Μεταπτυχιακές Εργασίες
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://pyxida.aueb.gr/handle/123456789/42
Περιήγηση
Πλοήγηση Μεταπτυχιακές Εργασίες ανά Επιβλέπων "Painesis, Grigorios"
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω
Τώρα δείχνει 1 - 20 από 22
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Consumers' perception on service rebranding: the case of Aegean Airlines(03/04/2021) Pitta, Viktoria; Πήττα, Βικτώρια; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Karantinou, Kalipso; Drossos, Dimitrios; Painesis, GrigoriosThe recent trends in the airline industry in conjunction with the new consumers profile who is younger, more educated, aware and demand high-quality service inspired me to study the rebranding of the service industry by focusing on the recent rebranding event of Aegean airlines, the Greek airline company with the 20 years presence in the market. The analysis was structured around branding concepts like brand awareness, brand image and brand identity and how the brand elements contribute to rebranding. The writing journey is starting with an analysis of the rebranding notion, its definition, the types, and drivers of rebranding and of course the rebranding process. Emphasis was given on the brand’s visual elements that are redesigned or transformed on a rebranding. Attention was given to logo redesign because it is the most distinct element of a brand and affects consumers’ perception of brand image and brand equity. Τhe central axis of the analysis was consumer’s perception towards all those above-mentioned concepts. A qualitative analysis, using IBM SPSS Statistics program, followed to measure consumers’ evaluation on Aegean logo redesign and the new brand identity. The goal was to give insights into Greek consumers’ profiles and draw personas.Τεκμήριο Demystifying the factors influencing generic drug consumption(07/04/2022) Tsachakis, Konstantinos; Τσαχάκης, Κωνσταντίνος; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Drosos, Dimitrios; Indounas, Konstantinos; Painesis, GrigoriosGeneric drugs contain the same active ingredient as brand-name drugs and are allowed on the market after the original patent of the drug expires. The price of these drugs is much lower than the price of the brand-name drugs and their use is promoted by the governments of almost all states in order to reduce the cost of health systems. It is common to find both health professionals and consumers skeptical of the safety and quality of generic drugs. By analyzing the data received through a questionnaire, and from a marketing perspective, an attempt was made to find out the factors that influence the consumption of generic drugs the most.Τεκμήριο Determining the antecedents and outcomes of Bandwagon, Snob and Veblen effects in fashion luxury brands consumption choice(07/12/2022) Vinieratou, Maria; Βινιεράτου, Μαρία; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Painesis, GrigoriosIn an era that fashion Luxury consumption has taken major increase, it is very important tounderstand and analyze the people that actually consume fashion luxury products, what aretheir characteristics and what benefits they gain from this consumption. In this researchthrough multiple analyses, it is attempted through several combination to be determined ifnarcissism, high self-esteem and perceived social status can be linked through the Snob,Veblen and Bandwagon effect, to happiness, success and/or centrality.Τεκμήριο Factors influencing consumers purchasing patterns between generic and brand name over-the-counter drugs in Greece(16-01-2024) Δήμα-Ευθυμίου, Αικατερίνη; Dima-Efthymiou, Aikaterini; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Skarmeas, Dionysios; Argouslidis, Paraskevas; Painesis, GrigoriosΗ διπλωματική εξερευνά τους παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή των ελληνικών καταναλωτών μεταξύ γενόσημων και επωνύμων φαρμάκων χωρίς συνταγή. Αντιμετωπίζοντας ένα κενό έρευνας, επικεντρώνεται στο διαμεσολαβητικό ρόλο της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις αγορές φαρμάκων χωρίς συνταγή. Με έρευνα 212 ατόμων, η μελέτη ενσωματώνει παράγοντες όπως η εμπιστοσύνη των καταναλωτών, η αναγνώριση της μάρκας, η διαφήμιση, η επίδραση των ομάδων αναφοράς και η πρόθεση αγοράς. Τα περιγραφικά στατιστικά αποκαλύπτουν ευρεία αγορά φαρμάκων χωρίς συνταγή (94,34%) στην ελληνική αγορά.Βασικά ευρήματα δείχνουν ευνοϊκές αντιλήψεις των καταναλωτών προς παράγοντες όπως η μάρκα, η ευαισθησία στην τιμολόγηση, η εμπιστοσύνη στα γενόσημα προϊόντα, ο σκεπτικισμός και η πρόθεση αγοράς. Η μελέτη εντοπίζει μέτρια ευαισθησία στην τιμή και εμπιστοσύνη στα γενόσημα προϊόντα, μετριασμένη από μια βαθμόν της διακύμανσης και έναν σημαντικό βαθμό σκεπτικισμού ανάμεσα στους καταναλωτές.Οι υποθέσεις ελέγχουν το διαμεσολαβητικό ρόλο της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στην επίδραση των ομάδων αναφοράς, την αναγνώριση της μάρκας και τη διαφήμιση σχετικά με την πρόθεση αγοράς. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν θετικό διαμεσολαβητικό ρόλο μεταξύ των ομάδων αναφοράς και της πρόθεσης αγοράς, ενώ η διαφήμιση και η πρόθεση αγοράς δεν έχουν τέτοιο διαμεσολαβητικό ρόλο. Η εμπιστοσύνη διαμεσολαβεί θετικά την επίδραση της αναγνώρισης της μάρκας στην πρόθεση αγοράς, υποδεικνύοντας ένα πολύπλοκο αμοιβαίο χτύπημα μεταξύ αναγνώρισης μάρκας, εμπιστοσύνης και πρόθεσης αγοράς.Οι εισηγήσεις της μελέτης έχουν σημαντική αξία για την κατανόηση των προτιμήσεων των ελληνικών καταναλωτών όσον αφορά τα φάρμακα χωρίς συνταγή. Αυτή η έρευνα θεμελιώνει μελλοντικές μελέτες και βοηθά στην ανάπτυξη μάρκετινγκ στρατηγικών στον φαρμακευτικό τομέα. Και οι φαρμακευτικές εταιρείες και οι μάρκετερ στην ελληνική αγορά φαρμάκων χωρίς συνταγή θα βρουν σημαντικές διαχειριστικές συνέπειες σε αυτήν τη διατριβή. Η σημαντική αγορά φαρμάκων χωρίς συνταγή υπογραμμίζει τη σημασία του στρατηγικού μάρκετινγκ και της θέσης του brand. Είναι ουσιώδες για τις εταιρείες να δίνουν προτεραιότητα στην εγκαθίδρυση και συντήρηση της εμπιστοσύνης του καταναλωτή, καθώς αυτή παίζει ζωτικό ρόλο στο να διαμεσολαβεί τη σχέση μεταξύ της επίδρασης των ομάδων αναφοράς και της πρόθεσης αγοράς.Επιπλέον, η έρευνα αναδεικνύει την πολύπλοκη επίδραση της αναγνώρισης της μάρκας, υποδεικνύοντας ότι μια απλοϊκή προσέγγιση στο μάρκετινγκ δεν είναι επαρκής. Οι μάρκετερ θα πρέπει, αντ' αυτού, να λαμβάνουν υπόψη το πολύπλοκο παιχνίδι μεταξύ αναγνώρισης μάρκας, εμπιστοσύνης και πρόθεσης αγοράς, αναπτύσσοντας στρατηγικές που αντιμετωπίζουν αυτούς τους παράγοντες ταυτόχρονα. Επιπλέον, ο μέτριος βαθμός εμπιστοσύνης στα γενόσημα προϊόντα παρουσιάζει μια ευκαιρία για τις φαρμακευτικές εταιρείες να ενισχύσουν τις γενόσημες γραμμές τους, επικεντρώνοντας στη διαφάνεια και την ποιότητα, προσελκύοντας έτσι ένα εύρος καταναλωτών.Τεκμήριο The impact and relative importance of website usability, aesthetics and security attributes on Greek customers' satisfaction, trust and loyalty(03/08/2022) Kardoula, Vasiliki; Καρδούλα, Βασιλική; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Drosos, Dimitrios; Painesis, GrigoriosThis research aims to examine the impact and relative importance of website usability, aesthetics and security attributes on user’s satisfaction, trust and loyalty, in the Greek context. The philosophy that was followed in the current thesis is positivism and the study followed a deductive approach. For the purpose of this study, primary quantitative data were collected through an online survey. This was achieved by asking the most relevant respondents their opinion upon the experience of their last online purchase. As far as the survey is concerned, a questionnaire was designed and distributed to Internet users in Greece, on Facebook and LinkedIn platform, during the period of early to late November 2021. All the items used to measure the constructs of the research model were taken or adapted from the relevant literature. Non-probability sampling was used and specifically, convenience and snowball sampling. The online survey resulted in 302 usable responses. The methods of data analysis that were used to test the research hypotheses include correlation analysis, one-way anova and regression analysis. The paper is organized as follows: It begins with an overview of the relevant literature and the presentation of the conceptual model. Next is the description of the methodology employed, followed by the data analysis and results. Finally, the study ends with a conclusion and a discussion of limitations, theoretical and practical implications and recommendations for future research.Τεκμήριο Impact of managers' emotional intelligence on marketing team creativity, employees’ performance and retention: an employee perspective in the Greek digital marketing sector(07/04/2022) Nasho, Inva; Νάσο, Ίνβα; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Kokkinaki, Flora; Salavou, Helen; Painesis, GrigoriosIt is increasingly acknowledged that emotional intelligence (EI) is a critical component of organizations and that managers with emotional competencies have a significant impact on employees’ work outcomes. Although decades of research in a wide range of traditional settings have examined EI in several roles, its application to new organizational contexts and evolving job profiles remains limited. The present research contributes to theory by applying the concept of EI in digitalized modern contexts and studies the relationship between six dimensions of managers’ EI on the one hand and work outcomes such as creativity, performance and retention on the other, with a focus on the Greek digital marketing sector. A sample of 200 employees reported their manager’s EI, the creativity of their teams and their own, their internal service performance, and lastly their retention intention, through an online survey questionnaire. The descriptive and inferential statistics results suggest that the overall managers’ EI, as well as the six sub dimensions of it singly, stimulate personal and team creativity and have positive effects on employee performance, but negative effects on employees’ retention. Furthermore, the mediation analysis results indicate that team creativity plays a significant mediating role in the relationship between managers’ EI and employee performance, whereas employees’ performance controversially has no mediation effect on the relationship between managers’ EI and employees’ retention intention. Consequently, the findings underscore the overall significance of EI, as well as the critical role of managers’ emotional competencies, which prove to be crucial for employees’ creativity and performance, even in today's increasingly digitalized workplace settings, in contrast to what modern businesses believe and practice when they emphasize primarily cognitive and digital abilities; however, it is also suggested that organizations should consider prospects alongside managers’ EI, in order to preserve employees' commitment to the firm and decrease their likelihood of leaving.Τεκμήριο The influence of online impulse buying behavior of fashion apparel on post-purchase regret and product return intention in the light of hedonic consumption tendency and post-purchase cognitive dissonance theory(03/09/2022) Gerou, Ioannis; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Indounas, Konstantinos; Drosos, Dimitrios; Painesis, GrigoriosImpulse buying behavior consists of a multifaceted phenomenon with extensions in the post-purchase stage of online shopping: post-purchase regret and product return intention. Also, it is well-established that hedonic consumption tendency, an affect-state-oriented shopping experience, precedes buying impulsiveness and that post-purchase cognitive dissonance takes part in the post-purchase stage. In this context, cognitive dissonance is defined as the psychologically uncomfortable state succeeding consumer decision-making about choosing among a set of alternatives, each of which has some desirable attributes. The mentioned concepts have been researched as standalone studies or even combined, but no study has formulated a context that breaks down the influence of impulse buying on the post-purchase stage resulting in product return intention. This study aims to determine how those constructs are applied in the fashion apparel context and how they affect the Greek market; thence, this research aims to suggest an underlying mechanism to tackle the problematic behaviors of post-purchase cognitive dissonance, post-purchase regret, and product return intention. An online survey questionnaire was utilized with 310 Greek online consumers of fashion apparel. Correlation analysis investigated the research hypotheses extracted by the conceptual framework. Regression analysis provided a more thorough conceptual model analysis, whereas mediation analysis examined the intercessions of specific constructs.The results indicated the correlation between hedonic consumption tendency and impulse buying behavior, but the explanatory analysis power was deficient. Also, impulse buying was interrelated with post-purchase cognitive dissonance after the completion of online purchases; however, the analysis suggested that it does not participate in the process of product return intention unless mediated by post-purchase regret. The analysis showed that buying impulsiveness plays a vital role in mediating product returns and that post-purchase regret or buyer’s remorse significantly affects product return intention. In conclusion, apparel website managers should focus on advertising design to prevent impulse buying, pre-purchase communication and feedback mechanisms to prevent buyer’s remorse, and product recommendation systems alongside more flexible return policies to prevent post-purchase regret, resulting in product return behavior.Τεκμήριο Investigating the antecedents and consumer outcomes of offensive advertising(01-10-2024) Τσουκαλάς, Νικόλαος; Tsoukalas, Nikolaos; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Skarmeas, Dionysios; Drosos, Dimitrios; Painesis, GrigoriosΗ παρούσα διατριβή εξετάζει την επίδραση της προσβλητικής διαφήμισης στη συμπεριφορά των καταναλωτών, εστιάζοντας στους ρυθμιστικούς ρόλους της Ανάγκης για Γνωστική Εμπλοκή (NFC) και των γενεών. Καθώς οι διαφημιστές χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο προκλητικό περιεχόμενο για να τραβήξουν την προσοχή, η κατανόηση της επίδρασής του σε διαφορετικά καταναλωτικά τμήματα γίνεται απαραίτητη. Η μελέτη χρησιμοποιεί ένα 2x4x2 πειραματικό σχέδιο μεταξύ ομάδων, εξετάζοντας τον τύπο διαφήμισης (βίαιος έναντι μη-βίαιου), τις γενιές (Baby Boomers, Generation X, Millennials, Generation Z) και την NFC (υψηλή έναντι χαμηλής). Το φύλο και η NFC αξιολογήθηκαν επίσης ως ρυθμιστές στις καταναλωτικές αντιδράσεις, όπως οι στάσεις προς τις διαφημίσεις, τις μάρκες και τις προθέσεις αγοράς. Τα βασικά ευρήματα δείχνουν ότι οι βίαιες διαφημίσεις προκαλούν γενικά πιο αρνητικές αντιδράσεις σε σύγκριση με τις μη-βίαιες. Οι νεότερες γενιές έδειξαν μεγαλύτερη ανοχή στο βίαιο περιεχόμενο, ενώ οι παλαιότερες αντιδρούν πιο αρνητικά. Επίσης, η NFC έπαιξε σημαντικό ρόλο, καθώς τα άτομα με υψηλή NFC αξιολόγησαν πιο κριτικά τις διαφημίσεις και τις μάρκες, ανεξαρτήτως γενιάς. Τα ευρήματα αυτά συμβάλλουν στη θεωρία της διαφήμισης, αναδεικνύοντας πώς η γνωστική επεξεργασία και η ταυτότητα της γενιάς επηρεάζουν τις αντιδράσεις στην προσβλητική διαφήμιση. Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι οι διαφημιστές πρέπει να προσαρμόζουν τις καμπάνιες τους λαμβάνοντας υπόψη τα γνωστικά στυλ και τα γενεαλογικά προφίλ του κοινού τους, ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιούν αμφιλεγόμενα θέματα. Περιορισμοί της μελέτης περιλαμβάνουν πιθανές προκαταλήψεις στην αυτοαναφορά και το συγκεκριμένο πολιτισμικό πλαίσιο, που περιορίζει τη γενίκευση των αποτελεσμάτων. Μελλοντικές έρευνες θα πρέπει να διερευνήσουν αυτές τις δυναμικές σε διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια και να εξετάσουν άλλες μορφές προσβλητικής διαφήμισης. Συμπερασματικά, η μελέτη αυτή παρέχει πληροφορίες για το πώς οι γνωστικές και γενεαλογικές διαφορές επηρεάζουν τις αντιδράσεις των καταναλωτών, προσφέροντας πολύτιμες επιπτώσεις για τον σχεδιασμό πιο αποτελεσματικών και ηθικά σωστών διαφημιστικών καμπανιών.Τεκμήριο Investigating the impact of customer attributes and the mediating role of perceived value on purchase intenion in the fast fashion industry(08-03-2024) Χριστοδούλου, Αικατερίνη; Christodoulou, Aikaterini; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Kokkinaki, Flora; Skarmeas, Dionysios; Painesis, GrigoriosΗ βιομηχανία της γρήγορης μόδας έχει επηρεάσει σημαντικά τη συμπεριφορά του καταναλωτή και ανταγωνίζεται δυναμικά τα πολυτελή brands, καθώς προσαρμόζεται άμεσα στις απαιτήσεις της αγοράς. Ανακαλύπτοντας ένα διοικητικό και θεωρητικό κενό στην κατανόηση της συμπεριφοράς του καταναλωτή σε μικρές αγορές όπως η Ελλάδα, αυτή η έρευνα είχε ως στόχο να εξετάσει πώς οι προσωπικές ιδιότητες των καταναλωτών, ιδιαίτερα οι ψυχογραφικές, επηρεάζουν την "Πρόθεση Αγοράς", με έμφαση στο διαμεσολαβητικό ρόλο της "Αντιληπτής Αξίας" στις αγοραστικές αποφάσεις. Οι ψυχογραφικές περιγραφές των προσωπικοτήτων, των στάσεων και των αξιών των καταναλωτών, επιλέχθηκαν αντί για άλλα κριτήρια ανάλυσης λόγω της δυνατότητάς τους να προσφέρουν βαθιά διερεύνηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Πέντε βασικές ιδιότητες επιλέχθηκαν: "Ανάγκη για Μοναδικότητα", "Αναζήτηση Ποικιλίας", "Ενδιαφέρον για τη Μόδα", "Ευαισθησία στην Τιμή" και "Υλισμός", καθεμία από τις οποίες αναμενόταν να επηρεάσει διαφορετικά την "Αντιληπτή Αξία" και την "Πρόθεση Αγοράς". Χρησιμοποιήθηκε ποσοτική μεθοδολογία, συμπεριλαμβανομένης εθνικής έρευνας που στόχευε σε συμμετέχοντες άνω των 18 ετών που αγοράζουν από καταστήματα γρήγορης μόδας. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι ψυχογραφικές ενισχύουν σημαντικά τη δυνατότητα εξήγησης και πρόβλεψης της "Αντιληπτής Αξίας" και της "Πρόθεσης Αγοράς", επισημαίνοντας τη σημασία τους στο σχεδιασμό στρατηγικών μάρκετινγκ και στη διαδικασία λήψης διοικητικών αποφάσεων. Ο μηχανισμός της διαμεσολάβησης δεν δούλεψε για κάθε μεταβλητή, καταδεικνύοντας την ανάγκη για εξερεύνηση εναλλακτικών διαμεσολαβητών στο μέλλον.Τεκμήριο Investigating the impact of ground, in-flight and after flight services on consumer evaluations about airlines(01-10-2024) Κουφοπούλου, Ευαγγελία-Βαρβάρα; Koufopoulou, Evangelia-Varvara; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Drosos, Dimitrios; Skarmeas, Dionysios; Painesis, GrigoriosΗ παρούσα μεταπτυχιακή εργασία αφορά τις αεροπορικές εταιρείες πλήρους εξυπηρέτησης και τις υπηρεσίες που παρέχουν. Είναι ευρέως γνωστό ότι η βιομηχανία της πολιτικής αεροπορίας είναι ιδιαίτερα ενεργή και στις μέρες μας το αεροπλάνο είναι ένα από τα πιο προσβάσιμα μέσα μεταφοράς. Αυτή η εργασία παρέχει μια εσωτερική άποψη για το τι ικανοποιεί περισσότερο τους επιβάτες. Παρουσιάζει τα βασικά σημεία στα οποία πρέπει να επικεντρωθεί μια αεροπορική εταιρεία, που παρέχει υπηρεσίες πλήρους εξυπηρέτησης, προκειμένου να διατηρήσει και να προσελκύσει νέους και πιστούς πελάτες. Δύο χιλιάδες τέσσερα (204) άτομα συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο, το οποίο είχε τη μορφή αξιολόγησης, ξεκινώντας από το χαμηλότερο επίπεδο ικανοποίησης (1) έως το υψηλότερο (7), αναφορικά με την τελευταία τους εμπειρία πτήσης με πάροχο πλήρους εξυπηρέτησης, ενώ τους ζητήθηκε επίσης να δηλώσουν εάν θα επέλεγαν ξανά την ίδια αεροπορική εταιρεία. Το θεωρητικό πλαίσιο της μελέτης ήταν να βρεθεί ποιες υπηρεσίες επηρέασαν πραγματικά αυτές τις δύο ερωτήσεις. Στο θεωρητικό πλαίσιο συμπεριλήφθηκαν τα δημογραφικά στοιχεία και η συχνότητα των πτήσεων, προκειμένου να διαπιστωθεί αν υπήρχε κάποια σχέση με τη δημιουργία πιστών πελατών. Ο τύπος της έρευνας ήταν επαγωγικός και η τελική μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για την ανάλυση των ευρημάτων ήταν η γραμμική ανάλυση παλινδρόμησης. Τα αποτελέσματα που ξεχώρισαν πραγματικά ήταν η εξυπηρέτηση πελατών, τα θέματα υγιεινής και οι υπηρεσίες παροχής γευμάτων. Λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη όλους αυτούς τους τρεις παράγοντες που αναδείχθηκαν από την ανάλυση, αυτή η μεταπτυχιακή εργασία θα μπορούσε να αποτελέσει ώθηση για την εστίαση στην προσθήκη νέων χαρακτηριστικών με τη βοήθεια της τεχνολογίας, ώστε να βελτιωθούν αυτές οι υπηρεσίες στις μελλοντικές πτήσεις. Η δομή της διπλωματικής εργασίας είναι η εξής: η διατριβή χωρίζεται συνολικά σε 6 κεφάλαια (εισαγωγή, ανασκόπηση βιβλιογραφίας, θεωρητικό πλαίσιο, μεθοδολογία, ανάλυση και αποτελέσματα, συζητήσεις και συμπεράσματα) και στο τέλος διατίθεται το ερωτηματολόγιο μαζί με όλους τους πίνακες που εξήχθησαν από το SPSS κατά την ανάλυση.Τεκμήριο Investigating the impact of incidental eWOM and the moderating role of consumers' personality and product involvement characteristics, on consumers' attitudes and purchase intentions(05/18/2022) Routsi, Eftychia; Ρούτση, Ευτυχία; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Painesis, GrigoriosDrawing on the increasingly important role of eWOM and social network sites on consumers’ behaviour, the present study aims to investigate the impact of incidental exposure to eWOM messages from online friends through Facebook posts. Consumer-to-consumer communication has been enhanced through the Internet with the proliferation of online platforms. Simultaneously, consumers invest a big amount of their free time scrolling through their social media pages mindlessly. According to the results, accidental eWOM encounters can alter the attitude of social network sites’ users in favour of both a low and high involvement product. All in all, the attitude formed about a product prior to eWOM exposure is important and should be taken into consideration by brands. On the other hand, it is not capable to affect their purchase intentions no matter the product category.Moreover, it appears that only specific personality traits interact with incidental eWOM. Τhe present study suggests that managers should spend more time and money on practices that promote incidental eWOM on social networks, independently of the level of involvement characterising their products since the effects are detected across both categories.Finally, a brief description of the profile of Greek social network users is included revealing that the majority belongs in the millennial generation, has been a long-time user and uses it mainly to exchange messages with friends not spending more than one hour daily.Τεκμήριο Investigating the impact of influencer characteristics on consumer evaluations(2022) Angeletou, Panagiota; Αγγελέτου, Παναγιώτα; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Argouslidis, Paraskevas; Kokkinaki, Flora; Painesis, GrigoriosEven though influencer marketing has generated a lot of discussion and there are several studies focusing either on the growth of this strategy, or on the way that works, literature proves that an investigation on the impact of the most important influencer characteristics on consumer evaluations, mainly the post Covid19 period and in the Greek market, is missing. So, purpose of this study, is to construct a well-developed framework of consumer evaluations and then to pinpoint the most influential characteristics of social media influencers that affect these evaluations. Τhe current research examines three dimensions of consumer evaluations, which are brand admiration, Word of Mouth and purchase intention and four attributes of influencers’ profile, which are popularity, attractiveness, similarity and expertise. Through the literature review, this study creates a holistic theoretical framework. Methodologically, the research “onion” concept was followed to construct the methodology required to empirically cover the research questions. The proposed framework was tested by a survey, in the form of a representative questionnaire administrated online through social media. The total number of respondents was 186. The data were statistically analyzed with the SPSS program. Descriptive statistics for the respondents were computed in order to present an overall picture of the sample. Afterwards, reliability analysis, correlation analysis, regression analysis, t-test and ANOVA were conducted in order to test the research hypotheses. Regarding the results, out of the seven hypotheses formed, four were supported. The first one concerns the attribute of similarity, which has been shown to have a positive impact on consumer evaluations. Also all the hypotheses concerning the influential relationship of consumer evaluations were confirmed. Finally, as per the limitations of this research, they concern the relatively small sample, the fact that the research conducted only in Greece, the fact that it could be examined by a qualitative approach in combination with the quantitative and more analyses could be added.Τεκμήριο Investigating the impact of message framing and sustainable practices in the context of "green" restaurants in Greece(25-02-2025) Βαλσαμάκη, Ελευθερία; Valsamaki, Eleftheria; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Baltas, George; Indounas, Konstantinos; Painesis, GrigoriosΗ βιωσιμότητα στον κλάδο της εστίασης αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία, καθώς οι καταναλωτές γίνονται πιο συνειδητοποιημένοι σχετικά με το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Η παρούσα έρευνα εξετάζει πώς η Διατύπωση Μηνύματος και οι Βιώσιμες Πρακτικές επηρεάζουν τη Προθυμία Πληρωμής (WPP) σε «Πράσινα» Εστιατόρια στην Ελλάδα. Διερευνά επίσης τον μεσολαβητικό ρόλο της Αντιλαμβανόμενης Αξίας και του Θερμού Συναισθήματος (Warm Glow), καθώς και τους ρυθμιστικούς ρόλους της Περιβαλλοντικής Ευαισθησίας και της Διατύπωσης Μηνύματος. Διεξήχθη ένα πειραματικό σχέδιο 2 × 2, με χειρισμούς στη διατύπωση μηνύματος (βασισμένη σε χαρακτηριστικά vs. βασισμένη σε οφέλη) και στις βιώσιμες πρακτικές (επικεντρωμένες στο φαγητό vs. επικεντρωμένες στο περιβάλλον). Συμμετείχαν 300 άτομα μέσω δειγματοληψίας ευκολίας και χιονοστιβάδας, ενώ η ανάλυση περιλάμβανε Descriptive Statistics, Three-Way ANOVA και την Moderated Mediation Analysis του Hayes' PROCESS Model. Τα ευρήματα αμφισβητούν προηγούμενες έρευνες στο μάρκετινγκ βιωσιμότητας. Η διατύπωση μηνύματος δεν επηρέασε σημαντικά τη WPP, υποδηλώνοντας ότι οι καταναλωτές έχουν ήδη διαμορφώσει απόψεις για τη βιωσιμότητα. Αντίθετα, η Αντιλαμβανόμενη Αξία ήταν ο ισχυρότερος παράγοντας της WPP, τονίζοντας τη σημασία των απτών οφελών. Το Θερμό Συναίσθημα (Warm Glow) είχε ελάχιστη επίδραση, ενώ η Περιβαλλοντική Ευαισθησία δεν επηρέασε σημαντικά τη WPP, αμφισβητώντας την υπόθεση ότι οι οικολογικά ευαισθητοποιημένοι καταναλωτές πληρώνουν περισσότερο. Η μελέτη καταλήγει ότι η διατύπωση μηνύματος από μόνη της δεν αρκεί για να αυξήσει την προθυμία πληρωμής. Αντίθετα, τα εστιατόρια πρέπει να ενισχύσουν την Αντιλαμβανόμενη Αξία προσφέροντας ποιοτικό, βιώσιμο φαγητό, στοχεύοντας ευρύτερο κοινό και όχι αποκλειστικά τους οικολογικά ευαισθητοποιημένους καταναλωτές.Τεκμήριο Investigating the impact of opinion leaders in online brand communities on impulse buying intention(14-03-2023) Zhang, Zhifan; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Argouslidis, Paraskevas; Baltas, George; Painesis, GrigoriosΑυτή η μελέτη διερεύνησε τις επιδράσεις των χαρακτηριστικών των ηγετών κοινής γνώμης στην πρόθεση αγοράς παρόρμησης των μελών της κοινότητας σε διαδικτυακές κοινότητες επωνυμίας χρησιμοποιώντας τη μέθοδο του ερωτηματολογίου για τη συλλογή πρωτογενών δεδομένων και την ανάλυση του μοντέλου δομικών εξισώσεων. Αυτή η έρευνα επέλεξε την τεχνογνωσία, τη διαδραστικότητα και τη συμμετοχή του προϊόντος ως μελετημένα χαρακτηριστικά των διαμορφωτών κοινής γνώμης και αντιμετώπισε την διαδικτυακή αλληλεπίδραση της κοινότητας ως πολυδιάστατη κατασκευή, οι διαστάσεις της οποίας ανασυστάθηκαν σε αλληλεπίδραση πληροφοριών προϊόντος και διαπροσωπική αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών της κοινότητας και παρακοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ των ηγετών κοινής γνώμης και μέλη της κοινότητας. Αυτή η μελέτη υπέθεσε επίσης τη διαμεσολαβητική επίδραση των τύπων προϊόντων μεταξύ των αλληλεπιδράσεων της διαδικτυακής κοινότητας επωνυμίας και της πρόθεσης παρορμητικής αγοράς των μελών της κοινότητας, εξετάζοντας τις διαφορές μεταξύ προϊόντος εμπειρίας και προϊόντος αναζήτησης στις σχέσεις μεταξύ τριών κατηγοριών αλληλεπιδράσεων της διαδικτυακής κοινότητας επωνυμίας και της πρόθεσης παρορμητικής αγοράς. Χρησιμοποιώντας ένα δείγμα 200 μελών της διαδικτυακής κοινότητας επωνυμίας, τα αποτελέσματα αποκάλυψαν ότι τα χαρακτηριστικά της τεχνογνωσίας, της διαδραστικότητας και της συμμετοχής των διαμορφωτών κοινής γνώμης έχουν θετικό αντίκτυπο στην πρόθεση αγοράς των μελών της διαδικτυακής κοινότητας μέσω της αύξησης των αλληλεπιδράσεων της διαδικτυακής κοινότητας επωνυμίας. Ωστόσο, η έρευνα έδειξε αντιδιαισθητικά αποτελέσματα για τον περιορισμό της επίδρασης του τύπου προϊόντος εντός του εννοιολογικού μοντέλου. Τόσο τα μέλη των διαδικτυακών κοινοτήτων επωνυμίας του προϊόντος εμπειρίας (Παπούτσια) όσο και του προϊόντος αναζήτησης (Τηλέφωνα) είναι πιθανό να αυξήσουν την πρόθεσή τους να αγοράσουν παρορμητικά βάσει αυτού του μηχανισμού, επομένως η μεσολαβητική επίδραση του τύπου προϊόντος δεν είναι σημαντική. Αυτά τα αποτελέσματα κάλυψαν ένα κενό στην υπάρχουσα έρευνα σχετικά με τον μηχανισμό της παρορμητικής αγοράς από τους ηγέτες κοινής γνώμης σε μέλη διαδικτυακών κοινοτήτων επωνυμίας.Τεκμήριο Investigating the impact of self-concept congruence on consumer behavior in the context of luxury fashion industry(04/03/2022) Skaltsa, Angeliki; Σκάλτσα, Αγγελική; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Kokkinaki, Flora; Argouslidis, Paraskevas; Painesis, GrigoriosThe luxury fashion industry has presented humongous growth in recent years thanks to reasons such as the massification and the democratization of luxury goods. Hence, the necessity of understanding how consumers interact with this industry in order to meet their expectations is imperative. Self-concept congruence refers to the matching between the idea that consumers form for themselves and brand personality and presents a notion which seems to be associated with several behavioral constructs such as customer satisfaction, brand preference, purchase intention and brand loyalty. Furthermore, literature has revealed that all the aforementioned notions are also positively associated with each other. Although many studies which have investigated the stated constructs as standalone concepts have been realized, none of them has synthesized all these variables and has developed a holistic model in the context of the luxury fashion Greek market. This research constitutes a pioneer attempt to examine if self-concept congruence impacts on consumer behavior in the context of the luxury Greek fashion market and to measure its influence on the rest of variables. For this purpose, a survey method was used. Online questionnaires were distributed and 202 participants, who are Greek consumers of the luxury fashion industry, constitute the sample of the study.As far as it concerns the analysis process, T-test, ANOVA, correlation, regression, and mediation analyses were performed. As it was expected, the results revealed that self-concept congruence impacts positively on customer satisfaction, brand preference, purchase intention and brand loyalty, by verifying the existing literature. On the same wavelength, it is illustrated that all variables, except for customer satisfaction, have interrelationships with each other. Notwithstanding the fact that these findings constitute a useful tool on marketeers’ arsenal, further research approaching the theme from different points of view is suggested, so as to gain a deeper understanding of the topic.Τεκμήριο Investigating the impact of Youtube adverstising on consumer evaluations and preferences(10-04-2023) Αποστόλου, Ελένη; Apostolou, Eleni; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Skarmeas, Dionysios; Indounas, Konstantinos; Painesis, GrigoriosΣκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνήσει εάν τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας έχουν κάποιου είδους σχέση με τις μεταβλητές που επηρεάζουν την αξία των διαφημίσεων στο Youtube και κατά συνέπεια τη στάση απέναντι στη διαφήμιση στο Youtube, ελέγχοντας τα δημογραφικά χαρακτηριστικά. Μεθοδολογική Προσέγγιση: Ποσοτική συσχέτιση και προγνωστική με έγκυρο ερωτηματολόγιο. Πραγματοποιήθηκε δείγμα από 256 συμμετέχοντες, με την πλειοψηφία να είναι γυναίκες, έως 40 ετών, άγαμοι, με Bachelor's, Master-PhD απόφοιτοι, που ζουν σε πόλη, έχουν οικογενειακό εισόδημα άνω των 500 ευρώ/μήνα και είναι στο διαδίκτυο 3 ή περισσότερες ώρες την ημέρα. Η ανάλυση δεδομένων πραγματοποιήθηκε με significance 5%, χρησιμοποιώντας το mediation, moderation, and conditional process analysis via a regression-based approach με το μοντέλο 58 του Hayes. Συμπεράσματα: Η στάση απέναντι στις διαφημίσεις στο Youtube είναι αρνητική, καθώς θεωρούνται εκνευριστικές, μη διασκεδαστικές, μη ενημερωτικές και μη αξιόπιστες. Οι συμμετέχοντες παρακολουθούν ολόκληρη τη διαφήμιση χωρίς παράλειψη μόνο 1 φορά την ημέρα. Νέοι συμμετέχοντες, γυναίκες, άνθρωποι που ζουν σε χωριό ή πόλη και συμμετέχοντες με μορφωτικό επίπεδο μέχρι προπτυχιακό έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες παράλειψης των Youtube διαφημίσεων. Το δείγμα παρουσίασε υψηλά επίπεδα ευσυνειδησίας, agreeableness δεκτικός χαρακτήρας) και openness (ανοιχτός χαρακτήρας) και μεσαία επίπεδα εξωστρέφειας και νευρωτισμού. Οι συμμετέχοντες που βρίσκουν τις διαφημίσεις στο Youtube πιο διασκεδαστικές, πιο ενημερωτικές και λιγότερο εκνευριστικές θα έχουν πιο θετική στάση απέναντι στις διαφημίσεις. Η εξωστρέφεια συσχετίστηκε θετικά με την αξία της διαφήμισης και είχε θετικό moderation στη σχέση informativeness (<<ενημερωτικής ικανότητας>>) και αξιοπιστίας με τη διαφημιστική αξία. Ο νευρωτισμός έχει αρνητικό moderation στη σχέση μεταξύ ενόχλησης (irritation) και διαφημιστικής αξίας. Το openness (ανοιχτός χαρακτήρας) είχε θετικό moderation στη σχέση μεταξύ της αξιοπιστίας των Youtube διαφημίσεων και της αξίας διαφήμισης στο Youtube.Τεκμήριο Investigating the influence of hotel attributes and customer-brand identification on customer satisfaction and retention in 4* & 5* hotels in Greece; a comparison between domestic and foreign customers(2022) Diamanti, Aristoula; Διαμάντη, Αριστούλα; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Argouslidis, Paraskevas; Kokkinaki, Flora; Painesis, GrigoriosCustomer satisfaction and retention within the hospitality industry involve many elements, tangible and intangible ones. Prior studies in the tourism and hospitality industries have developed theoretical frameworks and introduced various methodologies to explore different types of customer satisfaction and retention as companies and academics have been aware of the great benefits of maintaining a solid base of satisfied revisitors. The present thesis examines the influence of three hotel attributes (physical surroundings & ambience, hospitality, and hygiene attributes) and of customer-brand identification (the state where consumers perceive, feel and value their belonginess with a hotel brand) on hotels’ customers’ satisfaction and retention levels and aims to identify differences or similarities between the domestic and the external customers. An online questionnaire was filled in by both Greek and foreign customers who have visited a Greek hotel within the last year. The data collected were analyzed in order to reject or accept the conceptual framework’s hypotheses using correlation, multiple regression, mediation, and moderation analysis. The results indicated that there is a positive correlation between all construct and customers’ satisfaction and retention. However, the multiple regression analysis later showed that physical surroundings & ambience, hospitality, and customer-brand identification have statistically significant influence on satisfaction. Mediation analysis later revealed that satisfaction has a mediation role between the three hotel attributes and customer-brand identification on the one side and customers’ retention on the other. The moderation analysis conducted suggested that customers’ have differences in the way they perceive satisfaction and retention based on their nationality. This outcome suggests that hotel managers should pay attention to differences of their customers based on their nationality when they try to satisfy and retain them.Τεκμήριο Investigating the key determinants of Greek SMEs' market orientation(2022) Polyzopoulou, Dimitra; Πολυζοπούλου, Δήμητρα; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Indounas, Konstantinos; Drosos, Dimitrios; Painesis, GrigoriosOn one hand, there are the Small and Medium Enterprises (SMEs) which are considered as the major driver of economic growth. On the other hand, there is the market orientation concept, which - since its conceptualization in the ‘90s - has attracted the attention of academics and marketing practitioners. Even though both constructs have generated discussion, a concurrent investigation of the key determinants of the SMEs’ market orientation is missing. The purpose of this study was to generate a synthesized conceptual framework of the SMEs market orientation, and to pinpoint the most influential factors to Greek SMEs market orientation. The dissertation includes a chapter of Introduction, followed by a review of the literature, with an overview of the existing literature surrounding the concept of SMEs’ market orientation. Subsequently, the research model and methodology are analysed, explaining the reasons that led to a qualitative research method in order to address the research objectives. The validity of the proposed synthesized framework was tested via 17 interviews with SMEs’ owners/managers, leading to a refined construct. This section also provides a description of the interview guide and interview structure, and data collection procedures. Then, the presentation of the data and analysis of the findings follow. The last part of the study provides a discussion of the theoretical and managerial implications of the findings, as well as an overview of the limitations of the study that prompt future research.Τεκμήριο Investigating the tangible and intangible attributes that influence willingness to pay a price premium in the Greek craft beer sector(05/20/2022) Papanikolaou Georgios; Παπανικολάου, Γεώργιος; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Kokkinaki, Flora; Argouslidis, Paraskevas; Painesis, GrigoriosMore and more consumers have started drinking beers of higher quality compared to the mainstream beer brands. These beer products, known as craft beers, are produced by small and independent breweries. In Greece, there are currently 40 active microbreweries. Microbrewers need to be aware of which beer attributes are the most influential towards consumer’s preferences and for which consumers are willing to pay a premium price (WTP) and acquire a craft beer. In the marketing literature there are not enough studies evaluating attributes that influence consumers to pay a premium price for a craft beer and this study is the first attempt to gather all those beer attributes valued as important and evaluate their influence towards consumers in terms of money. This research aims to investigate and identify the most important tangible and intangible attributes that influence consumers’ willingness to pay a premium price (WTP) to purchase a Greek craft beer. Data were collected from a sample of 331 Greek consumers through online surveys including self-administered questionnaires. The participants were asked to remember their favorite Greek craft beer or one that they had consumed recently and indicate their preferences towards a number of factors and attributes regarding their chosen craft beer. Furthermore, they were asked to indicate the maximum amount of money that they are willing to give to purchase their chosen beer in general and then they were asked to answer the same question by being provided with a specific context including the reference of a mainstream mass-produced beer at a specific price. The first section presents the literature review and the research model. Secondly, the methodology is demonstrated and justified. The third section contains the results and the analysis of research and in the fourth section the discussion of the findings and any conclusions are included.Τεκμήριο An investigation of the factors that influence purchase intention in live-streaming commerce(03/08/2021) Liu, Yuwen; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Painesis, GrigoriosAs an emerging form of social commerce, live streaming shopping is the new craze for Chinese merchants and customers. Given its recent emergence, only limited research has examined live streaming shopping. In particular, few researchers have delved into the question of how do customers perceive this innovation and how does the novelty bring about changes in shopping behavior. Consequently, the purpose of this study is to investigate the factors that impact consumer purchase intention when watching live broadcasts. Live-streaming shopping was examined from three perspectives: the impact of internet celebrities, social features, and marketing-related features. Furthermore, consumer attitudes toward live-streaming shopping were measured using the integrating constructs, namely, the perceived usefulness and enjoyment, adapted from technology acceptance literature. The research instrument used for this study was an online questionnaire that was completed by people who have watched shopping-related live broadcasts in the last six months. Respondents were recruited through various sampling frames. A total of 234 valid surveys were received, with a completion rate of 58.6%. The analysis involved the evaluation of measurement model, including reliability test, convergent validity test and discriminant validity test, which together indicated the validity and reliability of the constructs, followed by the evaluation of structural model that examined the significance of all 14 hypothesized paths. Descriptive analysis was also conducted to illustrate the sample’s demographics and general live-streaming shopping experience.The results of the measurement model evaluation validated its satisfactory validity and reliability, while the results of the structural model evaluation showed that purchase intention is greatly influenced by consumer attitudes toward the live-streaming shopping experience, which in turn are significantly affected by the streamer as well as the unique features of live-streaming shopping. Conceptual and managerial implications based on results were also discussed to shed light on future live streaming commerce development.