Εντοπίστηκε ένα σφάλμα στη λειτουργία της ΠΥΞΙΔΑΣ όταν χρησιμοποιείται μέσω του προγράμματος περιήγησης Safari. Μέχρι να αποκατασταθεί το πρόβλημα, προτείνουμε τη χρήση εναλλακτικού browser όπως ο Chrome ή ο Firefox. A bug has been identified in the operation of the PYXIDA platform when accessed via the Safari browser. Until the problem is resolved, we recommend using an alternative browser such as Chrome or Firefox.
 

Μεταπτυχιακές Εργασίες

Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://pyxida.aueb.gr/handle/123456789/51

Περιήγηση

Πρόσφατες Υποβολές

Τώρα δείχνει 1 - 20 από 762
  • Τεκμήριο
    Τεχνητή νοημοσύνη και εργασιακή απόδοση
    (2025-04-09) Τριανταφύλλου, Βασιλική-Ειρήνη; Ανδρουτσόπουλος, Κωνσταντίνος; Σαραντόπουλος, Παναγιώτης; Βουδούρη, Ειρήνη
    Η τεχνητή νοημοσύνη έχει γίνει ένας κρίσιμος παράγοντας στον σύγχρονο επιχειρησιακό κόσμο, με εφαρμογές που κυμαίνονται από την αυτοματοποίηση καθημερινών εργασιών έως την υποστήριξη στρατηγικών αποφάσεων. Η ενσωμάτωσή της από τις επιχειρήσεις επηρεάζει σημαντικά την αποτελεσματικότητα, την παραγωγικότητα και τη συνολική εργασιακή εμπειρία και απόδοση των εργαζομένων. Η παρούσα εργασία εστιάζει στην ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στην εργασία καθώς και στον τρόπο που επηρεάζει τους εργαζομένους. Στο πλαίσιο της εργασίας, αναλύονται οι βασικές έννοιες της τεχνητής νοημοσύνης και της εργασιακής απόδοσης, οι εφαρμογές της πρώτης στο επιχειρησιακό περιβάλλον καθώς και θεωρίες που εξηγούν τη σχέση της με την εργασιακή απόδοση. Επίσης, διεξάγεται μία εμπειρική έρευνα με δεδομένα που συλλέχθηκαν από εργαζομένους σε διάφορους τομείς της ελληνικής αγοράς εργασίας προκειμένου να αξιολογηθούν οι παράγοντες που επηρεάζουν την εργασιακή απόδοση, συμπεριλαμβανομένου και της τεχνητής νοημοσύνης. Σκοπός είναι να εξεταστούν οι απόψεις τους σχετικά με τα οφέλη, τις προκλήσεις και τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην απόδοσή τους και να εμπλουτίσουμε την βιβλιογραφία σχετικά με την σχέση της εργασιακής απόδοσης και τεχνητής νοημοσύνης. Η εργασία επιδιώκει να προσφέρει μια συνολική εικόνα για τη δυναμική της τεχνητής νοημοσύνης στον εργασιακό χώρο και να αναδείξει τα σημεία που χρήζουν προσοχής, προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη αξιοποίηση αυτής της τεχνολογίας από τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους.
  • Τεκμήριο
    Ανάλυση δεδομένων και επιχειρηματική ευφυΐα στην ανάπτυξη προγραμμάτων πελατειακής πιστότητας
    (2025-04-04) Ανδρουλάκη, Αθηνά; Λεκάκος, Γεώργιος; Ζαχαριάδης, Εμμανουήλ; Φραϊδάκη, Αικατερίνη
    Η παρούσα μελέτη διερευνά τον τρόπο με τον οποίο η ανάλυση δεδομένων και η επιχειρηματική ευφυΐα μπορούν να μετασχηματίσουν τα προγράμματα επιβράβευσης πελατών σε στρατηγικά εργαλεία για την ενίσχυση της σχέσης επιχείρησης–πελάτη στην ψηφιακή εποχή. Συνδυάζοντας τη θεωρία του relationship marketing με αναλυτικές τεχνικές, η εργασία υιοθετεί μια διεπιστημονική προσέγγιση σε ένα κρίσιμο ζήτημα βιώσιμης επιχειρηματικής ανάπτυξης. Παρουσιάζεται θεωρητική επισκόπηση της έννοιας της πιστότητας πελατών, των πλεονεκτημάτων και περιορισμών των συστημάτων επιβράβευσης, καθώς και των αναλυτικών μεθόδων που αξιοποιούνται στη στρατηγική διαχείριση πελατειακών σχέσεων. Αξιοποιώντας δεδομένα συναλλαγών από λιανεμπορική επιχείρηση, εφαρμόστηκε το μοντέλο RFM για την αποτίμηση της αξίας των πελατών και η μέθοδος ομαδοποίησης K-means για την κατάταξη των πελατών σε τέσσερα προφίλ: Νέοι, Ανενεργοί, Πιστοί και Υψηλής Δαπάνης. Τα ευρήματα αξιοποιήθηκαν για τη διαμόρφωση εξατομικευμένων στρατηγικών επικοινωνίας και επιβράβευσης ανά προφίλ, με στόχο τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη και την στρατηγική διαχείριση των διαθέσιμων μέσων προώθησης. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάστηκε ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα επιβράβευσης, το οποίο ευθυγραμμίζει τη συμπεριφορά αγορών με προσωποποιημένη εμπλοκή, ενισχύοντας τη συναισθηματική σύνδεση και την αφοσίωση προς την εταιρεία. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν τη στρατηγική σημασία της ενσωμάτωσης της επιχειρηματικής ευφυΐας σε προγράμματα πιστότητας και της ενίσχυσης μιας κουλτούρας βασισμένης στα δεδομένα. Η προτεινόμενη μεθοδολογία προσφέρει ένα ευέλικτο πλαίσιο, το οποίο μπορεί να προσαρμοστεί και να εφαρμοστεί σε διαφορετικούς κλάδους, με στόχο τη καλλιέργεια σταθερών και αποδοτικών πελατειακών σχέσεων.
  • Τεκμήριο
    Adaptive performance metrics in basketball
    (2025-03-31) Tsougkrianis, Ioannis; Ntzoufras, Ioannis; Chatziantoniou, Damianos; Karlis, Dimitrios
    Αυτή η εργασία επικεντρώνεται στην ανάπτυξη ενός νέου πλαισίου μετρικών στο μπάσκετ, σχεδιασμένων να αξιολογούν δυναμικά την απόδοση παικτών και ομάδων σε βασικές πτυχές του παιχνιδιού, όπως η αποτελεσματικότητα στην επίθεση, η αμυντική επίδραση και η επίδοση σε καθοριστικές στιγμές. Αυτές οι μετρικές στοχεύουν στο να παρέχουν μια διαφορετική οπτική γωνία της απόδοσης, ανάλογα με τα διαφορετικά πλαίσια κάθε αγώνα, όπως οι καταστάσεις υψηλής πίεσης, και να εμβαθύνουν την κατανόησή μας για το μπάσκετ ως ένα πολύπλοκο και δυναμικό άθλημα, προσφέροντας ταυτόχρονα χρήσιμες πληροφορίες που μπορούν να ενδυναμώσουν τις ομάδες να λαμβάνουν πιο ακριβείς, βασισμένες σε δεδομένα αποφάσεις
  • Τεκμήριο
    Ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων
    (2025-04-07) Βατικιώτης, Κωνσταντίνος; Λεκάκος, Γεώργιος; Βρεχόπουλος, Αδάμ; Φραϊδάκη, Αικατερίνη
    Η παρούσα διπλωματική εργασία εστιάζει στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρησιακών διαδικασιών στο τμήμα Monitoring & Control μιας συστημικής ελληνικής τράπεζας. Για την αποτύπωση και βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης εφαρμόστηκε ένας συνδυασμός δύο μοντέλων: το μοντέλο DX-CMM για τη μέτρηση της ψηφιακής ωριμότητας και το πλαίσιο Digital Transformation – A Primer for Practitioners, αξιοποιώντας τον πυλώνα των επιχειρησιακών διαδικασιών. Η μεθοδολογία ακολούθησε σειριακή προσέγγιση: αρχικά καταγράφηκε η υφιστάμενη κατάσταση (AS-IS), στη συνέχεια εφαρμόστηκε ο ψηφιακός μετασχηματισμός, και τέλος πραγματοποιήθηκε επαναξιολόγηση της ωριμότητας (TO-BE). Τα αποτελέσματα ανέδειξαν σημαντική βελτίωση στην ψηφιακή ωριμότητα και λειτουργικότητα των διαδικασιών, επιβεβαιώνοντας τη συμβολή της επιλεγμένης προσέγγισης στη βελτίωση της αποδοτικότητας και της εσωτερικής συνεργασίας του οργανισμού.
  • Τεκμήριο
    Η επίδραση του περιεχομένου των δημοσιεύσεων του Facebook στην αλληλεπίδραση των χρηστών
    (2025-04-07) Καλαντίδη, Κωνσταντίνα; Βρεχόπουλος, Αδάμ; Μούρτος, Ιωάννης; Φραΐδάκη, Αικατερίνη
    Η παρούσα διπλωματική εργασία αναλύει την αλληλεπίδραση των χρηστών με τις δημοσιεύσεις των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου και έχουν ψηφιακή παρουσία στην πλατφόρμα του Facebook. Η μελέτη βασίζεται σε δεδομένα τριών ετών από την ερευνητική ομάδα ELTRUN και εξετάζει τρεις κύριους άξονες, τον επιχειρηματικό κλάδο, τα χαρακτηριστικά των δημοσιεύσεων (hashtags, tags και URLs) και τον τύπο περιεχομένου (κείμενο, εικόνα και βίντεο). Για την ανάλυση των δεδομένων που θα χρησιμοποιηθούν, γίνεται χρήση του στατιστικού λογισμικού SPSS, εφαρμόζοντας ANOVA και t-test για την διερεύνηση διαφορών μεταξύ των μεταβλητών. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι οπτικοακουστικές αναρτήσεις, που περιέχουν βίντεο και εικόνες, δημιουργούν υψηλότερο engagement σε σύγκριση με τις δημοσιεύσεις που περιέχουν μόνο κείμενο. Παράλληλα, η χρήση hashtags και mentions ενισχύει σημαντικά την αλληλεπίδραση, ενώ οι δημοσιεύσεις που περιλαμβάνουν URLs έχουν υψηλότερο click-through rate. Συμπερασματικά, η μελέτη προσφέρει χρήσιμες πρακτικές για επιχειρήσεις και επαγγελματίες του digital marketing που δραστηριοποιούνται στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα και θέλουν να αναπτύξουν και να εξελίξουν την αλληλεπίδραση που έχουν με το κοινό τους στην πλατφόρμα του Facebook.
  • Τεκμήριο
    Η αποδοτικότητα των επιχειρήσεων του χρηματοοικονομικού κλάδου στα digital μέσα
    (2025-04-07) Αρμακόλλα, Γεωργία; Λεκάκος, Γεώργιος; Κορφιάτης, Νικόλαος; Φραïδάκη, Αικατερίνη
    Η ραγδαία εξάπλωση των ψηφιακών τεχνολογιών στον τραπεζικό τομέα έχει επιφέρει ριζικές αλλαγές στον τρόπο παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει την ευχρηστία και την εμπειρία χρήστη (UX) εφαρμογών κινητής τραπεζικής, εστιάζοντας στους παράγοντες που επηρεάζουν την αποδοχή και χρήση τους από τους πελάτες. Αξιοποιώντας θεωρητικά μοντέλα όπως το TAM (Technology Acceptance Model), διερευνώνται παράμετροι όπως η αντιληπτή ευχρηστία, η ασφάλεια και η αξιοπιστία των εφαρμογών. Η εργασία συνδυάζει θεωρητική ανάλυση με εμπειρική αξιολόγηση, χρησιμοποιώντας μεθόδους όπως εργαστηριακές δοκιμές και απομακρυσμένες παρατηρήσεις χρηστών για τη συλλογή δεδομένων. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν κρίσιμα σημεία βελτίωσης στις τραπεζικές εφαρμογές και οδηγούν σε προτάσεις για τον επανασχεδιασμό τους, με στόχο τη βελτίωση της χρηστικότητας και την αύξηση της ικανοποίησης των χρηστών. Η συμβολή της εργασίας εντοπίζεται τόσο στην ακαδημαϊκή προσέγγιση της ευχρηστίας όσο και στην πρακτική εφαρμογή της στον χρηματοοικονομικό κλάδο.
  • Τεκμήριο
    ESTIA: exploitation plan for tourism mobile services
    (30-09-2001) Τζιρτζιλάκης, Γεώργιος; Tzirtzilakis, Yiorgos; Doukidis, Georgios; Kourouthanasis, Panagiotis
    Διπλωματική εργασία - Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
  • Τεκμήριο
    Survival analysis in credit data
    (2025-04-02) Τεριζάκη, Βασιλική; Terizaki, Vasiliki; Vrontos, Ioannis; Karlis, Dimitrios
    Η παρούσα μελέτη διερευνά την εφαρμογή της ανάλυσης επιβίωσης για την πρόβλεψη της πιθανότητας και του χρόνου αθέτησης των δανείων, προσφέροντας μια χρονικά ευαίσθητη προοπτική του πιστωτικού κινδύνου. Χρησιμοποιώντας ένα σύνολο δεδομένων που περιέχει στοιχεία του δανειολήπτη και δεδομένα απόδοσης του δανείου, η έρευνα εξετάζει τον αντίκτυπο παραγόντων όπως το πιστωτικό σκορ, ο σκοπός του δανείου, η κατάσταση κατοχής και το ιστορικό αποπληρωμής στον κίνδυνο αθέτησης. Η μεθοδολογία ενσωματώνει τη λογοκρισία για να ληφθούν υπόψη τα δάνεια που εξακολουθούν να είναι ενεργά ή δεν έχουν αθετήσει τις υποχρεώσεις τους. Οι τεχνικές ανάλυσης επιβίωσης, συμπεριλαμβανομένης της εκτίμησης Kaplan-Meier, της μοντελοποίησης αναλογικών κινδύνων Cox και παραμετρικών μοντέλων όπως Weibull, Log-Logistic, Log-Normal και Exponential, χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση του κινδύνου με την πάροδο του χρόνου. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν την αξία των μοντέλων επιβίωσης για τη βελτίωση της ακρίβειας πρόβλεψης της αθέτησης και την υποστήριξη πιο τεκμηριωμένων, βασισμένων σε δεδομένα αποφάσεων δανεισμού στον χρηματοπιστωτικό τομέα.
  • Τεκμήριο
    Η εφαρμογή των συστημάτων και τεχνολογιών διαχείρισης γνώσης ως εργαλείο ανάπτυξης των συγχρόνων επιχειρήσεων
    (2025-04-07) Τσελέντη, Ελένη; Φραïδάκη, Αικατερίνη; Λεκάκος, Γεώργιος; Φούσκας, Κωνσταντίνος
    Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τα Συστήματα Διαχείρισης Γνώσης (Knowledge Management Systems - KMS) και τον ρόλο τους στη σύγχρονη επιχειρηματική και οργανωσιακή πρακτική. Αρχικά, αναλύονται οι βασικές αρχές της διαχείρισης γνώσης, συμπεριλαμβανομένων των διαφορετικών τύπων γνώσης, των εργαλείων που χρησιμοποιούνται και της σημασίας τους για τις επιχειρήσεις. Διερευνώνται οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν την εφαρμογή τέτοιων συστημάτων, καθώς και οι ανάγκες των εργαζομένων και η συμβολή τους στη διαδικασία εκπαίδευσης και ανάπτυξης δεξιοτήτων. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η έννοια των Συστημάτων Διαχείρισης Γνώσης, τα βασικά τους χαρακτηριστικά και οι εφαρμογές τους στον επιχειρηματικό κόσμο. Επιπλέον, αναλύονται οι παράγοντες που καθορίζουν την επιτυχή υιοθέτηση και εφαρμογή ενός συστήματος διαχείρισης γνώσης, όπως η εταιρική κουλτούρα, οι υποδομές πληροφορικής, η ηγεσία και η κατανομή ρόλων και ευθυνών. Επίσης, εξετάζονται οι βασικές προκλήσεις και αδυναμίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις κατά την εφαρμογή και συντήρηση αυτών των συστημάτων, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα. Μέσα από την ερευνητική μεθοδολογία που ακολουθείται, αναλύονται δεδομένα από ερωτηματολόγια, παρέχοντας χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα των KMS στην πράξη. Τέλος, η εργασία καταλήγει σε σημαντικά συμπεράσματα, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν από οργανισμούς που επιθυμούν να υιοθετήσουν ή να βελτιώσουν τις στρατηγικές διαχείρισης γνώσης, ενισχύοντας την αποδοτικότητα και την καινοτομία στον σύγχρονο επιχειρηματικό κόσμο.
  • Τεκμήριο
    The role of AI in marketing for small and medium enterprises: adoption, challenges, and benefits
    (2025-04-09) Φιλιππούση, Μαρία; Filippousi, Maria; Boura, Maria; Lekakos, George; Fraidaki, Aikaterini
    Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) έχει μετασχηματίσει το επιχειρηματικό τοπίο, με τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ) να αναγνωρίζουν όλο και περισσότερο τις δυνατότητές της. Ωστόσο, η υπάρχουσα βιβλιογραφία σχετικά με την υιοθέτηση της από τις ΜΜΕ, ιδίως στην Ελλάδα, παραμένει περιορισμένη. Η παρούσα μελέτη στοχεύει να καλύψει αυτό το κενό, διερευνώντας το ρόλο της στο μάρκετινγκ των ΜΜΕ, εστιάζοντας στις τάσεις υιοθέτησης, τις προκλήσεις και τα οφέλη. Χρησιμοποιώντας το Technology Acceptance Model (TAM) ως θεωρητικό πλαίσιο, η παρούσα έρευνα εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο η Αντιλαμβανόμενη Χρησιμότητα (Perceived Usefulness - PU) και η Αντιλαμβανόμενη Ευκολία Χρήσης (Perceived Ease of Use - PEOU) επηρεάζουν την Πρόθεση Υιοθέτησης (Behavioral Intention - BI) εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης. Η μελέτη συνδυάζει μια εκτενή βιβλιογραφική ανασκόπηση με εμπειρικά δεδομένα που συλλέχθηκαν μέσω ερωτηματολογίου που διανεμήθηκε σε εργαζόμενους ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Για την ανάλυση αυτών των δεδομένων, εφαρμόστηκαν περιγραφικές στατιστικές και επαγωγικές μέθοδοι, συμπεριλαμβανομένης της ανάλυσης συσχέτισης και γραμμικής παλινδρόμησης. Τα ευρήματα αποκαλύπτουν ότι, αν και η υιοθέτηση της ΤΝ στις ΜΜΕ βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη. Παράλληλα, εντοπίστηκαν διάφορες προκλήσεις που εμποδίζουν την ευρεία υιοθέτησή της, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης κατάλληλης εκπαίδευσης και των ανησυχιών σχετικά με την προστασία των δεδομένων. Η ανάλυση αναδεικνύει τη σημασία της χρησιμότητας έναντι της ευκολίας χρήσης, υποδεικνύοντας ότι οι στρατηγικές υιοθέτησης θα πρέπει να επικεντρώνονται στην επίδειξη απτής επιχειρηματικής αξίας. Η παρούσα έρευνα συμβάλλει στη βιβλιογραφία παρέχοντας τεκμηριωμένες γνώσεις σχετικά με την υιοθέτηση της ΤΝ επισημαίνοντας την ανάγκη για στοχευμένες στρατηγικές για την αντιμετώπιση των εμποδίων υιοθέτησης. Επιπλέον, προτείνονται κατευθύνσεις για μελλοντική έρευνα, όπως οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της χρήσης εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στους εργαζομένους. Τέλος, αναφέρονται πρακτικές συμβουλές προς τις επιχειρήσεις, τους φορείς χάραξης πολιτικής και τους παρόχους εργαλείων ΤΝ. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι η επιτυχής ενσωμάτωση αυτής της τεχνολογίας απαιτεί μια δομημένη προσέγγιση προσαρμοσμένη στις ανάγκες των ΜΜΕ.
  • Τεκμήριο
    Smart cities: επιχειρηματικά μοντέλα, επιδράσεις στις εταιρικές στρατηγικές και στην παροχή δημόσιας αξίας
    (2025-04-09) Φλάμπουρα, Μελίνα-Δέσποινα; Φραϊδάκη, Αικατερίνη; Κηρυττόπουλος, Κωνσταντίνος; Βουδούρη, Ειρήνη
    Αυτή η πτυχιακή εργασία εξετάζει πώς αναπτύσσονται οι έξυπνες πόλεις, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στα οικονομικά μοντέλα που τις υποστηρίζουν και στα οφέλη που παρέχουν στον γενικό πληθυσμό. Τα στρατηγικά πλαίσια που υποστηρίζουν την παροχή υπηρεσιών, τη διακυβέρνηση και την καινοτομία, καθίστανται ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματικότητα και τον κοινωνικό αντίκτυπο, καθώς τα αστικά περιβάλλοντα αγκαλιάζουν ολοένα και περισσότερο τις υποδομές που βασίζονται στα δεδομένα και την τεχνολογία. Αυτή η έρευνα εξετάζει έξι επιχειρηματικά μοντέλα έξυπνων πόλεων: Συνεργασίες δημόσιου-ιδιωτικού τομέα (PPPs), μοντέλα Build-Operate-Transfer (BOT), Μοντέλα με επίκεντρο την κοινότητα, μοντέλα κατανομής εσόδων, Innovation Hubs and Incubators models και μοντέλα διαχείρισης έξυπνων υδάτων και αποβλήτων. Αυτό επιτυγχάνεται με τη διεξαγωγή μιας συστηματικής βιβλιογραφικής ανασκόπησης 127 ακαδημαϊκών πηγών που δημοσιεύθηκαν μεταξύ 1995 και 2024. Χρησιμοποιώντας το πλαίσιο Business Model Canvas, κάθε μοντέλο εξετάζεται κριτικά και αντιπαραβάλλεται βάσει ορισμένων παραγόντων, όπως η τεχνολογική ολοκλήρωση, η βιωσιμότητα, η περιεκτικότητα, η επεκτασιμότητα, η κατανομή του κινδύνου και το δημόσιο όφελος. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι υβριδικές προσεγγίσεις που ταιριάζουν με τα πλεονεκτήματα του μοντέλου με τις ανάγκες των συμφραζομένων παράγουν συνήθως τα πιο περιεκτικά και ισχυρά αποτελέσματα, ακόμη και όταν κανένα μοντέλο δεν είναι πάντα το καλύτερο. Παρέχοντας ένα κρίσιμο πλαίσιο για την αξιολόγηση των έξυπνων σχεδίων πόλης, αυτή η μελέτη προσθέτει στη συνεχιζόμενη συζήτηση για την αστική καινοτομία και προσφέρει χρήσιμες πληροφορίες σε όλους όσους εμπλέκονται στη βιώσιμη αστική ανάπτυξη.
  • Τεκμήριο
    Ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης στη διαδικασία πρόσληψης: οφέλη και επίδραση στην ποιότητα προσλήψεων
    (2025-04-09) Μαρκεσίνη, Παρασκευή; Κηρυττόπουλος, Κωνσταντίνος; Δεληγιάννη, Ιωάννα; Βουδούρη, Ειρήνη
    Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και ιδίως της τεχνητής νοημοσύνης έχει οδηγήσει στην ενσωμάτωση αυτής σε αρκετές λειτουργίες των οργανισμών σήμερα, μεταξύ των οποίων η διαδικασία πρόσληψης και επιλογής ανθρώπινου δυναμικού. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξεταστούν οι αντιλήψεις εργαζομένων και στελεχών τμημάτων διαχείρισης ανθρωπίνου δυναμικού αναφορικά με τον ρόλο και τα οφέλη της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης στη διαδικασία πρόσληψης. Για τον σκοπό αυτό, πραγματοποιήθηκε μία ποσοτική έρευνα μέσω διαδικτυακού ερωτηματολογίου στην οποία συμμετείχαν 100 άτομα μεταξύ αυτών εργαζόμενοι και στελέχη τμημάτων διαχείρισης ανθρωπίνου δυναμικού ελληνικών οργανισμών. Βάσει των ευρημάτων της έρευνας διαπιστώθηκε αρχικά πως η τεχνητή νοημοσύνη ενέχει οφέλη στη διαδικασία πρόσληψης σε επίπεδο χρόνου, μείωσης ανθρώπινων λαθών και μεροληψίας, αλλά και ενίσχυσης της αξιοπιστίας της διαδικασίας. Ένα δεύτερο συμπέρασμα που εξήχθη από την παρούσα έρευνα είναι πως υπάρχει στατιστικά σημαντική θετική συσχέτιση μεταξύ της αξιοπιστίας, του χρόνου, των ανθρώπινων λαθών / μεροληψίας, του ρόλου και των αντιλαμβανόμενων οφελών της τεχνητής νοημοσύνης στη διαδικασία πρόσληψης. Ένα τρίτο συμπέρασμα είναι πως ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης συνιστά προσδιοριστικό παράγοντα του χρόνου, της αξιοπιστίας και των ανθρωπίνων λαθών / της μεροληψίας, χωρίς ωστόσο να προβλέπει άμεσα τα οφέλη της χρήσης της. Απαιτείται εκπαίδευση / ενημέρωση των στελεχών τμημάτων διαχείρισης ανθρωπίνου δυναμικού ως προς τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, τον τρόπο ενσωμάτωσης και αξιοποίησής τους στη διαδικασία πρόσληψης και συνολικά διαχείρισης ανθρωπίνου δυναμικού, καθώς και αντιμετώπισης προκλήσεων. Τέλος, περαιτέρω έρευνες πιο ολοκληρωμένες ως προς τα επί μέρους θέματα που εξετάζουν και σε πιο αντιπροσωπευτικό και μεγαλύτερο δείγμα του ευρύτερου πληθυσμού, είναι απαραίτητες.
  • Τεκμήριο
    Μοντελοποίηση και επίλυση του προβλήματος διανομής αγαθών αρωγής με ετερογενή στόλο
    (2025-04-07) Δελιαλής, Παρμενίων; Ζαχαριάδης, Εμμανουήλ; Μούρτος, Ιωάννης; Ανδρουτσόπουλος, Κωνσταντίνος
    Οι ανθρωπιστικές κρίσεις, οι οποίες οφείλονται τόσο σε φυσικές όσο και σε ανθρωπογενείς καταστροφές, θέτουν σημαντικές προκλήσεις για την αποτελεσματική διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Καταστροφές όπως σεισμοί, πλημμύρες, κυκλώνες και ξηρασίες, που επιδεινώνονται από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, μαζί με στρατιωτικές συγκρούσεις, βιομηχανικά ατυχήματα και περιβαλλοντική υποβάθμιση, έχουν ως αποτέλεσμα εκτεταμένες ζημιές, απώλειες ανθρώπινων ζωών και εκτοπισμό πληθυσμών. Τα γεγονότα αυτά διαταράσσουν τις τοπικές οικονομίες και υπερφορτώνουν τις διαθέσιμες υποδομές, αφήνοντας τις πληγείσες κοινότητες χωρίς βασικά αγαθά όπως τρόφιμα, νερό, στέγη και ιατρική περίθαλψη. Σε αυτό το πλαίσιο, η ταχεία και αποτελεσματική διανομή ειδών ανακούφισης είναι υψίστης σημασίας για τον μετριασμό των άμεσων επιπτώσεων των κρίσεων και τη θεμελίωση της μακροπρόθεσμης ανάκαμψης. Ως απάντηση σε αυτές τις πιεστικές προκλήσεις, η παρούσα εργασία επικεντρώνεται στο πρόβλημα της διανομής αγαθών αρωγής υπό συνθήκες κρίσης. Προτείνεται μια καινοτόμος προσέγγιση που βασίζεται σε Γενετικό Αλγόριθμο (ΓΑ) για την αντιμετώπιση του αναδυόμενου προβλήματος δρομολόγησης οχημάτων (VRP) σε επιχειρήσεις αντιμετώπισης καταστροφών. Ενώ ένα κλασικό VRP στοχεύει στην ελαχιστοποίηση του κόστους παράδοσης για τις επιχειρήσεις, η προτεινόμενη μέθοδος έχει σχεδιαστεί για την ελαχιστοποίηση του χρόνου απόκρισης για την ανθρωπιστική δράση, σχεδιάζοντας αποτελεσματικά τη διανομή ποικίλων υλικών ανακούφισης υπό πραγματικές συνθήκες. Το μεθοδολογικό πλαίσιο ενσωματώνει έναν ετερογενή στόλο που συνδυάζει επίγεια και εναέρια οχήματα, το καθένα με ξεχωριστή ταχύτητα και χωρητικότητα. Για τα επίγεια οχήματα, η δρομολόγηση γίνεται για την εξυπηρέτηση περιοχών με μεγάλη ζήτηση με ακριβή turn-by-turn πλοήγηση, παρέχοντας σαφείς οδηγίες ακόμη και σε διαταραγμένα περιβάλλοντα, ενώ για τα εναέρια οχήματα η δρομολόγηση στοχεύει στην προσέγγιση απομακρυσμένων περιοχών που μπορεί να είναι δυσπρόσιτες οδικώς. Αυτή η ικανότητα διπλού τρόπου μεταφοράς επιτρέπει στο μοντέλο να αξιοποιεί αποτελεσματικά τα μοναδικά πλεονεκτήματα κάθε τρόπου μεταφοράς. Επιπλέον, ο προτεινόμενος αλγόριθμος έχει σχεδιαστεί για να χειρίζεται την παράδοση πολλαπλών τύπων προμηθειών αρωγής, το καθένα με ξεχωριστές απαιτήσεις όγκου, διασφαλίζοντας ότι υλικά όπως τρόφιμα, νερό, ιατρικά κιτ και υλικά καταφυγίων κατανέμονται με βέλτιστο τρόπο. Το μοντέλο κωδικοποιεί τις πιθανές διαδρομές παράδοσης ως ακολουθίες θέσεων παράδοσης και χρησιμοποιεί γενετικούς τελεστές, όπως επιλογή, διασταύρωση και μετάλλαξη, για την επαναληπτική βελτίωση των λύσεων. Αξιολογώντας κάθε διαδρομή με βάση κριτήρια όπως ο χρόνος παράδοσης, την εφικτότητα της διαδρομής σε πραγματικά δίκτυα και την αξιοποίηση του, ο αλγόριθμος συγκλίνει σε αποτελεσματικά σχέδια δρομολόγησης σε μειωμένους υπολογιστικούς χρόνους. Όσον αφορά την πρακτική εφαρμογή, ο προτεινόμενος αλγόριθμος έχει επικυρωθεί σε δεδομένα πραγματικών δικτύων και επιδεικνύει αξιοσημείωτη ταχύτητα και ευκολία χρήσης για τους επαγγελματίες που ασχολούνται με την αντιμετώπιση καταστροφών. Οι φιλικές προς το χρήστη παράμετροι εισόδου του αλγορίθμου επιτρέπουν στους χειριστές να διαμορφώνουν και να εφαρμόζουν γρήγορα το σύστημα, εξασφαλίζοντας ταχεία λήψη αποφάσεων σε σενάρια υψηλής πίεσης. Οι απεικονίσεις των αποτελεσμάτων παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την κατανομή του φορτίου των οχημάτων, την απόδοση των διαδρομών και τη χρήση των πόρων, διευκολύνοντας τον αποτελεσματικό συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων. Με τους γρήγορους χρόνους επίλυσης και τις ισχυρές δυνατότητες βελτιστοποίησης, η προσέγγιση αυτή όχι μόνο ενισχύει την άμεση ανταπόκριση της ανθρωπιστικής βοήθειας, αλλά συμβάλλει επίσης στο σχεδιασμό ανθεκτικών και αποτελεσματικών επιχειρήσεων ανάκαμψης. Τελικά, υποστηρίζεται πως η προτεινόμενη μέθοδος προσφέρει ένα πρακτικό και ισχυρό εργαλείο για τον σχεδιασμό συστημάτων διανομής για περιόδους κρίσεων ο οποίος καθοδηγείται από δεδομένα και βελτιώνει τη συνολική διαχείριση των κρίσεων σε περιοχές που πλήττονται από καταστροφές.
  • Τεκμήριο
    Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ηλεκτρονικού εμπορίου στον κλάδο των οπωρολαχανικών προϊόντων προς τον τελικό καταναλωτή
    (2025-04-08) Τσιμπίνη, Αικατερίνη; Ανδρουτσόπουλος, Κωνσταντίνος; Σαραντόπουλος, Παναγιώτης; Φραϊδάκη, Αικατερίνη
    Στην παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ηλεκτρονικού εμπορίου στον κλάδο του λιανεμπορίου οπωρολαχανικών προϊόντων, εστιάζοντας κυρίως στις μικρές επιχειρήσεις. Οι τεχνολογικές εξελίξεις, η αυξημένη τάση για διαδικτυακές αγορές και οι μεταβολές στις καταναλωτικές συνήθειες καθιστούν απαραίτητη τη μετάβαση των επιχειρήσεων στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι μικρές επιχειρήσεις του κλάδου καλούνται να διαχειριστούν σημαντικές προκλήσεις, όπως η οργάνωση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η διασφάλιση της ποιότητας των προϊόντων και η προσαρμογή στις απαιτήσεις του ψηφιακού ανταγωνισμού. Στο θεωρητικό μέρος της εργασίας αναλύεται η έννοια του ψηφιακού μετασχηματισμού και η σημασία του για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Επίσης, παρουσιάζονται οι τεχνολογικές τάσεις οι οποίες επηρεάζουν το ηλεκτρονικό εμπόριο και εξετάζεται το λιανεμπόριο οπωρολαχανικών, τα κανάλια πώλησης και διανομής, καθώς και η συμπεριφορά των καταναλωτών προς αυτό. Στο ερευνητικό μέρος της εργασίας γίνεται συνδυασμός ποιοτικών και ποσοτικών μεθόδων για τη χαρτογράφηση της αγοράς και την καταγραφή των απόψεων τόσο των επαγγελματιών όσο και των καταναλωτών. Παρουσιάζεται συνέντευξη επαγγελματία του κλάδου, όπου αναδεικνύει τις προκλήσεις και τις δυσκολίες της ψηφιακής μετάβασης, ενώ παράλληλα η ποσοτική έρευνα καταναλωτών συμβάλει στην διαμόρφωση και στη καλύτερη αντίληψη της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Συγκεκριμένα, προκύπτει ότι το 58% των καταναλωτών ενδιαφέρεται για online αγορές φρέσκων προϊόντων, ενώ το 73% θεωρεί σημαντική την ύπαρξη υπηρεσιών της κατ’ οίκον παράδοσης. Παρόλα αυτά, το ποσοστό όσων έχουν ήδη πραγματοποιήσει αγορές φρούτων και λαχανικών μέσω διαδικτύου παραμένει ιδιαίτερα χαμηλό, γεγονός που υποδηλώνει την ανάγκη για περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα. Επίσης, εστιάζουμε σε συγκεκριμένο επαγγελματία και προτείνουμε ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό πλαίσιο ψηφιακού μετασχηματισμού, το οποίο περιλαμβάνει στη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος φιλικό προς τον χρήστη, την υλοποίηση υπηρεσιών κατ’ οίκον παράδοσης, με έμφαση στη διατήρηση της φρεσκάδας και τις ψηφιακές στρατηγικές μάρκετινγκ για τη προώθηση των νέων υπηρεσιών της επιχείρησης. Τέλος, καταλήγουμε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μονόδρομο της βιωσιμότητας και της ανάπτυξης των μικρών επιχειρήσεων του κλάδου των οπωρολαχανικών, καθώς βελτιώνει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα, αυξάνει την προσβασιμότητα των προϊόντων και δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις, οι οποίες προσαρμόζονται στις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες και τεχνολογικές εξελίξεις.
  • Τεκμήριο
    Επιχειρησιακές προβλέψεις ζήτησης: μελέτη περίπτωσης Ανατολή Μπαχαρικά Α.Β.Ε.Ε.
    (01-02-2023) Ματεντζόγλου, Κωνσταντίνος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Κορφιάτης, Νικόλαος; Βρεχόπουλος, Αδάμ; Λεκάκος, Γεώργιος
    Τα τελευταία χρόνια μια συγκεκριμένη απάντηση εμφανίζεται όλο και πιο συχνά σε διαφορετικές θεμελιώδεις επιχειρησιακές ερωτήσεις. Πρόβλεψη ζήτησης. Πολλές επιχειρήσεις ανακαλύπτουν ότι οι απαρχαιωμένες διαδικασίες demand planning που ακολουθούν είναι πλέον ανεπαρκείς λόγω της σημερινής αστάθειας της αγοράς. Η χρήση της διαίσθησης για τον καθορισμό της μελλοντικής ζήτησης δεν είναι πλέον επαρκής καθώς οι τάσεις και η εποχικότητα διαστρεβλώνονται από τις ραγδαίες αλλαγές στο οικονομικό τοπίο. Κλαδικές μελέτες έχουν καταδείξει ότι, κατά μέσο όρο, οι οργανισμοί με ακριβέστερες προβλέψεις ζήτησης και αυξημένες ικανότητες demand planning δρέπουν μια ευρεία γκάμα από οφέλη. Αυτές οι επιχειρήσεις διατηρούν μικρότερο απόθεμα και βραχύτερους κύκλους πληρωμών (cash to cash cycle) ενώ παράλληλα επιτυγχάνουν υψηλότερα EPS, υψηλότερο ROA και βελτιωμένα περιθώρια κέρδους.Με βάση τα παραπάνω η παρούσα διπλωματική εργασία αποσκοπεί, μέσω περιπτωσιολογικής μελέτης (case study), στην εφαρμογή state of the art demand forecasting στην μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση ΑΝΑΤΟΛΗ ΜΠΑΧΑΡΙΚΑ Α.Β.Ε.Ε.. Η πρόβλεψη ζήτησης για χρονικό ορίζοντα 12 μηνών (Ιούλιος 2022 έως και Ιούνιος 2023) πραγματοποιήθηκε με την συνδρομή του λογισμικού SAS Forecast Studio και αφορούσε 25 κωδικούς (SKUs) της εταιρείας Τα τρία κύρια μοντέλα ποσοτικής πρόβλεψης των οποίων έγινε εφαρμογή είναι η Εκθετική Εξομάλυνση, το ARIMA και το UCM. Το θεωρητικό υπόβαθρο των συγκεκριμένων, καθώς και άλλων μεθόδων πρόβλεψης, αναλύεται στο κεφάλαιο της βιβλιογραφικής επισκόπησης. Σχετικά με τα ιστορικά δεδομένα που «τροφοδότησαν» την διαδικασία της πρόβλεψης, αφορούν την ζήτηση 25 συγκεκριμένων κωδικών (SKUs) ανά μήνα για το χρονικό διάστημα Ιανουάριος 2018- Ιούνιος 2022.Εκτός του SAS Forecast Studio έγινε χρήση του SAS Visual Analytics και του SAS Enterprise Guide για την διαχείριση και την οπτικοποίηση των ιστορικών δεδομένων ζήτησης (54 μήνες).Τα αποτελέσματα του μοντέλου πρόβλεψης υπέδειξαν μια ανεπαίσθητη αναμενόμενη αύξηση στην ζήτηση στο σύνολο των 25 κωδικών συγκριτικά με το προηγούμενο αντίστοιχο δωδεκάμηνο η οποία οφείλεται στο business unit του Private Label. Επιπρόσθετα πραγματοποιήθηκε έλεγχος των χρονοσειρών ως προς την εποχικότητα με χρήση του μοντέλου Seasonal Unit Root Test το οποίο φανέρωσε την ύπαρξη seasonality σε 9 εκ των κωδικών της εταιρείας. Τέλος, στο τμήμα της αξιολόγησης πραγματοποιήθηκε ανάλυση σεναρίων προωθητικών ενεργειών, αξιολόγηση της προστιθέμενης αξίας πρόβλεψης (FVA) που προσφέρει το μοντέλο μας και συζητήθηκε η επίδραση μακροοικονομικών παραγόντων, όπως ο πληθωρισμός και τα αυξημένα επιτόκια δανεισμού, στην διαμόρφωση της προβλεπόμενης ζήτησης για την εταιρεία.
  • Τεκμήριο
    Η εφαρμογή του AR στο relationship digital marketing
    (26-06-2022) Αποστολάκη, Ζαχαρούλα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Βρεχόπουλος, Αδάμ; Μούρτος, Ιωάννης; Φραϊδάκη, Αικατερίνη
    Σκοπός της συγκεκριμένης εργασίας είναι να εξετάσει κατά ποσό οι χρήστες είναι εξοικειωμένοι με την έννοια του AR και κατά πόσο μπορούν να εντάξουν την τεχνολογία αυτή στην αγοραστική τους διαδικασία. Στην αρχή της εργασίας θα γίνουν κατανοητές όλες οι έννοιες του Digital Marketing και του AR, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να συνδεθούν με σκοπό να δημιουργηθεί μια επιτυχημένη στρατηγική μάρκετινγκ. Δίνοντας και τα αντίστοιχα παραδείγματα κάποιων εταιρειών, που τα έχουν καταφέρει. Στην συνέχεια θα ακολουθήσει η διεξαγωγή της έρευνας, που έγινε με τη χρήση ενός ερωτηματολογίου, για να εξεταστεί η επιρροή, που έχει η επαυξημένη πραγματικότητα στην σχέση του πελάτη με την εταιρεία και κατά πόσο είναι διατεθειμένοι να την εντάξουν μέσα στην καθημερινότητά τους οι χρήστες και στην κουλτούρα τους οι εταιρείες. Τέλος η εργασία θα ολοκληρωθεί με τα συμπεράσματα, τους περιορισμούς και τις προτάσεις που βγήκαν μέσα από την έρευνα.
  • Τεκμήριο
    A study of machine learning models for fake news classification
    (31-08-2022) Σπανού, Αθηνά; Spanou, Athina; Athens University of Economics and Business, Department of Management Science and Technology; Ntzoufras, Ioannis; Chatziantoniou, Damianos; Karlis, Dimitrios
    "Η ψευδή είδηση είναι μια επινοημένη ιστορία για να εξαπατήσει ή να παραπλανήσει". Οι ψευδές ειδήσεις έχουν γίνει μείζον ζήτημα τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και σε άλλες διαδικτυακές πηγές, όπως ιστότοπους και ιστολόγια. Ο πολλαπλασιασμός ψευδών πληροφοριών σε μέσα καθημερινής πρόσβασης, όπως ροές μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ειδησεογραφικά ιστολόγια και διαδικτυακές εφημερίδες, έχει καταστήσει δύσκολο τον εντοπισμό αξιόπιστων πηγών ειδήσεων, αυξάνοντας τη ζήτηση για υπολογιστικά εργαλεία που μπορούν να παρέχουν πληροφορίες για την αξιοπιστία του διαδικτυακού περιεχομένου. Δεν υπάρχουν, σήμερα, κατάλληλα πλαίσια για την αντιμετώπιση των ψευδών ειδήσεων. Η προτεινόμενη μελέτη διερευνά διάφορες τεχνικές μηχανικής μάθησης για τον εντοπισμό και την ανάλυση ψευδών ειδήσεων. Σε αυτό το άρθρο, μελετάμε τη χρήση μεθόδων μηχανικής μάθησης για πρόβλεψη ψευδών ειδήσεων. Η μελέτη μας εξετάζει διάφορες μεθόδους, όπως Term Frequency-Inverse Document Frequency (TF-IDF) για εξαγωγή χαρακτηριστικών, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη διάκριση μεταξύ πραγματικού και πλαστού περιεχομένου. Εκπαιδεύουμε διαφορετικούς αλγόριθμους μηχανικής μάθησης χρησιμοποιώντας διάφορους πειραματισμούς και αξιολογούμε την απόδοσή τους σε ένα πραγματικό σύνολο δεδομένων. Το σύνολο δεδομένων αποτελείται από μιας δεκαετίας, δώδεκα χιλιάδες οκτακόσιες σύντομες δηλώσεις σε διάφορα θέματα από το POLITIFACT.COM. Οι σύντομες δηλώσεις χαρακτηρίζονται από το βαθμό αλήθειας τους, το θέμα, το πλαίσιο/τόπο διεξαγωγής, τον ομιλητή, την κατάσταση, το κόμμα και προηγούμενη ιστορία. Έχουν ληφθεί υπόψη έξι λεπτομερείς ετικέτες για την αξιολογήση της αληθειας. Η κατανομή των ετικετών στο σύνολο δεδομένων είναι σχετικά καλά ισορροπημένη. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα πρόβλεψης πολλαπλών τάξεων, αναπτύχθηκαν τρία διαφορετικά μοντέλα πρόβλεψης (Logistic Regression, Naïve Bayes, Random Forest) και στη συνέχεια αξιολογήθηκαν βάση accuracy, precision, recall, area under the curve score, and F1-score. Οι προτιμώμενες μετρήσεις για τον στόχο της πρόβλεψης ψεύτικων ειδήσεων είναι οι accuracy και f1-score. Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι ο βέλτιστος classifier για την πρόβλεψη των ψευδών ειδήσεων είναι ο Random Forest.
  • Τεκμήριο
    Μέτρα ανάσχεσης των συνεπειών της υγειονομικής κρίσης στην αγορά εργασίας
    (30-10-2022) Ζέρβα, Ευαγγελία; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Βασιλάτος, Ευάγγελος; Πεχλιβάνος, Λάμπρος; Παγουλάτος, Γεώργιος
    Στην παρούσα εργασία, εστιάζουμε στις συνέπειες της πανδημίας στην αγορά εργασίας, τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους, τόσο σε διεθνές επίπεδο, μέσα από τις σχετικές διακηρύξεις των διεθνών οργανισμών, όσο, κυρίως στην Ελλάδα, με στόχο να εντοπιστούν μεταρρυθμιστικές πολιτικές που έλαβαν χώρα, τόσο για την επί τούτου ανάσχεση των συνεπειών της παρούσας κρίσης, όσο και για μελλοντικές παρόμοιες καταστάσεις. Αρχικά, παρουσιάζεται το παγκόσμιο κοινωνικό-οικονομικό-πολιτικό πλαίσιο την περίοδο εμφάνισης του κορωνοϊού, και η επιτακτική ανάγκη που προέκυψε για την ανάληψη μεταρρυθμιστικών πολιτικών και μέτρων. Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στην οπτική των διεθνών οργανισμών, όπου παρουσιάζει ενδιαφέρον το ότι, όλοι ανεξαιρέτως οι διεθνείς οργανισμοί, είτε είναι κοινωνικοκεντρικοί (όπως το Συμβούλιο της Ευρώπης και η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας), είτε είναι περισσότερο οικονομικό-τεχνοκρατικοί (όπως ο ΟΟΣΑ), αναγνώρισαν την ανάγκη τα μέτρα που θα ληφθούν για τον περιορισμό της διάδοσης του COVID-19, να έχουν ανθρωποκεντρική διάσταση και να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή, πέρα από την οικονομική ισορροπία, στην προστασία των κοινωνικών δικαιωμάτων και στη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής.Στη συνέχεια, παρουσιάζονται οι επιπτώσεις της πανδημίας στην αγορά εργασίας και ποιες ήταν οι βασικές πολιτικές και τα μέτρα που εφαρμόστηκαν για την ανάσχεση των συνεπειών αυτών, με γνώμονα τη διατήρηση της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής. Ακολουθεί μία παρουσίαση των μεταρρυθμιστικών μέτρων που υιοθετήθηκαν σε επίπεδο Ε.Ε. για τη στήριξη των κρατών μελών από τις συνέπειες της μείωσης της οικονομικής και παραγωγικής δραστηριότητας. Έπειτα, αφού γίνει αναφορά στο πώς δομούνται και λειτουργούν γενικά, οι μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα, αναλύονται οι πολιτικές και τα μέτρα που σχεδιάστηκαν και εφαρμόστηκαν, είτε αξιοποιώντας τα χρηματοδοτικά εργαλεία που παρείχε η Ευρωπαϊκή Ένωση, είτε χρησιμοποιώντας κρατικούς πόρους, με σκοπό την ανάσχεση των συνεπειών της πανδημίας στη χώρα.
  • Τεκμήριο
    Digitalization of the construction industry towards achieving business and sustainability goals
    (2023) Μπόζη, Μαρία; Bozi, Maria; Athens University of Economics and Business, Department of Management Science and Technology; Pouloudi, Nancy; Poulymenakou, Angeliki; Soderquist, Klas-Eric
    Παρά την ευρεία πρόοδο και εξέλιξη της τεχνολογίας, η υιοθέτηση της πληροφοριακών λύσεων (ΙΤ) στα κατασκευαστικά έργα παραμένει ακόμη και σήμερα περιορισμένη. Ο κατασκευαστικός τομέας σήμερα είναι ένας από τους λιγότερο ψηφιοποιημένους τομείς και παρουσιάζεται μόνο ένας περιορισμένος αριθμός καινοτομιών. Δεδομένου ότι η παραγωγικότητα, η αποδοτικότητα και η βιωσιμότητα καθιερώνονται πλέον ως πρότυπα παγκοσμίως, ένας ψηφιακός μετασχηματισμός θα μπορούσε να μετατρέψει τα κτίρια και τα κατασκευαστικά έργα από δαπάνη σε μια προσοδοφόρα επένδυση. Ως εκ τούτου, σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής εργασίας είναι να εξετασθεί μία ποικιλία καινοτόμων κατασκευαστικών τεχνολογιών και το αντίκτυπο που έχει η υιοθέτησή τους στα κατασκευαστικά έργα καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους καθώς και στις επιχειρήσεις στην κατεύθυνση επίτευξης των επιχειρηματικών στόχων και των στόχων βιωσιμότητας. Έρευνα της βιβλιογραφίας αποκαλύπτει ένα ευρύ φάσμα πληροφοριακών προτάσεων, οι οποίες αναλύονται με μια κριτική προσέγγιση με στόχο μία σε βάθος διερεύνηση και συζήτηση των θετικών τους πτυχών αλλά ταυτόχρονα και των πιθανών εμποδίων που ελλοχεύει η υιοθέτησή τους. Πραγματοποιείται μια ποιοτική μελέτη περίπτωσης με τον εκπρόσωπο του τμήματος Smart Infrastructure and Building Products της SIEMENS A.E. στην Ελλάδα με σκοπό να παρουσιαστεί σε μεγαλύτερο βάθος η αγορά της κατασκευαστικής τεχνολογίας. Η άντληση των πληροφοριών και των πρακτικών γνώσεων για την συγκεκριμένη αγορά γίνεται μέσω της ημιδομημένης συνέντευξης και ένα εννοιολογικό μοντέλο πέντε ομάδων-ερωτήσεων, με την εταιρεία-ηγέτη της παγκόσμιας βιομηχανίας. Με έμφαση στη συντήρηση κτιρίων μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τους, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι σήμερα υπάρχει μια σταθερά αυξανόμενη τάση για επενδύσεις σε λύσεις πληροφορικής στα κτίρια, καθώς μεταξύ των πολλαπλών οφελών είναι και η σημαντικά βελτιωμένη ικανοποίηση των εμπλεκόμενων και ταυτόχρονα η ενεργειακή βελτιστοποίηση και η βιώσιμη ανάπτυξη. Τέλος, γίνεται μια αξιολόγηση των ευρημάτων η οποία οδηγεί σε συγκεκριμένες προτάσεις για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα ενώ δίνονται κατευθύνσεις για περαιτέρω έρευνα.
  • Τεκμήριο
    Ο ρόλος του PMO σε ένα υβριδικό περιβάλλον διοίκησης έργων (face to face & remote) και η υποστήριξη μικτών προσεγγίσεων (predictive and agile)
    (27-06-2022) Σίδερης, Χρήστος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Μούρτος, Ιωάννης; Ζαχαριάδης, Εμμανουήλ; Διακονικολάου, Γεώργιος
    Το σημερινό επιχειρησιακό περιβάλλον χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα ασταθές και επηρεάζει πολλούς τομείς που σχετίζονται με το επιχειρείν. Ένας από αυτούς που δεν μπορούσε άλλωστε να μείνει ανεπηρέαστος, είναι ο καίριος ρόλος του Project Management Office, γνωστό ως PMO. Η παρούσα διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το PMO στο σύγχρονο και μεταβαλλόμενο περιβάλλον, καθώς και πως αντιλαμβάνονται οι Project Managers τον ρόλο του PMO για την επίτευξη των εκάστοτε στόχων του οργανισμού τους.Η μεθοδολογία προσέγγισης που υιοθετήθηκε για την επίτευξη των στόχων της εργασίας είναι η περιπτωσιολογική μελέτη. Ερευνητικό εργαλείο για την υλοποίηση της είναι η διεξαγωγή συνεντεύξεων σε Project Managers και σε υπαλλήλους του PMO. Αρχικά, έγινε ο καθορισμός των ερευνητικών ερωτημάτων της έρευνας. Ακολούθησε η σύνθεση της βιβλιογραφίας όπου τέθηκε το θεωρητικό υπόβαθρο της εργασίας. Στην συνέχεια, διενεργήθηκαν δια ζώσης συνεντεύξεις και τέλος ακολούθησε η διαδικασία ανάλυσης και συζήτησης των αποτελεσμάτων της έρευνας, δίνοντας χώρο για μελλοντικές επεκτάσεις της έρευνας.Τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας υπέδειξαν ότι ο ρόλος ενός σημερινού PMO αντιμετωπίζει προκλήσεις προσαρμοστικότητας στο νέο επιχειρηματικό περιβάλλον που συνεχώς μεταβάλλεται. Πιο συγκεκριμένα, η εξ’ αποστάσεως εργασία και η υιοθέτηση μίας agile προσέγγισης επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τον ρόλο του PMO, δημιουργώντας προκλήσεις στον τρόπο λειτουργίας του. Επίσης, σημαντικό εύρημα της παρούσας έρευνας είναι ότι υπάρχει στον οργανισμό μία κουλτούρα διοίκησης έργων που είναι αποτελεσματική, όταν ο ρόλος του PMO είναι πλήρης κατανοητός από όλους τους υπαλλήλους του οργανισμού.Τέλος, για την ομαλή προσαρμογή ενός PMO σε ένα μελλοντικό περιβάλλον με νέες μεθοδολογίες διοίκησης έργων, είναι απαραίτητη η αναθεώρηση εργασιών και ο εκσυγχρονισμός του. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της κατανόησης των νέων μεθοδολογιών από όλο τον οργανισμό, χρησιμοποιώντας νέα εργαλεία και την απομακρυσμένη διοίκηση έργων.