το «Α» εξετάζει τους παράγοντες που επηρεάζουν τις πεποιθήσεις εμπιστοσύνης στην τράπεζα και τα ΑΤΜs, Internet και Phone Banking. Το «Β» εξετάζει τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόθεση εμπιστοσύνης και χρήσης για τα Internet και Phone Banking και για τρεις διαφορετικές τραπεζικές συναλλαγές. Τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν από τη μελέτη: Α) Σε ακαδημαϊκό-επιστημονικό επίπεδο:1)Η Πρόθεση Χρήσης εξηγείται ικανοποιητικά, τόσο για το Internet Banking όσο και για το Phone Banking, από τους παράγοντες: Πρόθεση Εμπιστοσύνης, Χρησιμότητα, Ευκολία Χρήσης, Ενημέρωση, Στάση στις Νέες Τεχνολογίες, Καινοτομία. 2)Εντοπίζονται δύο πλευρές της Εμπιστοσύνης: η Συναισθηματική και η Γνωστική, ως διακριτές διαστάσεις της έννοιας αυτής, τόσο ως προς τη διαμόρφωση των Πεποιθήσεων Εμπιστοσύνης στην τράπεζα όσο και ως προς τα κανάλια της. 3)Τα ATMs παρουσιάζουν διαφορετικές σχέσεις παραγόντων συγκριτικά με το Internet Banking και το Phone Banking, τα οποία εμφανίζουν, κατά βάση, παρόμοια συμπεριφορά. 4)Οι πληροφοριακές συναλλαγές εξηγούνται καλύτερα από τις εγχρήματες συναλλαγές. 5)Επιβεβαιώνονται νέες κλίμακες μέτρησης για την Εμπιστοσύνη στα εναλλακτικά δίκτυα διανομής.Β) Σε επιχειρηματικό επίπεδο: Προτείνονται τρόποι για: 1)Τη μεταφορά της Εμπιστοσύνης από την τράπεζα στα εναλλακτικά της δίκτυα. 2)Την οικοδόμηση της Εμπιστοσύνης στα νέα δίκτυα. 3)Την ανάπτυξη της χρήσης των εναλλακτικών δικτύων, ανάλογα με το προφίλ των πελατών και το είδος των συναλλαγών.Τεκμήριο Στρατηγική συνέργεια για τις επιχειρήσεις που ακολουθούν διττή στρατηγική: η περίπτωση έντυπων και ηλεκτρονικών εφημερίδων(2007) Ψιλούτσικου, Μαρίνα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Σκούρας, Αθανάσιος; Παπαδάκης, Βασίλειος; Αυλωνίτης, Γεώργιος; Παπαβασιλείου, Νικόλαος; Λιούκας, Σπυρίδων; Χαλικιάς, Ιωάννης; Κωνσταντοπούλου, ΜαρίαΗ αντίδραση των εδραιωμένων επιχειρήσεων σε περιπτώσεις ασυνεχούς καινοτομίας μπορεί να λάβει τρεις μορφές: πλήρης αδιαφορία, αποκλειστική υιοθέτηση ή διττή στρατηγική. Η παρούσα μελέτη διερευνά την τελευταία εστιάζοντας στον συν-ανταγωνισμό μεταξύ της εδραιωμένης δραστηριότητας και της ασυνεχούς καινοτομίας. Πιο συγκεκριμένα εξετάζονται τρία ερευνητικά ζητήματα: 1) Ποιοι παράγοντες συνδέονται με τον βαθμό επίσημης-τυπικής και ουσιαστικής συνεργασίας. 2) Από τι επηρεάζεται η επίτευξη στρατηγικών και οικονομικών συνεργειών. 3) Ποιου είδους συνέργειες οδηγούν σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η εμπειρική διερεύνηση του θέματος εστιάζει στον κλάδο των εφημερίδων με συνδυασμό ποιοτικών (μελέτη περίπτωσης) και ποσοτικών δεδομένων (δημοσκόπηση) από ένα παγκόσμιο δείγμα εφημερίδων. Η στατιστική διερεύνηση των υποθέσεων έγινε με τη χρήση των προγραμμάτων SPSS και LISREL.Από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει πως η επίσημη συνεργασία συνδέεται θετικά με την παροχή κινήτρων για συνεργασία και την έμπρακτη ανάμειξη της ανώτατης διοίκησης στη νέα δραστηριότητα· ενώ συνδέεται αρνητικά με τη δημιουργία ξεχωριστού τμήματος για τη λειτουργία της νέας δραστηριότητας, τις αντιδράσεις των εργαζομένων, τις διαφορές στη σύνθεση των εργαζομένων στις δύο δραστηριότητες (εκπαίδευση και εξοικείωση με την τεχνολογία). Η ουσιαστική συνεργασία συνδέεται θετικά με την έμπρακτη ανάμειξη της ανώτατης διοίκησης στη νέα δραστηριότητα, τη θεώρηση της νέας δραστηριότητας ως ευκαιρίας και την υιοθέτηση του μεικτού μοντέλου για τη δημιουργία εσόδων ενώ συνδέεται αρνητικά με τις αντιδράσεις των εργαζομένων. Επιπλέον, η επίτευξη συνεργειών συνδέεται θετικά με το βαθμό ουσιαστικής συνεργασίας και το ποσοστό των αναγνωστών που διαβάζουν και τις δύο εκδόσεις. Σε ό,τι αφορά την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, αυτή συνδέεται θετικά με την ύπαρξη στρατηγικών και οικονομικών συνεργειών. Από ποιοτικά ευρήματα πάντως της μελέτης και αντίθετα με την πλειοψηφία των βιβλιογραφικών αναφορών, που βλέπουν την εμπορική χρήση του Διαδίκτυου κυρίως ως τρόπο μείωσης του κόστους λειτουργίας μιας επιχείρησης, η ενδεδειγμένη στρατηγική για απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος φαίνεται πως είναι η στρατηγική διαφοροποίησης και όχι η στρατηγική ηγεσίας κόστους.Τεκμήριο Μια διερευνητική μελέτη των σχέσεων μάρκετινγκ και πωλήσεων: προσδιοριστικοί παράγοντες και επιπτώσεις(2010) Λιονάκης, Κωνσταντίνος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Γούναρης, Σπυρίδων; Παπαβασιλείου, Νικόλαος; Δημητριάδης, Σέργιος; Πανηγυράκης, Γεώργιος; Κουρεμένος, Αθανάσιος; Λυμπερόπουλος, Κωνσταντίνος; Αυλωνίτης, ΓεώργιοςΗ διατριβή εστιάζει στις σχέσεις μεταξύ του Μάρκετινγκ και των Πωλήσεων, διερευνώντας συγκεκριμένους οργανωτικούς και λειτουργικούς παράγοντες ως πηγές σύγκρουσης Μάρκετινγκ-Πωλήσεων, καθώς και τις συνέπειες αυτής της σύγκρουσης στην απόδοση της εταιρείας. Με βάση τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από διευθυντές μάρκετινγκ και πωλήσεων 132 εταιρειών καταναλωτικών αγαθών, η διατριβή προσδιορίζει ως πηγές σύγκρουσης μάρκετινγκ-πωλήσεων (α) το χαμηλό βαθμό προσανατολισμού προς την αγορά, (β) τις ασυμβατότητες στις αντιλήψεις των υπευθύνων μάρκετινγκ και πωλήσεων σχετικά με τη στρατηγική της εταιρείας τους, (γ) το άνισο επίπεδο ισχύος μεταξύ των τμημάτων Μάρκετινγκ και Πωλήσεων στο εσωτερικό περιβάλλον της εταιρείας, (δ) τις διαφορές στις αντιλήψεις των διευθυντών μάρκετινγκ και πωλήσεων σχετικά με τη σημασία των βασικών δραστηριοτήτων μάρκετινγκ και (ε) τη χαμηλή ποιότητα συνεργασίας μεταξύ των τμημάτων Μάρκετινγκ και Πωλήσεων για την εκτέλεση αυτών των δραστηριοτήτων, και ως συνέπεια αυτής της σύγκρουσης η μειωμένη απόδοση της εταιρείας. Η προτάσεις τις διατριβής αφορούν κυρίως σε καθοδήγηση προς την ανώτατη διοίκηση σχετικά με την οργάνωση και τις σχέσεις των Πωλήσεων και του Μάρκετινγκ, ενώ συζητούνται περαιτέρω επιπτώσεις της διατριβής.Τεκμήριο Ρητορική και πρόκληση: τα συναισθήματα, οι αξίες και οι στάσεις των καταναλωτών έναντι ρητορικών προκλητικών διαφημίσεων(2011-06) Θεοδωράκης, Ιωάννης Γ.; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Παπαβασιλείου, Νικόλαος; Κοκκινάκη, Φλώρα; Σταθακόπουλος, ΒλάσηςΗ διαφυγή του καταναλωτή από τη διαφήμιση μοιάζει με ουτοπία στο σύγχρονο καταναλωτικό κόσμο. Μάλιστα, προκειμένου για τη διασφάλιση της καταναλωτικής ανταπόκρισης, οι επαγγελματίες εντείνουν την εφαρμογή ορισμένων τακτικών όπως είναι αυτές της ρητορικής και της πρόκλησης. Το παρόν πόνημα επικεντρώθηκε στη διερεύνηση της χρήσης αυτών των δύο τακτικών στο διαφημιστικό περιβάλλον αλλά και στην εξέταση των αντιδράσεων του δέκτη έναντι ανάλογων διαφημιστικών δημιουργιών. Ειδικότερα, το παρόν έργο συνίσταται στην πραγματοποίηση τεσσάρων ερευνών κάθε μία εκ των οποίων συμβάλλει στην παρακολούθηση των αποτελεσμάτων της ρητορικής εφαρμογής αλλά κύρια στην τελική έκβαση της αντιμαχίας τρόπον τινά, ανάμεσα στη ρητορική και την πρόκληση στη διαφήμιση. Κατά τον τρόπο αυτό, σε μία πρώτη έρευνα που πραγματοποιήθηκε εξετάστηκε η δυναμική της υιοθέτησης ρητορικής στη διαφήμιση και δη της τροπής που καλείται αντήχηση. Η αντήχηση αποτελεί ένα ρητορικό σχήμα στη μορφή λογοπαιγνίου και θεμελιώνεται στον πολλαπλασιασμό νοήματος που προκύπτει ανάμεσα στα οπτικά και τα λεκτικά δομικά της στοιχεία. Μάλιστα, στα πλαίσια της διερεύνησης αυτής υλοποιήθηκε μία επέκταση στην υπάρχουσα βιβλιογραφία αναλύοντας περαιτέρω τη ρητορική αντήχηση στην απλή και τη ενισχυμένη της μορφή συναρτήσει του κατά πόσο τα προαναφερόμενα συνθετικά της μέρη αποτελούν ρητορικά σχήματα per se. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που προέκυψαν η χρησιμοποίηση της ρητορικής και δη της αντήχησης στο διαφημιστικό περιβάλλον συνεπάγεται υψηλότερη αρέσκεια για το διαφημιστικό, μικρότερα επίπεδα ενόχλησης, εκτενέστερη επεξεργασία ενώ ταυτόχρονα δεν είναι πιο δύσκολη στην κατανόηση συγκριτικά με ένα μη-αντηχητικό ερέθισμα. Επιπλέον, σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητα των επιμέρους περιπτώσεων αντήχησης, αποκαλύφθηκε ότι η εφαρμογή της ενισχυμένης της μορφής εκμαίευσε πιο ευμενείς ανταποκρίσεις συγκριτικά με την απλή σε όρους διαφημιστικής αρέσκειας. Στη βάση ενός κύριου χαρακτηριστικού της αντήχησης όπως είναι αυτό της ασυμβατότητας ανάμεσα στα οπτικά και τα λεκτικά συνθετικά της μέρη, διενεργήθηκε μία επόμενη μελέτη με στόχο την ανακάλυψη πιθανών ορίων αποτελεσματικότητας της εν λόγω τροπής. Τα αποτελέσματα της σχετικής έρευνας έδειξαν ότι η εφαρμογή ενισχυμένης αντήχησης προκαλεί θετικότερες αντιδράσεις σε όρους αρέσκειας και έλλειψης ενόχλησης συγκριτικά με συμβατά ή υψηλά ασύμβατα στην οπτικο-λεκτική τους βάση διαφημιστικά ερεθίσματα. Επιπλέον, συναρτήσει τηςχαμηλότερης αποτελεσματικότητας των συμβατών και υψηλά ασύμβατων διαφημιστικών προέκυψε η επιβεβαίωση της υπόθεσης αντίστροφου-U που αποκαλύπτει την ανωτερότητα των μέτρια ασύμβατων ερεθισμάτων σε ένα πλαίσιο ρητορικής εφαρμογής στη διαφήμιση. Έχοντας εξερευνήσει την αποτελεσματικότητα της αντήχησης αλλά και τα όρια της απόδοσής της, εξακριβώθηκε η δυνατότητα εφαρμογής του υπόψη ρητορικού σχήματος ως κατάλληλου εκπροσώπου της ρητορικής στα πλαίσια αντιμαχίας με την πρόκληση ως είδος διαφημιστικής έκκλησης. Κατά αυτό τον τρόπο, δύο επόμενες μελέτες κάθε μία εκ των οποίων θεμελιώθηκε στην διαχείριση ενός διαφορετικού απαγορευτικού θέματος, εξερεύνησαν τα αποτελέσματα της αντιμαχίας από μία σκοπιά συγκινησιακών εκδηλώσεων και στάσεων των θεατών. Πιο συγκεκριμένα, η πρώτη μελέτη εδράστηκε στη βία ως μορφή έκκλησης πρόκλησης ενώ η δεύτερη στον ερωτισμό. Και στην περίπτωση των μελετών αυτών αναδύθηκαν ενδιαφέροντα αποτελέσματα τόσο ως προς τον έλεγχο των συγκινήσεων και των στάσεων μέσα στα συγκεκριμένα ρητορικώς ή μη δομημένα προκλητικά προωθητικά πλαίσια, όσο και ως προς την αποτελεσματικότητα της ρητορικής εφαρμογής έναντι της χρήσης απαγορευτικών θεματικών περιεχομένων. Αναλυτικότερα, διαπιστώθηκε πως η μορφή πρόκλησης διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο ως προς την εκδήλωση των ανταποκρίσεων των δεκτών αλλά και την αποτελεσματικότητα της αντήχησης στο να επιφέρει διαφοροποιήσεις των αποκρίσεων. Αρχικά λοιπόν, προέκυψε η διαφοροποίηση των συγκινησιακών αντιδράσεων αλλά και των προδιαθέσεων των δεκτών έναντι των προκλητικών διαφημίσεων ανεξαρτήτως εφαρμογής ή όχι της ρητορικής αντήχησης όπως και οι άμεσες επιδράσεις των συναισθημάτων στα μέτρα διαφημιστικής αποτελεσματικότητας. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την έκκληση βίας στο διαφημιστικό οι δέκτες εκδήλωσαν κυρίως αρνητικά συναισθήματα και δυσμενείς στάσεις σε αντίθεση με την έκκληση ερωτισμού όπου εκδήλωσαν θετικά συναισθήματα και ευμενείς στάσεις. Επιπλέον, με κυρίαρχο τον αρνητικό συγκινησιακό παράγοντα, τα συναισθήματα φάνηκε να παίζουν ιδιαίτερα επιδραστικό ρόλο στις στάσεις που διαμορφώνουν οι καταναλωτές προς το διαφημιστικό, την προβαλλόμενη επωνυμία αλλά και την πρόθεσή τους να αγοράσουν το προϊόν. Εν συνεχεία, ως προς τις διαφοροποιήσεις των αντιδράσεων των θεατών συναρτήσει της εφαρμογής αντήχησης στις επιμέρους περιπτώσεις της -απλή και ενισχυμένη- αναδύθηκαν διαφοροποιημένα ευρήματα. Στην μεν βίαιη έκκληση, η εφαρμογή ρητορικής αντήχησης δεν επιφέρει λιγότερο δυσμενείς αντιδράσεις σε όρους συγκινήσεων και στάσεων αλλά αντιθέτως, φαίνεται να εκμαιεύει αρνητικότερα αποτελέσματα συναρτήσει της μεγαλύτερης ενίσχυσής της. Από την άλλη, στα πλαίσια έκκλησης ερωτισμού, η εφαρμογή ρητορικής αντήχησης φαίνεται να προκαλεί θετικότερα αποτελέσματα τα οποία μάλιστα παρουσιάζονται ως ιδιαίτερα πιο ευνοϊκά στην περίπτωση που η αντήχηση λαμβάνει έναν ενισχυμένο χαρακτήρα. Τέλος, σε μία προσπάθεια περαιτέρω διερεύνησης των αποτελεσμάτων της ρητορικής-προκλητικής αντιμαχίας αλλά και συνυπολογισμού της σημασίας των προσωπικών αξιών των ατόμων, υλοποιήθηκε μία πρόσθετη εξέταση υιοθέτησης της αντήχησης σε προκλητικά διαφημιστικά πλαίσια θεμελιωμένα στην απεικόνιση βίαιου συμβολικού περιεχομένου. Στην τελευταία αυτή έρευνα τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν ότι ακόμη και στην περίπτωση διαφορετικής απεικονιστικής αποτύπωσης της βίας στο διαφημιστικό, εκδηλώνονται αρνητικές συγκινήσεις και στάσεις ενώ η εφαρμογή αντήχησης δεν καθιστά λιγότερο δυσμενείς τις αντιδράσεις. Επιπλέον, τόσο οι συγκινήσεις όσο και κάποιες εκ των προσωπικών αξιών ενέχουν επιδραστικό αντίκτυπο στη διαμόρφωση των στάσεων με τα συναισθήματα ωστόσο -και κυρίως τα αρνητικά- να ασκούν την πιο συστηματική επίδραση. Επιπρόσθετα, δεν αναδύθηκε κάποια σημαντική αλληλεπίδραση μεταξύ των αξιών και των συγκινήσεων η οποία να παίζει σημαντικό ρόλο. Συναρτήσει των αποτελεσμάτων των επιμέρους ερευνών προκύπτει ότι οι σύγχρονοι επαγγελματίες θα πρέπει κατά βάση να υιοθετούν τη χρήση ρητορικών τεχνικών στη διαφήμιση και δη να εφαρμόζουν το ρητορικό σχήμα της αντήχησης. Ωστόσο, οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τόσο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία διέπουν τη σχέση ανάμεσα στο οπτικό και το λεκτικό μέρος του διαφημιστικού τα οποία και αποτελούν τη δομική βάση του εν λόγω ρητορικού σχήματος όσο και το χρησιμοποιούμενο θεματολογικό περιβάλλον στο οποίο εφαρμόζεται η αντήχηση. Πιο συγκεκριμένα, εξαρτήσει του απαγορευτικού θέματος στο οποίο μπορεί να θεμελιώνεται το διαφημιστικό και ειδικότερα αν αυτό είναι βίαιο, οι επαγγελματίες θα πρέπει να αποφύγουν τη χρήση ρητορικής αντήχησης μιας και η τελευταία ενδέχεται να εξασφαλίζει μία αρνητική παρά θετική αισθητική εμπειρία εγείροντας κατά επέκταση ανάλογες δυσμενείς αντιδράσεις και διαφημιστική αναποτελεσματικότητα. Επιπλέον, θα πρέπει να λαμβάνουν έντονα υπόψη το συγκινησιακό χαρακτήρα ανάλογων διαφημιστικών πρακτικών ο οποίος σε κάθε περίπτωση εκμαιεύει έντονες συναισθηματικές αποκρίσεις ωστόσο, κατεύθυνσης ανάλογης με το απαγορευτικό θέμα στο οποίο μπορεί να εδράζεται η πρόκληση. Μάλιστα, ανεξάρτητα από την κατεύθυνση αυτή, θετική ή αρνητική, είναι δυνατόν η εφαρμογή ρητορικής αντήχησης να εντείνει ακόμη περισσότερο τις τελικές καταναλωτικές αποκρίσεις τόσο σε όρους συναισθημάτων όσο και προδιαθέσεων που καθορίζουν την αποτελεσματικότητα του διαφημιστικού. Σε κάθε περίπτωση, η ακαδημαϊκή κοινότητα δύναται να ακολουθήσει ουκ ολίγες ερευνητικές οδούς προς αποκόμιση πρόσθετης γνώσης. Κατά τον τρόπο αυτό, ανάμεσα σε άλλα, προτείνεται η περαιτέρω διερεύνηση της δυναμικής χρήσης των ρητορικών σχημάτων στην διαφήμιση, η εξέταση των επιδράσεων εφαρμογής πρόσθετων προκλητικών τεχνικών όπως και η παρακολούθηση των επιπτώσεων χρήσης ρητορείας σε ανάλογα διαφημιστικά περιβάλλοντα τα οποία ωστόσο, θα επαφίενται στην προώθηση μίας κοινωνικής ιδέας ή σκοπού παρά ενός καταναλωτικού προϊόντος ως και πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της παρούσας διατριβής.Τεκμήριο Ένα ολοκληρωμένο μοντέλο προσανατολισμού στη διοίκηση πελατών στρατηγικής σημασίας (Key Account Management Orientation): κίνητρα, εφαρμογή και αποτελέσματα(2011-10-21) Τζεμπελίκος, Νεκτάριος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Σταθακόπουλος, Βλάσης; Παπασταθόπουλου, Πωλίνα; Γούναρης, ΣπύροςΗ Διοίκηση Πελατών Στρατηγικής Σημασίας (ΔΠΣΣ) συμβάλλει καθοριστικά στο χτίσιμο και διατήρηση μακροχρόνιων σχέσεων με στρατηγικούς πελάτες με αμοιβαία οφέλη τόσο για τους προμηθευτές όσο και για τους πελάτες. Ουσιαστικά, αποτελεί την εφαρμογή του Σχεσιακού Μάρκετινγκ (Relationship Marketing) στις Βιομηχανικές (Β2Β) αγορές.Ωστόσο, παρά την επίδραση της ΔΠΣΣ στην ανάπτυξη μακροχρόνιων σχέσων, η βιβλιογραφία που να προσεγγίζει την ΔΠΣΣ από μια σχεσιακή οπτική είναι περιορισμένη. Η ΔΠΣΣ βιβλιογραφία, κατά βάση, περιστρέφεται γύρω από οργανωτικές αποφάσεις όπως η οργανωτική δομής μιας ΔΠΣΣ διεύθυνσης, σχηματισμός ομάδων ΔΠΣΣ, αριθμός ΠΣΣ ανά key account manager, κ.α. Η ερευνητική αυτή τάση αυτή πιθανότατα οφείλεται στο γεγονός οτι παραδοσιακά η ΔΠΣΣ αντιμετωπίζονταν ώς μια πρακτική πώλησης, κάτι το οποίο οδήγησε το ενδιάφερον τόσο των επιχειρήσεων οσο και των ερευνητών σε ζητήματα που σχετίζονται με την οργάνωση των πωλητών που διαχειρίζονται τους ΠΣΣ. Το κενό αυτό στην βιβλιογραφία είναι σημαντικό δεδομένου οτι η ΔΠΣΣ αποτελεί ένα ευρύτερο στρατηγικό προσανατολισμό για την επιχείρηση, και ως εκ τούτου, η φιλοσοφία και η κουλτούρα της επιχείρησης είναι λογικό να καθορίζουν σημαντικά την αποτελεσματικότητα αυτής. Η παρούσα έρευνα λοιπόν φιλοδοξεί να συμβάλει στην ΔΠΣΣ βιβλιογραφία με το: 1. Να διερευνήσει εμπειρικά «αύλες» διαστάσεις της ΔΠΣΣ μέσω του εντοπισμού και της μελέτης ενος συστήματος αξιών που διέπει την επιτυχημένη εφαρμογή της ΔΠΣΣ, 2. Να εξετάσει την επίδραση του βαθμού υιοθέτησης του προσανατολισμού στην ΔΠΣΣ στην απόδοση της επιχείρησης και να προσφέρει ουσιαστικά ένα χρήσιμο «οδηγό» αναφορικά με τι μπορεί να κάνει μια επιχείρηση που διαχειρίζεται ΠΣΣ ώστε να βελτιώσει την σχέση μαζί τους, και 3. Να θέσει την μελέτη της διαχείρησης των στρατηγικών πελατών σε ένα ευρύτερο πλαίσιο Σχεσιακού Μάρκετινγκ.Τεκμήριο Brand orientation: antecedents and consequences(2012) Piha, Lamprini P.; Πήχα, Λαμπρινή Π.; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Baltas, George; Stathakopoulos, Vlasis; Siomkos, George I.; Panigyrakis, Georgios; Kouremenos, Athanasios; Lymperopoulos, Konstantinos; Avlonitis, GeorgeThe doctoral thesis focuses on Brand Orientation and hopefully offers a theoretical and empirical validation of the appropriate way for building and maintaining strong brands over time. Research goals include: (a) Complete theoretical clarification of the term Brand Orientation and delineation of its domain.(b) Careful development of a reliable and valid scale of the notion, based on established measurement theory. (c) Empirical investigation of the factors that impact the level of Brand Orientation in a company (antecedents).(d) Empirical investigation of the consequences of such an orientation, as well as of its general importance for company success. The research methodology, apart from the thorough review of the relevant literature, was based on several primary data that were derived from (i) a qualitative research to marketing practitioners and academics (N=17), (ii) a quantitative research to company executives – part-time postgraduate students in AUEB (N=136), and (iii) a large quantitative study to marketing managers and other senior executives of large SBUs in Greece (N=242).The present thesis has hopefully important implications. Managers are shown a way to strengthen their firm’s market position, by rallying the entire organization, its commitment, efforts and resources toward the development of strong brands. In other words, the present thesis summarizes the way a company can build, maintain, and enhance one or more strong brands over time, offering important branding guidelines that stem from a theoretically grounded and empirically validated Brand Orientation theory.Τεκμήριο Η γυάλινη οροφή στο χώρο των επιχειρήσεων υπό το πρίσµα της θεσµικής θεωρίας(2012-05-02) Ραφαηλίδου, Μυροφόρα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Παπαλεξανδρή, Νάνσυ; Σκούρας, Αθανάσιος; Αποσπόρη, ΕλένηΗ διδακτορική διατριβή είχε στόχο να εστιάσει στο κενό των ερευνητικών μελετών σχετικά με τη Γυάλινη Οροφή στην Ελλάδα αξιοποιώντας τη Θεσμική Θεωρία σαν ερμηνευτικό πλαίσιο του φαινομένου. Πιο συγκεκριμένα, στόχοι της διατριβής ήταν η διερεύνηση των διαφορών του εύρους της Γυάλινης Οροφής σε διαφορετικές κατηγορίες οργανισμών, τα αίτια που την προκαλούν, το πώς η ιδιαίτερη «θεσμική ταυτότητα» των οργανισμών επηρεάζει ή όχι τους μηχανισμούς δημιουργίας φαινομένων ανισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών εργαζομένων όπως αυτό της Γυάλινης Οροφής και του μισθολογικού χάσματος και με ποιο τρόπο. Παράλληλα, ενοποιεί τις μέχρι σήμερα επιμέρους διαφορετικές ερμηνείες του φαινομένου της Γυάλινης Οροφής υπό το πρίσμα της θεσμικής θεωρίας.Μερικά από τα βασικά ερωτήματα που απαντά παρούσα διατριβή είναι: α) Πώς η οργανωσιακή κουλτούρα της επιχείρησης επηρεάζει το εύρος της Γυάλινης Οροφής και της επαγγελματικής εξέλιξης των ανδρών και των γυναικών εργαζομένων; β) Η ύπαρξη διαφορών σε ατομικό επίπεδο μεταξύ ανδρών και γυναικών εργαζομένων ως προς διαστάσεις όπως το διοικητικό στυλ, οι ηγετικές φιλοδοξίες και η αντιλαμβανόμενη επαγγελματική ενθάρρυνση και το αν οι διαφορές αυτές επηρεάζουν την επαγγελματική τους εξέλιξη.γ) Διαφορές στην εργασιακή ικανοποίηση ανδρών και των γυναικών εργαζόμενων και ο ρόλος της επαγγελματικής ανέλιξης. δ) Διαφορές στην αντιλαμβανόμενη ισορροπία (ή ανισορροπία) επαγγελματικής και προσωπικής ζωής μεταξύ ανδρών και γυναικών εργαζομένων και σύνδεση αυτής με τον ρυθμό επαγγελματικής εξέλιξης.ε) Συσχετισμός των εμποδίων επαγγελματικής ανέλιξης των γυναικών εργαζομένων με την κουλτούρα των επιχειρήσεων σε επίπεδο στενού εργασιακού περιβάλλοντος και σε οργανωσιακό επίπεδο.στ) Αποτελεσματικότητα των πρακτικών διαχείρισης της ισότητας που εφαρμόζονται στις ελληνικές επιχειρήσεις και κατά πόσο συνεισφέρουν ή όχι στον περιορισμό των φαινομένων ανισότητας μεταξύ εργαζομένων των δύο φύλων.Για να δοθούν απαντήσεις σε αυτά τα κρίσιμα ερωτήματα, εκτός από την σε βάθος επισκόπηση της διεθνούς και εγχώριας βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας, χρησιμοποιήθηκαν πλούσια πρωτογενή ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία που προήλθαν: α) από συμπλήρωση ερωτηματολογίων από στελέχη επιχειρήσεων και οργανισμών και από επικεφαλής τμημάτων ΔΑΔ, β) από συνεντεύξεις με άνδρες και γυναίκες στελέχη με μεγάλη εργασιακή εμπειρία. Τα δεδομένα αυτά αξιοποιήθηκαν με τελικό στόχο την ανάπτυξη μοντέλων δομικών εξισώσεων αλλά και ιεραρχικών γραμμικών μοντέλων.Τεκμήριο Investigating the path through which export market orientation influences export venture performance: the role of export sales strategy and marketing capabilities(2014-06) Makri, Katerina N.; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Katsikea, Evangelia; Avlonitis, George; Theodosiou, MariosIn response to certain important gaps in the extant export marketing literature the present research inquiry strives to investigate the role of export sales strategy and marketing capabilities in the path through which export market orientation influences export venture performance. Previous research endeavors based on the Resource Based View theory support the existence of a joint, complimentary relationship of sales force resources and capabilities on performance. However it seems that the particular path through which export sales strategy, and its association with specific marketing capabilities and resources contribute to enhanced export performance, requires further research attention. The objective of the present research attempt is to investigate the role of export sales strategy in conjunction with certain marketing capabilities available to an export venture. Drawing on the Resource Based View theory, the present research effort considers and empirically tests the role of marketing capabilities and export sales strategy in the path through which export market orientation influences export performance. Based on a thorough review of empirical studies which consider market orientation as a firm resource, we focus on investigating a series of relationships leading from export market orientation values, norms and behavior to export venture performance. Through this attempt, we aim to address critical gaps in both market orientation and RBV literature, theoretically and empirically. The results of this empirical effort, and in concert with the existing conceptual evidence, suggest that export sales strategy should not be examined in isolation, but within a broader and more interactive context of resources and capabilities embedded within an exporting organization. Particularly, export sales strategy is an important driver of export performance by effectively capitalizing on the resources and capabilities of the firm. Our empirical evidence reveals that effective implementation of export sale strategies contribute to enhanced export market and financial performance, and that export market orientation (firm resource) and marketing capabilities play an important role in enabling effective export sales strategy implementation in export venture markets within a competitive and turbulent environment that exists in foreign markets.Τεκμήριο CSR and SME financial performance(2015-06-26) Μαγρίζος, Σόλων; Magrizos, Solon; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Αυλωνίτης, Γεώργιος; Δημητριάδης, Σέργιος; Παπασταθόπουλου, Πωλίνα; Γαλανάκη, Ελεάννα; Ανδρονικίδης, Ανδρέας; Soderquist, Klas Eric; Αποσπόρη, ΕλένηΥπάρχει αυξανόμενο ερευνητικό ενδιαφέρον σχετικά με τρόπο με τον οποίο οι ΜΜΕ θα μπορούσαν να κερδίσουν από τις προσπάθειες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης (ΕΚΕ) τους. Η πλειοψηφία των μελετών επικεντρώνεται στην εφαρμογή υπεύθυνων επιχειρηματικών στρατηγικών που μπορεί να οδηγήσουν σε ευνοϊκές επιχειρηματικες συνθήκες, συμπεριλαμβανομένης της καλύτερης οικονομικής απόδοσης. Αυτή η μελέτη ερευνά ένα δείγμα ΜΜΕ που συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες ΕΚΕ στην Ελλάδα. Αναλύεται ο ρόλος των ΜΜΕ στην ανάπτυξη σχέσεων ΕΚΕ με συγκεκριμένους ενδιαφερόμενους φορείς (stakeholders). Τα στοιχεία που συλλέγονται αποκαλύπτουν ότι η σημασία (salience) και η εγγύτητα(proximity) των ενδιαφερομένων μερών συγκρατούν αυτές τις σχέσεις και αυτό οδηγεί σε βελτιωμένη οικονομική απόδοση. Το πλαίσιο αυτής της μελέτης είναι σημαντικό καθώς αντιμετωπίζει την της έλλειψη έρευνας που διεξάγεται σε χώρες κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης και φωτίζει τις θετικές πτυχές της ΕΚΕ που υιοθετούνται κατά τη διάρκεια της κρίσης. Λαμβάνονται διαχειριστικές προτάσεις και εξετάζονται οι συνέπειες της έρευνας.Τεκμήριο Empirical determination of coupon framing and design effects: an experimental approach(2015-12-21) Παινέσης, Γρηγόριος; Painesis, Grigorios; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Κοκκινάκη, Φλώρα; Αργουσλίδης, Παρασκευάς; Σταθακόπουλος, Βλάσης; Ήντουνας, Κωνσταντίνος; Θεοδωρίδης, Προκόπιος; Ανδρονικίδης, Ανδρέας; Μπάλτας, ΓεώργιοςΤα κουπόνια είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο προώθησης πωλήσεων για επιχειρήσεις σχεδόν κάθε μεγέθους και τύπου. Αλλά παρά τις μεγάλες δυνατότητές τους, τα κουπόνια αντιμετωπίζουν τον μεγάλο κίνδυνο του να μην εξαργυρωθούν. Η παρούσα διδακτορική διατριβή καταδεικνύει δύο οδούς για την αύξηση των ποσοστών εξαργύρωσης των κουπονιών και για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των εκστρατειών με κουπόνια. Ο πρώτος τρόπος είναι μέσω του τρόπου παρουσίασης της αξίας του κουπονιού (δηλαδή ο τρόπος έκφρασης της ονομαστικής αξίας του κουπονιού), ενώ ο δεύτερος αφορά το σχεδιασμό του κουπονιού και ειδικότερα τη χρήση των διασταυρωμένων κουπονιών (δηλαδή τα κουπόνια που αποκτούν οι καταναλωτές με την αγορά ενός συγκεκριμένου προϊόντος, αλλά που θα εξαργυρωθούν για να αγοραστεί ένα διαφορετικό προϊόν). Διεξήχθησαν τρεις μελέτες με τη χρήση πειραματικής μεθοδολογίας και εθελοντών φοιτητών συμμετεχόντων. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν το γεγονός ότι ο τρόπος παρουσίασης της αξίας του κουπονιού και τα διασταυρωμένα κουπόνια είναι θέματα σχεδιασμού που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κάθε φορά που εκδίδονται κουπόνια.Συγκεκριμένα, ο τρόπος παρουσίασης “Έκπτωση Χ%” ήταν πιο αποτελεσματικό για προϊόντα χαμηλής τιμής. Ο τρόπος παρουσίασης “Μειωμένη Τιμή Ζ €” και “Έκπτωση Ψ €” εμφανίστηκαν πιο αποτελεσματικά για τα προϊόντα υψηλής τιμής. Επιπλέον, ο τρόπος παρουσίασης "Αγοράζοντας 1, άλλο 1 Δώρο" ήταν εξαιρετικά αποτελεσματικό όταν το προϊόν ήταν εύκολο να αποθηκευτεί και το μέγεθος έκπτωσης ήταν υψηλό. Ο τρόπος παρουσίασης “Έκπτωση Χ%” φάνηκε πιο κατάλληλος για προϊόντα με χαμηλή δυνατότητα αποθήκευσης σε όλα τα μεγέθη έκπτωσης και για προϊόντα που μπορούν να αποθηκευτούν όταν μειώθηκε το μέγεθος έκπτωσης. Σε όλες τις περιπτώσεις, ο μικτός τρόπος παρουσίασης της αξίας του κουπονιού "Αγοράζοντας Z, Έκπτωση X%" πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή, αφού οι καταναλωτές αισθάνονται εξαναγκασμένοι να αγοράσουν περισσότερες μονάδες από ό, τι θα ήθελαν πραγματικά για να λάβουν την έκπτωση και αντιδρούν αρνητικά αγνοώντας την προσφορά. Τέλος, καταδεικνύεται ότι τα διασταυρωμένα κουπόνια που περιλαμβάνουν συμπληρωματικά ή υποκατάστατα προϊόντα υπερέβαιναν σε αποτελεσματικότητα τα απλά αποσπώμενα από τη συσκευασία κουπόνια όταν προσφέρονται προϊόντα με ίση τιμή και ισοδύναμα χρηματικά κίνητρα. Η επιλογή της χρήσης ανεξάρτητων προϊόντων σε εκστρατείες με διασταυρωμένα κουπόνια φάνηκε να οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα υπό τους ίδιους όρους.Τεκμήριο Σύγχρονες στρατηγικές τιμολόγησης προϊόντων Β2Β επιχειρήσεων στην Ελλάδα(2016) Μπόικου, Βασίλειος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Παπαβασιλείου, Νικόλαος; Ήντουνας, Κωνσταντίνος; Μπάλτας, Γεώργιος; Δημητριάδης, Σέργιος; Θεοδωρίδης, Προκόπης; Ανδρονικίδης, Ανδρέας; Αυλωνίτης, ΓεώργιοςΗ τιμολόγηση αποτελεί ίσως την κρισιμότερη διαδικασία εντός της επιχείρησης χωρίς να έχει υπάρξει το ανάλογο ερευνητικό ενδιαφέρον, ειδικά όσον αφορά την B2B αγορά. Η παρούσα διατριβή στοχεύει στη διερεύνηση των εξωτερικών και εσωτερικών παραγόντων στον καθορισμό των τιμολογιακών στόχων και πως οι τελευταίοι επιδρούν στην απόδοση του προϊόντος. Για τις ανάγκες εκπλήρωσης των κύριων στόχων της διατριβής ακολουθήσαμε τη λύση των προσωπικών συνεντεύξεων, ώστε να αποσαφηνίσουμε το πλαίσιο το οποίο φαίνεται να λαμβάνουν οι επιχειρήσεις τις τιμολογιακές τους αποφάσεις, και να βοηθηθούμε στην κατάρτιση του τελικού ερωτηματολογίου της ποσοτικής έρευνας. Στη συνέχεια είχαμε δομημένα ερωτηματολόγια που αφορούσαν ολόκληρη τη διαδικασία τιμολόγησης, συμπεριλαμβανομένης και της απόδοσης του προϊόντος. Ακολούθως, οι στατιστικές αναλύσεις κατέδειξαν ότι οι τιμολογιακοί στόχοι των επιχειρήσεων χωρίζονται σε διακριτές ομάδες που εξυπηρετούν επιμέρους ανάγκες των επιχειρήσεων και επιδρούν στις μετέπειτα ακολουθούμενες τιμολογιακές μεθόδους και πολιτικές.Αναφορικά με τη χρήση των νέων εργαλείων του Διαδικτύου, η χαμηλή συχνότητα χρήσης εκ μέρους των επιχειρήσεων, πρακτικά επιβεβαίωσε τα συμπεράσματα από το αρχικό στάδιο των προσωπικών συνεντεύξεων. Αν και αυξητική η τάση, εντούτοις, η διείσδυση περιορίζεται μόνο στις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις που διαθέτουν τους πόρους να χρηματοδοτήσουν την απαραίτητη υποδομή που απαιτείται.Τέλος, η παρούσα διατριβή, συνεισφέρει στη βιβλιογραφία μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στο θέμα της τιμολόγησης στην B2B αγορά, ανιχνεύοντας τόσο τη βαρύτητα των επιμέρους τιμολογιακών στόχων, όσο και την επίδραση των εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος για βιομηχανικές επιχειρήσεις στην ελληνική αγορά, σε μία περίοδο πρωτοφανούς ύφεσης για την οικονομία. Επιπλέον, προσφέρει μια ανανεωμένη ανασκόπηση των σύγχρονων τάσεων γύρω από το θέμα της τιμολόγησης στο χώρο του μάρκετινγκ και εξετάζει αν και κατά πόσο έχει αλλάξει ο προσανατολισμός των ελληνικών βιομηχανικών επιχειρήσεων προς το μάρκετινγκ και πως αυτό αντανακλάται στην τιμολογιακή τους πολιτική. Όλα τα παραπάνω εξετάζονται υπό το πρίσμα της επίπτωσης τους πάνω στην απόδοση του προϊόντος.Τεκμήριο Exploring relationship quality and its antecedents in the social media context: the application of the relational benefits and costs approach(2016-04-21) Tsimonis, Georgios; Τσιμόνης, Γεώργιος; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Gounaris, Spiros; Indounas, Konstantinos; Dimitriadis, SergiosThe thesis studies the development of consumer-brand relationships within the environment of social media brand fan pages, and the effect of such relationships on the company/brand. For this purpose, the study adopts and uses the concept of Relationship Quality, by applying the Relational Benefits and Costs approach.In order to fulfil the objectives of the thesis, a three-step research approach was employed: First, in order to understand the motives and the way that companies use social media, 14 interviews with digital marketing managers of companies that have created fan pages on popular social networks were conducted. Then, a series of focus group discussions with consumers-users of brand fan pages in social media were conducted. The research approach was completed after a quantitative study on consumers-users of popular brand fan pages. An electronic questionnaire was uploaded on the Facebook and Twitter fan pages of four companies, resulting in a total of 1,792 fully completed questionnaires.Findings indicate, that consumers-users of brand fan pages, perceive seven benefits and three costs that have a significant positive and negative impact on the relationship quality with the fan page respectively. Furthermore, study’ results indicate that the relationship quality with fan page has a significant positive effect on the relationship quality with the company/brand. Additionally, the findings support the positive effect of relationship quality (with the fan page & with the company/brand) on behavioural outcomes such as word of mouth, purchase intention, and fan page revisit intention. Finally, the study has confirmed the moderating role of four variables, in the relationship between benefits-costs and fan page relationship quality.This thesis contributes to the marketing literature, by providing an integrated approach on the development of consumer-brand relationships in social media, while it provides marketing managers with useful insights regarding the effective management of brand fan pages.Τεκμήριο Nation brand: exploring the concept(2016-05-09) Psimouli, Maria; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Avlonitis, GeorgeThe present thesis attempted to explore nation brand’s aspects (international touch points) under a factual perspective that would allow delineation of the construct of nation brand equity and examination of its relationship with a nation’s competitiveness in the global environment. In parallel, the potential role of each country’s specific resources was taken into account. The main research question of this dissertation was whether there is a link between Nation Brand Equity and Nation Competitiveness. In order for this question to be answered, several sub-questions were explored not only for the total database (80 countries over a 4-year period) but also for various groupings of countries according to their stage of economic development (using the World Economic Forum classification as a basis) and on a per year basis.The findings that were revealed in the end seem to shed more light on the role of nation branding in the competitive international environment, contribute to the understanding of respective concepts and the relationships among them, and unveil fields for further research.Τεκμήριο Organizational virtuousness: examining its antecedents and its consequences through the lens of social exchange theory(2016-06-30) Tsachouridi, Irene; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Apospori, Eleni; Galanaki, Eleanna; Kokkinaki, Flora; Kyriakidou, Olivia; Panagiotopoulou, Leda; Papalexandri, Nancy; Nikandrou, IreneThis dissertation contributes to the investigation of Organizational Virtuousness, which is a concept of Positive Organizational Scholarship. More specifically, it examines a) the antecedents of organizational virtuousness’ perceptions, b) the effects of organizational virtuousness’ perceptions on employee outcomes, c) the explanatory factors of these effects, as well as d) the interplay between organizational virtuousness’ perceptions and employee exchange-based processes. To explore these issues this dissertation employed a preliminary qualitative study, as well as two field studies in which 250 and 354 employees took part. First of all, this dissertation introduces readers into its main concepts and research objectives. It also provides an analytical theoretical framework regarding the concepts of virtue and organizational virtuousness. Then, it analytically presents the rationale and premises of Social Exchange Theory, which is the theoretical framework employed. After analytically presenting its theoretical framework and integrating Social Exchange Theory into organizational virtuousness’ perceptions, this dissertation presents the qualitative study conducted and its main findings. Then, it analytically presents the Hypotheses of the first field study, while it also analytically presents the results of Hypotheses testing. The results of the first field study are summarized. Similarly to the first field study, this dissertation analytically presents the second field study and its findings.Last, this dissertation discusses its general findings and analytically explains its contribution to the field. Moreover, it discusses the limitations of its findings and makes suggestions for future research. It also discusses its practical implications and presents its conclusions.Τεκμήριο Crafting the extra innovation: from job crafting to innovative behavior(2017) Paraskevopoulou, Louiza; Παρασκευοπούλου, Λουίζα; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Nikandrou, Irene; Panagiotopoulou, Leda; Chytiris, Leonidas; Galanaki, Eleanna; Kyriakidou, Olivia; Kontos, Pavlos; Apospori, EleniThe dissertation focused on active employees and answered the question: ‘How do some employees go the extra mile and achieve self initiated, extra role, highly innovative outcomes in a non-supportive environment while others do not?”. Observing highly active Greek public employees introducing innovative changes within their job against environmental barriers was the trigger to formulate the research question. Job crafting theory along with individual innovative behavior was the theoretical basis of the research. As both theories could not explain the observed self initiated, innovative, extra role behavior in non supportive environments, the philosophical insights of Hannah Arendt filled that gap by presenting action as the actualization of human potential that may reach to the ‘unexpected’. A qualitative study explained that phenomenon (namely extra innovative behavior), while a quantitative study provided empirical support. A new scale of the job crafting behavior and the extra innovative behavior were also developed since the ones presented in the literature could not capture the highly innovative employees.Τεκμήριο Διερεύνηση των σχέσεων που αναπτύσσονται μεταξύ των χαρακτηριστικών του επιχειρηματία και του προσανατολισμού στην επιχειρηματικότητα και το μάρκετινγκ της μικρομεσαίας επιχείρησης(2019-04-15) Κοττίκα, Ευθυμία; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Δημητριάδης, Σέργιος; Γούναρης, Σπυρίδων; Ήντουνας, Κωνσταντίνος; Βακόλα, Μαρία; Γαλανάκη, Ελεάννα; Τσόγκας, Μάρκος; Σταθακόπουλος, ΒλάσιοςΗ παρούσα ερευνητική προσπάθεια επικεντρώνεται στο χώρο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (Μ.Μ.Ε.). Στόχος της έρευνας είναι η διερεύνηση των σχέσεων που αναπτύσσονται μεταξύ των χαρακτηριστικών της προσωπικότητας και των ικανοτήτων των μικρομεσαίων επιχειρηματιών, του προσανατολισμού στην αγορά και του προσανατολισμού στην επιχειρηματικότητα της μικρομεσαίας επιχείρησης και της απόδοσής της. Επιπρόσθετα, πραγματοποιήθηκε και δειγματοληψία δεύτερου σταδίου με στόχο τη διερεύνηση των λόγων και των τρόπων επιβίωσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην αρχική έρευνα. Η ερευνητική προσέγγιση που ακολουθήθηκε είναι η ποσοτική έρευνα με δομημένο ερωτηματολόγιο. Πραγματοποιήθηκε δειγματοληψία και συλλογή των δεδομένων συνολικά από 250 επιχειρηματίες που ασκούσαν διοικητικά καθήκοντα στις μικρομεσαίες εταιρίες τους. Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι συγκεκριμένα χαρακτηριστικά των μικρομεσαίων επιχειρηματιών (ανάγκη για επιτεύγματα, αισιοδοξία, σημείο ελέγχου και διαπραγματευτικές ικανότητες) έχουν άμεση και θετική επίδραση στον προσανατολισμό στην αγορά της μικρομεσαίας επιχείρησης, ότι συγκεκριμένα χαρακτηριστικά των επιχειρηματιών (αισιοδοξία, ανάληψη ρίσκου και διαπραγματευτικές ικανότητες) έχουν άμεση και θετική επίδραση στον προσανατολισμό στην επιχειρηματικότητα της μικρομεσαίας επιχείρησης, ότι ο προσανατολισμός στην επιχειρηματικότητα επιδρά θετικά στον προσανατολισμό στην αγορά και επίσης διαπιστώθηκε ότι τόσο ο προσανατολισμός στην επιχειρηματικότητα όσο και ο προσανατολισμός στην αγορά επιδρούν θετικά στην απόδοση της μικρομεσαίας επιχείρησης. Τέλος, το δεύτερο σκέλος της έρευνας ανέδειξε τους κύριους λόγους και τρόπους που οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες θεωρούν ότι διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην επιβίωση της επιχείρησής τους μέσα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης. Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η εισαγωγή, έπειτα ακολουθεί η βιβλιογραφική επισκόπηση και διατύπωση των ερευνητικών υποθέσεων. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η μεθοδολογία της παρούσας διδακτορικής διατριβής. Στο τέταρτο κεφάλαιο περιλαμβάνεται η ανάλυση των δεδομένων και πραγματοποιείται ο έλεγχος των υποθέσεων. Τέλος, στο πέμπτο κεφάλαιο παρατίθενται τα συμπεράσματα της έρευνας, παρουσιάζονται οι επιπτώσεις για την έρευνα και τους επιχειρηματίες, οι περιορισμοί της έρευνας καθώς και οι προτάσεις για μελλοντικές ερευνητικές προσπάθειες.Τεκμήριο Consumer behavior and counterfeit luxury brands: an evolutionary psychology approach(2019-09-18) Κοντοπούλου, Βασιλική; Kontopoulou, Vasiliki; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Κοκκινάκη, Φλώρα; Ήντουνας, Κωνσταντίνος; Αργουσλίδης, Παρασκευάς; Σκαρμέας, Διονύσιος; Καραντινού, Καλυψώ; Θεοδωρίδης, Προκόπιος; Μπάλτας, ΓεώργιοςΗ άνοδος των απομιμήσεων πολυτελών προϊόντων αποτελεί ζήτημα μεγάλης οικονομικής και κοινωνικής σημασίας και έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τόσο των ερευνητών όσο και των επαγγελματιών και των φορέων της πολιτικής. Σκοπός αυτής της διατριβής είναι να ερμηνεύσει τις προτιμήσεις των καταναλωτών για ψεύτικα αντικείμενα πολυτελείας αλλά και πώς οι άλλοι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τους καταναλωτές απομιμήσεων προϊόντων πολυτελείας μέσα από μια εξελικτική προσέγγιση. Με βάση την εξελικτική ψυχολογία, το πρώτο πείραμα δείχνει ότι η πρόκληση κινήτρων ανταγωνισμού για στάτους με ανταγωνιστές του ίδιου φύλου οδηγεί τους καταναλωτές να επιλέγουν εν γνώσει τους απομιμήσεις πολυτελών προϊόντων αντί για προϊόντα ίσης χρηματικής αξίας αλλά χαμηλού στάτους. Τα ευρήματα της πρώτης μελέτης μας δείχνουν ότι τα προϊόντα που αποτελούν απομιμήσεις πολυτελών προϊόντων ενδέχεται να λειτουργήσουν ως παραπλανητικά σήματα στάτους και να αντιπροσωπεύουν μια προσαρμοστική επικοινωνιακή στρατηγική που αποσκοπεί στην επίτευξη υψηλού στάτους μεταξύ των ανθρώπινων ιεραρχιών του ίδιου φύλου. Επιπλέον, το δεύτερο πείραμα δείχνει ότι δεν υπάρχει διαφορά στην αντίληψη του στάτους μεταξύ των καταναλωτών που έχουν στην κατοχή τους απομιμήσεις πολυτελών προϊόντων και εκείνων που κατέχουν προϊόντα χαμηλού στάτους. Διαπιστώνουμε επίσης ότι οι άνθρωποι έχουν ισχυρότερο κίνητρο να συνδέονται φιλικά με καταναλωτές που κατέχουν προϊόντα χαμηλού στάτους και ότι η συνειδητή επιλογή των αντρών για απομιμήσεις πολυτελών προϊόντων επηρεάζει αρνητικά την ελκυστικότητα τους ως ρομαντικοί σύντροφοι στις γυναίκες. Τα ευρήματα του τρίτου πειράματος υποδεικνύουν ότι η κατανάλωση απομιμήσεων πολυτελών προϊόντων εξυπηρετεί μια διαφορετική λειτουργία μεταξύ ανδρών και γυναικών σε ένα περιβάλλον ζευγαρώματος. Συγκεκριμένα, οι απομιμήσεις πολυτελών προϊόντων ενδέχεται να δρουν για τους άνδρες καταναλωτές ως παραπλανητικά σήματα της υποκείμενης αξίας τους ως ρομαντικοί σύντροφοι που στοχεύουν στην επίδειξη του πλούτου τους σε πιθανούς ρομαντικούς συντρόφους. Αντίθετα, η επίδειξη απομιμήσεων πολυτελών προϊόντων από τις γυναίκες λειτουργεί σαν σύστημα σηματοδότησης που απευθύνεται σε άλλες γυναίκες αντιπάλους και σηματοδοτεί την ικανότητά τους να ανταγωνίζονται με αυτές. Από όσο γνωρίζουμε, αυτή είναι η πρώτη εμπειρική μελέτη που ασχολείται με την κατανάλωση απομιμήσεων αντικειμένων πολυτελείας ως μια κοινή παραπλανητική στρατηγική μέσα σε ένα εξελικτικό πλαίσιο.Τεκμήριο High performance work systems for an ageing workforce(2020) Πάχος, Νικόλαος; Pahos, Nikolaos; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Βάκολα, Μαρία; Νικάνδρου, Ειρήνη; Νικολάου, Ιωάννης; Παπαλεξανδρής, Αλέξανδρος; Παναγιωτοπούλου, Λήδα; Χυτήρης, Λεωνίδας; Γαλανάκη, ΕλεάνναΗ παρούσα διατριβή εξετάζει τη σχέση ανάμεσα στα Εργασιακά Συστήματα Υψηλής Απόδοσης (HPWS) και την απόδοση σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, καθώς και την εφαρμογή πρακτικών βασισμένων στην ηλικία στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα HPWS συνδέονται με την απόδοση μέσω της συναισθηματικής αφοσίωσης και του ανθρώπινου κεφαλαίου. Επιπλέον, οι ηλικιωμένοι εργαζόμενοι αποδίδουν καλύτερα από τους νεότερους σε συγκεκριμένους ρόλους της απόδοσης και η ηλικία ρυθμίζει αρνητικά τη σχέση ανάμεσα στα HPWS και συγκεκριμένους ρόλους της απόδοσης. Επιπλέον, σε επίπεδο ομίλου, οι ηλικιακά διαφορετικές ομάδες παρουσιάζουν καλύτερες επιδόσεις από τις ομογενείς ομάδες. Τέλος, υπάρχει έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με την εφαρμογή των πρακτικών που βασίζονται στην ηλικία, στην Ελλάδα.Τεκμήριο Attribute level variety-seeking behavior(2020-06-02) Λουκοπούλου, Αποστολία; Loukopoulou, Apostolia; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Κοκκινάκη, Φλώρα; Ήντουνας, Κωνσταντίνος; Σταθακόπουλος, Βλάσιος; Αργουσλίδης, Παρασκευάς; Ανδρονικίδης, Ανδρέας; Θεοδωρίδης, Προκόπης; Μπάλτας, ΓεώργιοςΟ σκοπός της παρούσας διατριβής είναι διπλός: πρώτον, να διερευνηθεί η συμπεριφορά αναζήτησης ποικιλίας για ηδονικά και χρηστικά προϊόντα και να προσδιορισθούν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που οδηγούν στην εκδήλωση της συμπεριφοράς αυτής σε διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων. Δεύτερον, να εξετασθεί αν η αναζήτηση ποικιλίας είναι συμπεριφορική συνέπεια της υπερφόρτωσης επιλογών και να διερευνηθεί η τάση αναζήτησης ποικιλίας σε περιπτώσεις επιλογής από εξαιρετικά μεγάλες συλλογές προϊόντων. Για τους σκοπούς της διατριβής, πραγματοποιήθηκαν πέντε ανεξάρτητες, αλλά σχετιζόμενες πειραματικές μελέτες. Τα αποτελέσματα του πρώτου πειράματος δείχνουν ότι ο τύπος του προϊόντος (ηδονικός ή χρηστικός) και ο τύπος του χαρακτηριστικού (αισθητηριακός ή λειτουργικός) αλληλεπιδρούν στην συμπεριφορά αναζήτησης ποικιλίας: στα ηδονικά προϊόντα, οι καταναλωτές αναζητούν μεγαλύτερη ποικιλία σε αισθητηριακά χαρακτηριστικά, ενώ στα χρηστικά προϊόντα οι καταναλωτές αναζητούν μεγαλύτερη ποικιλία σε λειτουργικά χαρακτηριστικά. Το δεύτερο πείραμα επιβεβαιώνει έναν μηχανισμό κορεσμού πίσω από την αλληλεπίδραση του τύπου προϊόντος και του τύπου χαρακτηριστικού στην αναζήτηση ποικιλίας, όπου διαφορετικά επίπεδα κορεσμού σχετίζονται με συγκεκριμένους τύπους χαρακτηριστικών σε κάθε κατηγορία προϊόντος. Τα αποτελέσματα του τρίτου πειράματος δείχνουν ότι σε μια προϊοντική κατηγορία που δεν γίνεται αντιληπτή αμιγώς ως ηδονική ή λειτουργική, ο τύπος του χαρακτηριστικού δεν έχει στατιστικά σημαντική επίδραση στην αναζήτηση ποικιλίας. Όσον αφορά την αναζήτηση ποικιλίας στην περίπτωση επιλογής από εξαιρετικά μεγάλες συλλογές προϊόντων, τα αποτελέσματα του τέταρτου πειράματος δείχνουν ότι για τους καταναλωτές που αντιμετωπίζουν υπερφόρτωση επιλογών, η συμπεριφορά αναζήτησης ποικιλίας λειτουργεί ως ένας γνωστικός μηχανισμός προκειμένου να αποφύγουν να κάνουν δύσκολες συγκρίσεις. Τέλος, τα αποτελέσματα του πέμπτου πειράματος δείχνουν ότι οι μεγάλες συλλογές προϊόντων τείνουν να οδηγούν σε μεγαλύτερο κορεσμό καθώς οι καταναλωτές εστιάζουν λιγότερο στις πτυχές (χαρακτηριστικά) που διαφοροποιούν τα επεισόδια κατανάλωσης και αντιλαμβάνονται τη διαδικασία ως πιο επαναλαμβανόμενη. Ωστόσο, καταναλωτές που δεν έχουν οικειότητα με την προϊοντική κατηγορία τείνουν να αναζητούν τον ίδιο βαθμό ποικιλίας είτε επιλέγουν από μεγάλη είτε από μικρή συλλογή προϊόντων.Τεκμήριο Η επίδραση της μεταφοράς της μάθησης στην εργασιακή συμπεριφορά με τη χρήση των τεστ αξιολόγησης υποθετικών καταστάσεων(2021-05-26) Καρλή, Μαρίνα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Νικάνδρου, Ειρήνη; Ιορδάνογλου, Δήμητρα; Παπαλεξανδρής, Αλέξανδρος; Νικολάου, Ιωάννης; Γαλανάκη, Ελεάννα; Παναγιωτοπούλου, Λήδα; Βακόλα, ΜαρίαΗ μεταφορά της μάθησης συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα κριτήρια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, σε οργανωσιακό πλαίσιο, διότι αντικατοπτρίζει το βαθμό επίδρασής τους στην αλλαγή της εργασιακής συμπεριφοράς των εκπαιδευομένων. Η μεταφορά της μάθησης δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί. Ο σκοπός της διατριβής είναι η καλύτερη κατανόηση αυτής της έννοιας και των παραγόντων που την επηρεάζουν, με στόχο να συμβάλει στη βελτίωση αυτής της μεταφοράς. Σε δύο μακροχρόνιες έρευνες, μελετήθηκε το κατά πόσο λαμβάνει χώρα η μεταφορά της μάθησης και ο ρόλος μιας σειράς ατομικών διαφορών και χαρακτηριστικών του εργασιακού περιβάλλοντος σε αυτή τη μεταφορά. Για την εκτίμηση του βαθμού πραγματοποίησής της, χρησιμοποιήθηκαν τα Τεστ Αξιολόγησης Υποθετικών Καταστάσεων (ΤΑΥΚ) αποτελώντας τον λειτουργικό ορισμό της. Στην πρώτη έρευνα, η μεταφορά της μάθησης μελετήθηκε σε ένα πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος ανάπτυξης διαπροσωπικών ικανοτήτων 209 στελεχών αλυσίδας λιανεμπορίου. Στην δεύτερη έρευνα, η μεταφορά της μάθησης μελετήθηκε σε ένα πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων ανάπτυξης μη-τεχνικών ικανοτήτων και το δείγμα αποτελούνταν από 126 μεταπτυχιακούς φοιτητές και από 16 άτομα μιας ομάδας ελέγχου. Μέσω της διεξαγωγής πολυμεταβλητής ανάλυσης δομικών εξισώσεων (SEM), αναφορικά με την πρώτη έρευνα βρέθηκε ότι οι εκπαιδευόμενοι βελτίωσαν τις ικανότητες «συντονισμός έργου» και «προσαρμοστικότητα», και ότι η ευσυνειδησία, η δεκτικότητα στην εμπειρία, και η προσήνεια λειτουργούν ως ρυθμιστικοί παράγοντες. Αναφορικά με την δεύτερη έρευνα βρέθηκε ότι οι εκπαιδευόμενοι δεν βελτίωσαν τις ικανότητες «λήψη αποφάσεων», «προσαρμοστικότητα», «ευελιξία», και «ανθεκτικότητα». Συγκριτικά, τα άτομα της ομάδας ελέγχου ομοίως δεν βελτίωσαν διαχρονικά τις συγκεκριμένες ικανότητες. Επίσης βρέθηκε ότι η εμπλοκή με την εργασία, η μεταβλητή της διερεύνησης και σχεδιασμού καριέρας, η προδραστική προσωπικότητα, η εστίαση αποφυγής και η εστίαση προαγωγής, καθώς και η υποστήριξη από τον οργανισμό λειτουργούν ως ρυθμιστικοί παράγοντες. Τέλος, από την άποψη της πρακτικής συμβολής της διατριβής, προτείνεται ένα εύκολα χορηγούμενο εργαλείο μέτρησης της μεταφοράς της μάθησης και ενισχύεται η δυνατότητα αιτιολόγησης του βαθμού επιτυχίας της εκάστοτε εκπαίδευσης.